چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

توفیق وزارت نفت در گازرسانی

نمایندگان مجلس در خصوص گازرسانی و توسعه این شبکه در کشور ،اظهار نظرهای متفاوتی کرده اند؛ آنچه از غالب آنها بر می آید، رضایت از توسعه گازرسانی در کشور بخصوص شتاب آن در دولت یازدهم است.به گزارش خبرنگار شانا، یکی ازمهمترین محورهای مورد توجه نمایندگان مجلس، مباحث مربوط به گازرسانی در کشور است زیرا این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17613
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶

نمایندگان مجلس در خصوص گازرسانی و توسعه این شبکه در کشور ،اظهار نظرهای متفاوتی کرده اند؛ آنچه از غالب آنها بر می آید، رضایت از توسعه گازرسانی در کشور بخصوص شتاب آن در دولت یازدهم است.
به گزارش خبرنگار شانا، یکی ازمهمترین محورهای مورد توجه نمایندگان مجلس، مباحث مربوط به گازرسانی در کشور است زیرا این مسئله افزون بر افزایش رضایتمندی مردم، سبب رشد و توسعه کشور و حوزه انتخابیه نمایندگان می شود. از این رو، توسعه شبکه گازرسانی پیوسته مورد تاکید و توصیه است.

اما در این شرائط و با وجود همه انتظارها، صنعت نفت با چالشهای مختلفی در حوزه تامین منابع مالی روبروست، معضلی که تک خاستگاهی هم نیست، زیرا دولت با کاهش شدید قیمت جهانی نفت مواجه شد، امری که خارج از کنترل ایران است. از سوی دیگر، فشار تامین منابع مالی بر وزارت نفت نیز ادامه دارد. با این حال، دولت یازدهم دغدغه توسعه میدانهای مشترک را هم دارد.
اما حوزه گازرسانی و همین طور پخش فرآورده های نفتی، به دلیل خدمات رسانی مستقیم به سطح جامعه، پیشخوان خدمت نفت به مردم محسوب می شود. از این رو، وزارت نفت با تکیه بر ظرفیتهای بودجه سالانه، توسعه شبکه گازرسانی را در دستور قرار داد.

بیژن زنگنه وزیر نفت در صحن مجلس ( ١٨ خردادماه ٩٣) هنگام تشریح محورهای سیاستهای اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت، با بیان این که تلاش برای گازرسانی روستایی از اهداف اصلی وزارت نفت است، گفت: ما در صدد هستیم تا پایان سال ٩۵ سفره گازرسانی روستایی را تمام کنیم تا گازرسانی به همه روستاها حتی روستاهای حداقل ٢٠ خانوار نیز انجام شود.

همزمان وزارت نفت برای تحقق موضوع مهم دیگری هم برنامه ریزی کرد، هدفی که به صورت بنیادین با سلامت جامعه و محیط زیست و به شکلی دیگر، به نفع اقتصاد کشور است. از این رو، شرکت ملی گاز ایران در جبهه ای دیگر پا به عرصه گذاشت و قرار شد سوخت تحویلی به نیروگاهها را افزایش دهد تا از مصرف مازوت و نفت کوره که سوخت مایع است در نیروگاهها جلوگیری کند.

اما تحقق این هدف، سختیهایی را در پیش داشت و دارد چون در مرحله نخست تولید باید افزایش یابد و این نیز در گرو سرمایه گذاری کلان بود و هست. با همه این اوصاف، صنعت نفت توانست در بالادست گاز بیشتری تولید کند ( نمونه آن بهره برداری از فاز ١٢ پارس جنوبی) و به دنبال آن هم شرکت ملی گاز ایران، گاز بیشتری به نیروگاهها داد. هدفی که بارها تحقق درصد بالایی از آن، از سوی کمیسیون انرژی مجلس تایید شد.

در سال ٩٢ بیش از ٢٧ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاههای کشور سوزانده شد که ارزش این میزان سوخت حدود ١٨ میلیارد دلار بود؛ اما حالا با همت نفتیها و تلاش کارکنان شرکت ملی گاز ایران، بخش عمده ای از این عدد صرفه جویی می شود و افزون بر این، سوخت مایع (صرفه جویی شده) برای صادرات و حتی عرضه در بورس می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا عواید آن بخش درآمدی بودجه را تقویت کند چیزی که این روزها با کاهش قیمت نفت کشور به آن نیاز دارد.
با این حال، هدف گازرسانی به روستاها و شهرهایی که پیشتر زنگنه بیان کرده بود، امسال فراموش نشد. وزیر نفت بر روی برنامه خود پای فشرد و در برنامه تلویزیونی نگاه یک، بر سیاست وزارت نفت برای گازرسانی به روستاها تاکید کرد و افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، گازرسانی روستایی ظرف دو سال آینده به پایان خواهد رسید. هم‌اکنون گازرسانی به سیستان و بلوچستان و بیش از ٢,۵ میلیون خانوار در مناطق مختلف کشور در برنامه کاری شرکت ملی گاز ایران است، ضمن آن‌که قرارداد گازرسانی از ایرانشهر به زاهدان، کنارک، خاش و چابهار نهایی و آماده امضای قرارداد رسمی است.

زنگنه تصریح کرده بود: با تحقق این برنامه شرکت ملی گاز ایران، جمعیت تحت پوشش گاز طبیعی از ٨٨ درصد کنونی به ٩٨ درصد می‌رسد.
وی گفته بود: امسال براساس برنامه موجود ۶ هزار میلیارد تومان صرف گازرسانی به روستاها می‌شود و سال آینده نیز همین میزان سرمایه‌گذاری خواهد شد. پروژه‌های گازرسانی روستایی تحول بزرگی میان پیمانکاران و شرکتهای ایرانی ایجاد خواهد کرد.

به دنبال همین سیاستها بود که شرکت ملی گاز ایران، سازوکار و اولویتها را بر اساس ظرفیتهای بودجه ای و منابع که برای این منظور پیش بینی شده است، تعیین کرد. حمیدرضا عراقی مدیرعامل این شرکت گفته است: بر اساس بند (ق) تبصره ٢ قانون بودجه سال ٩٣ همه روستاهای واجد شرائط به شبکه سراسری گاز متصل خواهند شد. وی از گازرسانی به ١٠ هزار روستای کشور تا پایان سال ٩۶ خبر داد.

معاون وزیر نفت که هم اکنون در یک ماموریت گازی در غرب کشور مشغول بازدید و نهایی کردن چند طرح است گفته است که شرکت ملی گاز ایران، برای آنکه مناطق محروم و دور افتاده را گازرسانی کند برنامه ریزی کرده است.

البته توسعه شبکه گازرسانی و تحویل گاز به مردم ماموریت این شرکت و استفاده از انرژی حق مردم است. آنچه در دولت یازدهم محور است بیان واقعیتها و انجام کار بر اساس قانون است.
کردستان
تازه ترین اظهارات در این زمینه از سوی سید محمد بیاتیان بیان شده است، سید محمد بیاتیان در گفتگو با خبرنگار شانا، عملکرد وزارت نفت را در حوزه گازرسانی در چند سال اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت: باوجود عملکرد مطلوب در حوزه گازرسانی، انتظار می‌رود روند توسعه شبکه گازرسانی روستایی در کشور شتاب گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: مناطق محروم و سردسیر در اولویت برای گازرسانی قرار دارند. ازاین‌رو، ضرورت توسعه شبکه در این موارد محسوس است.
این نماینده مجلس نهم با اشاره به‌پیش بینیهای قانونی در این زمینه تصریح کرد: در بودجه سالانه، ردیفهایی برای توسعه گازرسانی پیش‌بینی شده است. افزون بر این، وزارت نفت اعلام کرده است که تقریباً تا ٢ سال آینده همه روستاهای دارای شرائط تحت پوشش شبکه گاز قرار خواهند گرفت.

بیاتیان بر اجرای برنامه اعلامی وزارت نفت در خصوص گازرسانی تأکید کرد و گفت: توصیه ما اجرای همان برنامه اعلامی است زیرا در پرتو آن، روستاها تا دوسال دیگر گازرسانی می‌شوند.
حامد قادرمرزی، عضو کمیسیون عمران مجلس، هم در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که وزارت نفت در حوزه گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور بویژه حوزه انتخابیه او موفق بوده است، گفت: بدون تردید با تلاشهای صورت گرفته توسط وزارت نفت در حوزه گازرسانی، از برنامه های پیش‌بینی شده در این امر جلوتر هستیم.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخوردار شدن همه مناطق شهری و روستایی از گاز به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است، زیرا این انرژی پاک امروز هزینه های کمتری را بر خانوارها تحمیل کرده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس به کارنامه موفق وزارت نفت و شخص وزیر اشاره و تصریح کرد: وزیر نفت دولت تدبیر و امید امروز هم در مدیریت انرژی در کشور و هم در حوزه دیپلماسی انرژی موفقیتهای خوبی کسب کرده است.

سالار مرادی در گفتگو با خبرنگار شانا، نیز با اشاره به سفر معاون وزیر نفت در امور گاز به غرب کشور برای گشایش رسمی چند طرح گازرسانی اظهار کرد: خدمات‌رسانی وزارت نفت در این زمینه جای قدردانی دارد.

نماینده دیواندره، سنندج و کامیاران در مجلس شورای اسلامی افزود: با گشایش طرح گازرسانی اورامان، آخرین شهر استان کردستان هم تحت پوشش شبکه سراسری گاز قرار گرفت.
وی گفت: امید می‌رود با تقویت شرکت گاز استان کردستان، ادامه طرحهای گازرسانی که در حوزه روستایی خواهد بود با شتاب لازم پیش رود.

مرادی با اشاره به گازرسانی به همه شهرهای استان کردستان گفت: اولویت بعدی گازرسانیها در این منطقه، برای روستاهای بزرگ و همجوار با خط انتقال گاز است.
این عضو کمیسیون اجتماعی، انجام خدمات گازرسانی را دارای ابعاد مختلف دانست و تصریح کرد: وجود گاز در کنار دیگر موارد مانند آب و مسیر ارتباطی، بستر را برای رشد و توسعه منطقه مهیا می‌کند. افزون بر این، گازرسانی سبب حفظ محیط زیست می‌شود چون وجود گاز مانع مصرف سوختهایی مانند نفت و چوب می‌شود.

تسلیت رئیس حوزه ریاست مجلس در پی درگذشت علامه سیدمحمد بحرالعلوم
دنبال کنید

این نماینده مجلس، به نقش گاز در توسعه صنعتی استان هم اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی از شهرکهای صنعتی در مناطقی دایر می‌شوند که خط انتقال گاز وجود داشته باشد.

امید کریمیان در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به گذشت ٢ سال از عمر دولت یازدهم در ارزیابی عملکرد برنامه‌ها در بخش نفت و گاز گفت: با مدنظر قرار دادن وضع موجود، دولت در این بخش عملکرد مطلوبی ارائه کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی، عملکرد دولت در حوزه گازرسانی روستایی را برجسته قلمداد و تصریح کرد: این فعالیت، یک برنامه اساسی محسوب می‌شود. چون با جایگزینی گاز با نفت سفید (در روستاها) مانع استمرار زیان به کشور در این بخش شده است.

وی افزود: دولت در بحث گازرسانی نمره خوبی می گیرد.
اصفهان، مبارکه و لنجان

علی ایرانپور در گفتگو با خبرنگار شانا، در خصوص عملکرد و رویکرد تیم نفتی دولت، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که باوجود مسائل تحریم و گستردگی کار و همین‌طور محرومیتهای موجود، عملکرد وزارت نفت در حوزه گازرسانی قابل دفاع و رو به رشد است البته تنگناهای موجود ممکن است گاهی روند کار را باکمی کندی مواجه کند.
مجید منصوری هم به تلاش دولتها برای توسعه شبکه گازرسانی در کشور اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق روستایی که تحت پوشش شبکه گاز نیست؛ از سوختهای جایگزین مانند نفت سفید استفاده می‌شود. ازاین‌رو، افزون بر آثار زیست‌محیطی، نسبت به گاز هزینه بیشتری برای مصرف کنندگان دارد.

این نماینده مجلس افزود: از محل ما به ازای جایگزینی گاز با نفت، منابعی به دست می‌آید که می‌توان از همان محل گازرسانیهای روستایی را شتاب داد.

کهگیلویه و بویر احمد
غلام محمد زارعی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به مهمترین اقدامات وزارت نفت در دو سال گذشته اظهار کرد: صنعت نفت در دو سال گذشته ظرفیت برداشت و تولید گاز را افزایش داد. ازاین‌رو، افزون بر تقویت شبکه گازرسانی، حجم گاز تحویلی به نیروگاهها نیز افزایش یافت.

عضو کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع و معادن افزود: سهم جهانی گاز یک مزیت و توان برداشت از آن مزیتی دیگر است. ازاین‌رو، استحصال گاز براساس برنامه بااهمیت تلقی می‌شود؛ چون این سوخت به‌عنوان یکی از شاخصهای امور زیربنایی تلقی می‌شود و خود می‌تواند به عامل توسعه بدل شود.
این نماینده مجلس نهم بابیان این‌که تلاشهای خوبی تاکنون انجام‌شده است، افزود: باید همزمان با توسعه شبکه گازرسانی، سرمایه‌گذاریهای لازم در این زمینه برای پایداری و افزایش تولید صورت گیرد.

خوزستان

شمس اله بهمئی در گفتگو با خبرنگار شانا، گازرسانی به روستاهای کشور را ضرورت دانست و گفت: اقتصاد این بخش از جامعه در گرو تأمین زیرساختهاست. ازاین‌رو، تأمین زیرساختها مانند توسعه شبکه گاز برای روستاییان بااهمیت است.

عضو کمیسیون انرژی، با اشاره به ظرفیتهای قانون برای گازرسانی روستایی، افزود: خوشبختانه در دو سال گذشته؛ در دولت برنامه‌ریزی مطلوبی برای گازرسانی روستایی انجام شد که درنهایت سبب کمک به اقتصاد این بخش می‌شود.
این نماینده مجلس نهم افزود: بخش درآمدی بودجه از آثار نوسان قیمت نفت در امان نبود؛ بااین‌حال برنامه‌ریزی خوبی از سوی وزارت نفت برای گازرسانی انجام‌شده است.

عضو کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی با اشاره به استخراج گاز در بخش بالادستی نفت افزود: توسعه شبکه گازرسانی تنها بخشی از عملیات است زیرا حوزه استحصال گاز که قبل از آن انجام می‌شود، کار آسانی نیست و به سرمایه‌گذاری کلان نیازمند است.

فارس

جعفر قادری نیز در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: یکی از مواردی که وزارت نفت در ٢ سال گذشته نسبت به آن اهتمام ورزید موضوع گازرسانی به شهرها و روستاها بود.
وی تصریح کرد: توسعه گازرسانی با اتکا به ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید، انجام شده است. ازاین‌رو، انتظار می‌رود تا ٢ سال آینده گازرسانی به همه شهرها و روستاها پایان یابد.

بند «ق» قانون بودجه ٩٣ در مواد ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گنجانده‌شده است و به قانون دائم بدل شده است.

رحیم زارع ۲

رحیم زارع، نیز در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: مهندس زنگنه مدیری اجرایی و عملیاتی است و طی این دو سال بویژه در حوزه داخلی، فعالیتهای موثری انجام داده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عملکرد وزیر نفت مطلوب و براساس برنامه هاست. به عنوان مثال تلاشهای وزارت نفت بخصوص در حوزه گازرسانی در مناطق سردسیر چشم افسا بوده است.

مازندران، سوادکوه

سیدهادی حسینی در گفتگو با خبرنگار شانا، با اشاره به اقدامات وزارت نفت در دوسال گذشته گفت: در منطقه جویبار / سوادکوه / قائمشهر، حدود ١٠٠ روستای فاقد گاز وجود دارد که بر اساس دستور وزیر نفت و پیگیری شرکت ملی گاز و بخش استانی، گازرسانی به آنها در حال انجام است.
نماینده جویبار، سوادکوه، قائمشهر تأکید کرد: با اجرای برنامه یادشده تا دو سال آینده همه روستاهای این منطقه گازرسانی خواهند شد و البته امسال بخشی از این پروژه محقق خواهدشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: روستاهای منطقه جویبار، سوادکوه و قائمشهر به سبب کوهستانی و محروم بودن در اولویت گازرسانی قرار دارند؛ نگاه تیم نفتی دولت به بحث گازرسانی روستایی مثبت است.
وی، گازرسانی به روستاهای منطقه شمال را ضرورت دانست و افزود: در شرائط نبود گاز، مردم در روستا از چوب به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند که این چالش محیط زیستی ایجاد می‌کند؛ بنابراین، با پوشش شبکه گازرسانی در این مناطق معضل یادشده نیز برطرف خواهدشد.

حسینی تعداد روستاهای منطقه یادشده را ۶٠٠ روستا بیان کرد و گفت: ۵٠٠ روستا تحت پوشش شبکه گازرسانی است و ١٠٠ روستای دیگر تا دو سال دیگر به این شبکه افزوده می‌شود.

افتتاح پروژه های گازرسانی استان آذربایجان شرقی در هفته دولت ۲

مازندران، چالوس

قاسم احمدی‌لاشکی در نشست علنی روز دوشنبه( ١٩ مردادماه) مجلس در نطق میان دستور خود، گفت: از وزیر نفت به خاطر گازرسانی به کلاردشت قدردانی می‌کنم.
احمدی‌لاشکی افزود: زمستان در راه است و مردم مرزن‌آباد آماده برای برخورداری از این نعمت در آذرماه امسال و روستاهای اطراف آن منتظر کلنگ زنی هستند؛ ضمن آنکه از کلنگ زنی پروژه‌ گاز شهر کجور تشکر می‌کنم.

آذربایجان غربی
نادر قاضی پور در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: بنده از پنج وزیر درباره گازرسانی به روستاها سئوال کردم، همه آنها بله گفتند، اما عملیاتی نشد. این در حالی است که از مهندس زنگنه هم سئوال کردم، وزیر نفت پس از بیان نظر مثبت، گازرسانی را اجرایی کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تفاوت دیدگاههایش با وزیر نفت افزود: من به آقای زنگنه رای ندادم، اما نمی توانم در برابر کار خوبی که در وزارت نفت انجام می دهد سکوت کنم و اینقدر آزاده هستم که بگویم او به حرف و قولی که برای رساندن گاز به روستاها داد، عمل کرد.

محمد حسین فرهنگی هیات رئیسه مجلس

محمد حسین فرهنگی، در گفتگو با خبرنگار شانا، گفت: امروز خدمات رسانی به مناطق مختلف کشور بویژه مناطق محروم و کمتر توسعه یافته از اهمیت بالایی برخوردار است که یکی از این موارد، گازرسانی به این نقاط کشور است که خوشبختانه با شتاب خوبی پیگیری می‌شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: گازرسانی به مناطق روستایی توسط وزارت نفت جای تشکر و قدردانی دارد، زیرا این وزارتخانه باتوجه به امکانات و منابع موجود خود تا به حال عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار اقدام ضروری گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، فرهنگ استفاده از این انرژی پاک نیز آموزش داده شود.

راه اندازی ۵ کارخانه جدید نمکزدایی
دنبال کنید

آذربایجان شرقی (اهر / هریس)

عباس فلاحی، با بیان این که در سطح ملی عملکرد وزارت نفت بویژه در حوزه گازرسانی رضایتبخش است، گفت: می‌توانم عنوان کنم که وزارت نفت دولت تدبیر و امید یکی از موفقترین وزارتخانه ها محسوب می‌شود، زیرا تا به حال در بسیاری از حوزه ها عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته است.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با ابراز خرسندی از گازرسانی به روستاهای حوزه انتخابیه خود افزود: خوشبختانه وزارت نفت در امر گازرسانی به روستاها موفق عمل کرده و بسیاری از روستاهای کشور امروز از نعمت گاز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته در امر گازرسانی توسط وزارت نفت، در بهترین و مطلوبترین وضع قرار داریم به گونه‌ای که در چند روز اخیر و همزمان با هفته دولت در حوزه انتخابیه خود، شاهد بودیم که نزدیک به ٣٠ روستا گازرسانی شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: با توانمندی ای که در وزات نفت مشاهده می‌شود می‌توان به برخوردار شدن صددرصدی روستاهای کشور از گاز امیدوار بود.

رمضان علی سبحانی فر
خراسان رضوی

رمضانعلی سبحانی فر گفت: دولت در دوسال گذشته برای خدمات‌رسانی به مردم در حوزه انرژی تلاش مؤثری انجام داده است. این در حالی است که بخشی از عملکرد دولت تحت تأثیر محدودیتهای تحریم بود.
این نماینده مجلس نهم افزود: دولت یازدهم در حوزه بالادستی نفت، دستاوردهای خوبی داشته است. بنابراین، توسعه و بهره برداریها به‌منظور افزایش استحصال گاز و نفت بود.

وی گفت: دولت با اتکا به بند (ق) بودجه ٩٣ توانست روند گازرسانی به شهرها و روستاها را شتاب دهد. با این وجود، دولت در ابتدای راه است و امید می‌رود تا دوسال دیگر دستاوردهای بزرگتری برای کشور حاصل کند.

چهار محال و بختیاری

امیرعباس سلطانی در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: نمایندگان حاضر در جلسه کمیسیون انرژی با وزیر نفت، مشکلات حوزه انتخابیه خود را در بخش نفت و انرژی بیان کردند. افزون بر این، رضایت عمومی و قدردانی بیشتر اعضای کمیسیون انرژی در خصوص تلاشهای وزارت نفت برای توسعه گازرسانی به شهرها و روستاها اعلام شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای حفظ و نگهداری وضع فعلی و اجرای برنامه‌های آینده، صنعت نفت نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است.
همدان
علی نعمت چهاردولی در گفتگو با خبرنگار شانا، با تبریک هفته دولت به دولتمردان و با بیان این که وزارت نفت از جمله وزارتخانه هایی است که همواره در امر خدمت رسانی به مردم تلاش کرده است، گفت: گازرسانی به روستاهای کشور یکی از مواردی است که در این دولت شتاب گرفته و هم رضایتمندی را در مردم افزایش داده و هم به اشتغالزایی در کشور کمک کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: سوخت گاز نعمت بزرگی است که امروز هم استفاده از آن کم هزینه است و هم جزو انرژیهای پاک محسوب می‌شود و باید در اختیار همگان از جمله روستاییان قرار گیرد.
وی تصریح کرد: هرچند انتقال لوله های گاز به مناطق مختلف کشور هزینه‌بر است، اما مشاهده می‌کنیم که وزارت نفت با استفاده از همه امکانات خود به گازرسانی در مناطق مختلف کشور اقدام کرده است.

گیلان
مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با خبرنگار شانا، با بیان این که وزارت نفت درباره موضوع گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور کارنامه موفقی دارد، گفت: تلاشهای وزارت نفت در امر گازرسانی به مناطق روستایی و محروم قابل ستایش است، با انجام چنین تلاشهایی می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده‌ای نزدیک و در همین دولت، جشن پایان گازرسانی به همه مناطق شهری و روستایی برگزار شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به برخوردار شدن بسیاری از مناطق روستایی حوزه انتخابیه خود از گاز اشاره کرد و افزود: برخوردار شدن از گاز و استفاده از این سوخت پاک در استانهای شمالی کشور از حساسیت بیشتری برخوردار است، زیرا این موضوع به حفاظت از جنگلها و همچنین حفظ منابع ملی کمکی بسزا داشته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: در مجموع، آثار مطلوب گازرسانی در کشور به طور مشخص قابل مشاهده بوده و دولت تدبیر و امید در این بخش موفقیتهای بسیار خوبی کسب کرده است.

آذربایجان غربی (اشنویه / نقده)

عبدالکریم حسین زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با خبرنگار شانا،بابیان این که وزیر نفت را کارآمدترین عضو کابینه دولت تدبیر و امید می‌داند گفت: خوشبختانه وزارت نفت با انجام کار تیمی موفق توانسته است تا امروز تعداد زیادی از روستاهای کشور را از نعمت گاز برخوردار کند که این مهم ستودنی است.
وی افزود: بدون تردید گازرسانی به روستاهای کشور نه تنها موجب شکوفایی و آبادانی اقتصادی روستاها خواهد شد، بلکه مهاجرت را نیز به شهرها کاهش خواهد داد که این موضوع منافع زیادی برای اقتصاد کلان کشور به همراه خواهد داشت.

حسین زاده تصریح کرد: عملکرد وزارت نفت، بویژه در مورد گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور با وجود کاهش درآمدهای نفتی، عملکردی مثبت و ستودنی است، زیرا این وزارتخانه با وجود کاهش منابع تا امروز به وظایف ذاتی خود عمل کرده است.
جلیل جعفری بنه خلخال

اردبیل
جلیل جعفری بنه خلخال در گفتگو با خبرنگار شانا، با قدردانی از تلاشهای دولت در خصوص عملیاتی کردن برنامه گازرسانی به مناطق سردسیر در شهرستانهای خلخال و کوثر اظهار کرد: پوشش شبکه گاز روستای این مناطق از ٢٠ درصد به ٧٠ درصد رسیده و تا پایان امسال به ٨٠ درصد می‌رسد.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس افزود: طی ٢ تا ٣ سال گذشته وزارت نفت برای گازرسانی به روستاهای منطقه یادشده، دست کم ۶٠ میلیارد تومان هزینه کرده که با توجه به سردسیر بودند منطقه اقدامی مناسب و سازنده است.
عضو کمیسیون انرژی تأکید کرد: با نظر مساعد مسئولان مربوطه بزودی همه روستاهای شهرهای خلخال و کوثر گازرسانی می‌شود چون این موضوع تأمین اعتبارشده و اجرای باقیمانده آن به توان اجرایی استان برمی‌گردد.

این نماینده مجلس نهم، گفت: با جایگزینی گاز با سوخت مایع که پیشتر در روستاها مصرف می‌شد، صرفه‌جویی قابل‌توجهی اتفاق افتاده است و افزون بر این، از منظر حفظ محیط‌ زیست نیز این برنامه قابل ارزیابی است.
جعفری بنه خلخال گفت: به‌یقین، اقدام دولت در این زمینه ستودنی است.

لرستان
عباس قائد رحمت در گفتگو با خبرنگار شانا، بابیان این‌که شاهد تلاشهای خوبی در خصوص گازرسانی به استان لرستان هستیم، افزود: آمارهای رسمی وزارت نفت در این زمینه ملاک ارزیابی‌هاست.

دبیر مجمع نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی افزود: با برنامه‌ریزی‌های شکل‌گرفته ظرف ٢ سال آینده همه روستا (و بخشهایی که به‌تازگی تبدیل به شهر شدند) گازرسانی خواهند شد.
این نماینده مجلس نهم، افزود: در این خصوص می‌توان گفت، خوب اقدام شده و تلاشها تا پوشش ١٠٠ درصدی استان در خصوص گازرسانی ادامه دارد.
عضو کمیسیون اجتماعی گفت: برخی روستاها به دلیل آنکه در مناطق صعب‌العبور قرار دارند امکان گازرسانی به‌وسیله خطوط لوله به آن‌ها وجود ندارد؛ بنابراین با اتکا به فناوری‌های جایگزین گاز به آن‌ها رسانده می‌شود.

وی یکی از دلایل شتاب گازرسانی در این منطقه را سردسیر بودن آن دانست و گفت: در برخی مناطق به دلیل سردسیر بودن و اقلیم آب و هوایی تمهیدات قیمتی نیز صورت گرفته است.

هرمزگان
سید عبدالکریم هاشمی درخصوص گازرسانی به استان هرمزگان نیز گفت: به‌زودی با تأسیس شبکه داخلی، گازرسانی به شهر رودان عملیاتی می‌شود و افزون بر این، عملیات احداث خط انتقال گاز میناب، سیریک و جاسک نیز آغاز خواهد شد.

وی افزود: منابع در قانون بودجه ٩۴ برای گازرسانی به استان هرمزگان پیش‌بینی‌شده است. ازاین‌رو، انتظار می‌رود دستگاههای اجرایی از منابع اعتباری به‌درستی استفاده کنند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi