شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دستیابی به توافق نهایی بستگی به اراده و جدیت سایر طرفهای مذاکره دارد

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و بازرگانی مجارستان بعد از ظهر امروز با محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد. ابوترابی فرد در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه خوب روابط ایران و مجارستان گفت: روابط دیپلماتیک ایران و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14363
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱:۰۱


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پیتر سیارتو وزیر امور خارجه و بازرگانی مجارستان بعد از ظهر امروز با محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.


ابوترابی فرد در ابتدای این دیدار با اشاره به سابقه خوب روابط ایران و مجارستان گفت: روابط دیپلماتیک ایران و مجارستان از سابقه ای به قدمت حدود یک قرن برخوردار است که زمینه ساز ارتقاء سطح مناسبات دوستانه دو کشور و تسهیل همکاریهای فیمابین خواهد بود.


وی با اشاره به وجود بسترهای لازم برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری میان ایران و مجارستان گفت: پیشرفت های علمی و فن آوری جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر و منابع غنی انرژی های فسیلی موجود در کشور در کنار ظرفیت های اقتصادی مجارستان می تواند نقش شایانی در ارتقاء روابط فیما بین داشته باشد.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذاری از توسعه سطح مبادلات دو کشور حمایت می کند و آمادگی لازم برای ایجاد بسترهای قانونی این همکاری ها را دارد.


وی با اشاره به مذاکرات هسته ای کشورمان با ۱+۵ گفت: جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را در این مذاکرات نشان داده است و با توجه به شفافیت ایران در مذاکرات و روشن بودن جنبه های حقوقی توافق ایران و ۱+۵ ، رسیدن به توافق نهایی تا مهلت تعیین شده بستگی به اراده و جدیت آمریکا و سایر طرفهای مذاکره دارد.


ابوترابی فرد با اشاره به تحولات منطقه به ویژه تحرکات تروریستی در کشورهایی مانند عراق و سوریه گفت: حمایت مالی و تسلیحاتی برخی قدرت های غربی و کشورهای منطقه از گروه های تروریستی عامل مهمی در تداوم بحران های عراق و سوریه و به خطر افتادن امنیت و آرامش منطقه بوده است.

عبور «بهارستان» از گردنه «تاجگردون»
دنبال کنید


وی عنوان کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران جنگ افروزی و تحرکات تروریستی در هر نقطه از دنیا محکوم است.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص بحران یمن گفت: حمله گسترده هوایی به یک کشور ضعیف و بمباران زیرساخت های اقتصادی و کشتار مردم بی گناه و بی پناه با هیچ تحلیلی قابل توجیه نیست.


در ادامه این دیدار پیتر سیارتو وزیر خارجه مجارستان با اشاره به نقش همکاریهای پارلمانی در توسعه و تقویت همکاری کشورها در بخش های مختلف گفت: با توجه به نقش مؤثر و انکار ناپذیر همکاریهای پارلمانی در تسهیل و ارتقاء سطح مناسبات دوستانه کشورها، دولت و مجلس مجارستان از تقویت همکاریهای پارلمانی با مجلس شورای اسلامی استقبال می کند.


وی از تشکیل گروه دوستی مجارستان و ایران در پارلمان مجارستان خبر داد.


وزیر امور خارجه مجارستان در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به مذاکرات کشورمان با ۱+۵ گفت: حصول توافق تا پایان مهلت تعیین شده قطعاً با استقبال جهانی مواجه خواهد شد.


وی ضمن استقبال از رفع تحریم های اعمال شده علیه کشورمان افزود: تحریم های اعمال شده علیه ایران موجب خسارت قابل توجهی به اقتصاد سایر کشورها شده است.


وزیر خارجه مجارستان با اشاره به اوضاع منطقه و تحرکات گروه های تروریستی در عراق و سوریه گفت: مجارستان گروه های تروریستی را عامل بی ثباتی و ناآرامی منطقه می داند و از همکاری جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا برای مبارزه با این گروه های تروریستی استقبال می کند.

چهارمین نشست ملی دبیران مجامع مطالبه گران مردمی کشور
دنبال کنید


وی از تصمیم دولت مجارستان برای اعزام نیروهای نظامی به عراق برای مبارزه با داعش خبر داد.


پیتر سیارتو در خصوص مناقشات کنونی یمن نیز گفت: رویکرد دولت مجارستان استقبال از آتش بس پایدار در این منطقه است./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi