چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تبریز و مهاباد / دو شایعه ، ۲ برخورد و ۲ نتیجه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ ماجرای ورزشگاه یادگار امام تبریز و حادثه هتل تارای مهاباد از برخی لحاظ شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو با یک شایعه شروع شدند اما برخورد متفاوت مسئولین مربوطه در تبریز و ارومیه پیامدهای کاملا متفاوتی به بار آورد. در حادثه مهاباد مرگ مرموز

اختصاصی کرونا

کد خبر : 14328
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بوکان نیوز ؛ ماجرای ورزشگاه یادگار امام تبریز و حادثه هتل تارای مهاباد از برخی لحاظ شباهت های زیادی با هم دارند. هر دو با یک شایعه شروع شدند اما برخورد متفاوت مسئولین مربوطه در تبریز و ارومیه پیامدهای کاملا متفاوتی به بار آورد.

در حادثه مهاباد مرگ مرموز دختری جوان در ظرف کمتر از یک هفته به بروز شایعات عجیب و غریبی نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح جهان ، منجر شد. در حالی که فضای جامعه ملتهب شده بود، مسئولین مهاباد و استان آذربایجان غربی در کمال خونسردی به فعالیت های روزانه خود ادامه می دادند . آنها مردم و جوانان برانگیخته را رها کردند تا به شدید ترین نحو ممکن مقهور «یک احساس عظیم بی عدالتی» شوند، از طرف دیگر آنها مالک نگون بخت هتل را نیز تنها گذاشتند و مراجعات و تماس های مکرر او را بی پاسخ گذاشتند. در ادامه خانم خسروانی پس از مرگ در فضای مجازی به مرگ دردناک دیگری نیز دچار شد.

مدیریت حادثه هتل تارا اصلا کار دشواری نبود. مسئولان قضایی می تواستند به دلیل وقوع یک صحنه مشکوک به قتل، هتل را برای مدتی پلمپ کنند و در مقابل فرماندار و شورای شهر و نماینده نیز می توانستند از طریق برخوردی همدلانه مردم را نسبت به پیگیری قاطعانه و قانونی حادثه دلگرم سازند. صدا وسیما هم می توانست از ظرفیتهای گوناگون خود در این زمینه استفاده کند.متاسفانه هیچ کدام از این تدابیر اتخاذ نشد و هتل تارا در آتش بی تدبیری سوخت، تا هزینه های زیادی بر مردم مهاباد تحمیل شود.

در تبریز ماجرایی رخ داد که حداقل به لحاظ صوری شباهت های زیادی با حادثه مهاباد داشت. در سخت ترین لحظات بازی نفت و تراکتورسازی، یعنی درست زمانیکه تراکتور سازی ۱۰ نفره شده بود و ظرف کمتر از ۵ دقیقه ۲ گل از حریف خود دریافت کرده بود، شایعه ای در ورزشگاه پیچید با این مضمون که به دلیل تساوی بازی تیم های سایپا و سپاهان ، قهرمانی تراکتورسازان مسجل شده است.

بزودی معلوم شد که خبری از قهرمانی نیست و همین نکته برای فوران خشم مردم کفایت می کرد. در ادامه تماشاگران خشمگین به تخریب تجهیزات ورزشگاه و اتومبیل های پارک شده پرداختند.

اما در حالی که مسئولان مهاباد و ارومیه “چند روز ” طلایی برای مدیریت حادثه فرصت داشتند و مسئولان تبریز با ” دقایق طلایی ” سروکار داشتند، برخورد متفاوت مدیران تبریزی از بروز حواشی بیشتر جلوگیری کرد. استاندار در کنار مردم قرار گرفت و به ستایش بازیکنان و هواداران تیم پرداخت. دیگر مسئولان به مردم وعده دادند که مسئله را با قاطعیت پیگیری خواهند کرد و صدا وسیمای تبریز هم تمام قد وارد شد…واکنشهای بعد از حادثه هم از دو جنس متفاوت بود، در حالیکه در اولی معاون استاندار و سپس خود استاندار در همایش اقوام و مذاهب ، نمک بر زخم مردم مهاباد پاشیدند، در حادثه تبریز عمده انتقادات مطرح شده متوجه عملکرد مسوولین بود.این در حالیست که در حادثه مهاباد یک مکان خصوصی مورد حمله واقع شد – بدون آنکه حتی آسیبی حتی در حد ۱ میلی متر به اماکن و مراکز تجاری اطراف هتل برسد !- ، در حادثه تبریز اما یکی از بزرگترین زیرساختهای توسعه ای غرب و شمال غرب کشور که با صرف دهها میلیارد تومان احداث شده، برای چندمین بار زیر باران خشم تماشاچیان عصبانی قرار گرفت.

تردیدی نیست که اگر مسئولان تبریزی مانند مسئولان مهاباد و ارومیه با این حادثه برخورد می کردند مردم تبریز دچار آسیب های بسیار بیشتری می شدند. فی المثل اگر مسوولان در میان مردم حضور نمی یافتند و اگر صدا و سیما وارد نمیشد ، تصورش را بکنید بازگشت ۸۰ هزار جوان خشمگین در آن شب ظلمانی به کلان شهر تبریز ، چه پیامدهایی می توانست داشته باشد.یا اگر مسوولان به جای همدلی با آنان به شماتتشان از بابت تخریب ورزشگاه ۸۰ هزار نفری می پرداختند؟…
روانگه

هدف بوکان نیوز کمک به اطلاع رسانی است و انتشار این مطلب به معنای تایید محتوای آن نیست.

توجه بازدید کنندگان محترم :

یادداشت های سایت خبری تحلیلی بوکان نیوز ، بیانگر دیدگاه و نظر نویسندگان آن است. (بوکان نیوز) در نظر دارد با انتشار نظرات صاحب نظرانی از طیف های گوناگون، چشم انداز متنوع و متوازنی از دیدگاه ها رابه کاربران خود ارائه دهد.

پایگاه خبری تحلیلی

هشتگ‌ شایعه از تبریز تا مهاباد
دنبال کنید

بوکان نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi