پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

مشتری جدید گازی راهی ایران می‌شود

با افزایش تولید گاز در کشور و پس از آنکه کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در اولویت صادرات گاز قرار گرفتند، عمان به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادارت گاز ایران مطرح شده، اما به نظر می رسد اختلافاتی بین دو کشور در زمینه اجرای خطوط لوله وجود دارد که بنا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13238
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
با افزایش تولید گاز در کشور و پس از آنکه کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس در اولویت صادرات گاز قرار گرفتند، عمان به عنوان یکی دیگر از مقاصد صادارت گاز ایران مطرح شده، اما به نظر می رسد اختلافاتی بین دو کشور در زمینه اجرای خطوط لوله وجود دارد که بنا شده این مسایل در سفر هفته آینده هیات عمانی به تهران مورد مذاکره قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) پروژه صادرات گاز به عمان در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده که بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز ٢٠٠ کیلومتر است و بنا شده مطالعات مهندسی دو بخش دریایی و زمینی به صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید.

اما محمد الرومی، وزیر نفت و گاز عمان اعلام کرده که پروژه این کشور برای واردات گاز طبیعی از ایران از طریق خط لوله زیر دریا به دلیل اختلاف بر سر مسیر خط لوله به مشکل خورده است و دو کشور هنوز درباره مسیر خط لوله گاز زیر دریا به توافق نرسیده‌اند.

در این راستا گفته شده که هیات عمانی هفته آینده به ایران سفر می کند تا مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسایل دریایی انتخاب شود.

علی رضا کاملی ،مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران، با بیان این که در سفر هفته آینده هیات عمانی به تهران، مشاور انجام مطالعه خط لوله ٢٠٠ کیلومتری از کوه مبارک به بند صحار عمان انتخاب می شود، اعلام کرده که درماههای گذشته ارتباط نزدیکی میان کارشناسان دو کشور برقرار شده است و عزم جدی از سوی ایران و عمان برای نهایی کردن این پروژه وجود دارد.

ما حزب اللهی های «حرفه ای» و چشمهایش...
دنبال کنید

بر اساس این گزارش در صورتی که صادرات گاز به عمان نهایی شود، عملیاتی شدن این پروژه زمان‌بر خواهد بود.

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان دو کشور، قرار است برای ٢۵ سال روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود. ارزش این قرارداد نیز حدود ۶٠ میلیارد دلار است.

در این باره پیش‌تر یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان با بیان این که عملیاتی شدن واردات گاز از ایران نیاز به مذاکرات بیشتری دارد، درباره تلاش این کشور برای خرید گاز از ایران با وجود تحریم‌های بین المللی علیه تهران گفته بود با توجه به نیاز ما به گاز برای صنایع و تولید برق، همچنان در خصوص این مسئله مشغول بحث هستیم اما ما از تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده هم آگاه هستیم.

وی البته اعلام کرده بود: این مسئله زمان می‌برد اما قطعا اگر همه چیز به خوبی پیش برود، ما نیاز به سرمایه گذاری در این باره داریم.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi