چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها تایید شد و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 110873
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۸:۵۲

کرونا :

طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها تایید شد

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۱۲ خردادماه) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

طحان نظیف در این نشست با اشاره به بررسی ۱۲ طرح و لایحه از سوی شورای نگهبان، گفت: طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری ایران مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بحث اصلاح قانون انتخابات در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفته به نوعی که احراز هویت با شناسنامه و کارت ملی صورت می‌گیرد و در این انتخابات موضوع اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: بخش دوم لایحه بودجه سال جاری مصوبه دیگر بود؛ در مراحل قبل ایراداتی بود که مرتفع شد. در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یک‌مورد را بررسی کرد و موضوع برطرف شد لذا این مصوبه را می‌توانیم قانون بدانیم و باید مراحل قانونی طی شود.

تایید لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان

طحان نظیف تصریح کرد: لایحه موافقتنامه امنیتی و انتظامی بین ایران و قرقیزستان نیز بررسی شد که خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشد. همچنین طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی در خصوص جرایم قابل گذشت و .. بود که بررسی شد و خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

وی ادامه داد: در این میان طرح استسفاریه ماده ۳۲ قانون انتخابات شورای اسلامی شهر نیز بررسی شد و صرفا نسبت به زمان لازم الاجرا بودن مصوبه ایراد گرفته شد و خلاف اصل ۷۳ دانسته شد.

ایراداتی همچنان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی وارد است

طحان نظیف گفت: طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز بررسی شد؛ قبلا ایرادات متعددی مطرح شده بود که مجلس آنها را برطرف کرد. بسیاری از ایرادات برطرف شده اما همچنان ایراد و ابهام وجود دارد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نیز چندین مرتبه رفت و برگشت داشت؛ بسیاری ایرادات برطرف شد اما مجلس در برخی موارد اصرار داشت. این موضوع اخیرا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در دستورکار این مجمع قرار دارد.

تایید نهایی طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها/ 

وی ادامه داد: طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاههای اجرایی و سایر نهادها نیز چندین مرتبه رفت و برگشت داشت؛ یک ایراد نهایتا باقی مانده بود که به مجمع ارجاع شد لذا شنیدم این موضوع برطرف شده و این موضوع را نهایی شده و قانون بدانیم و باید مراحل قانونی خود را طی کند.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اقدامات نظارتی برای جلوگیری از جرایم انتخاباتی، بیان کرد: تشکیل ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی تشکیل شده است؛ همچنین آموزش هایی به ناظران داده شده است و کمیسیون تبلیغات نیز مراقبت خواهد کرد و همکاری های خوبی نیز با قوه قضاییه صورت خواهد گرفت.

طحان نظیف در خصوص موضوع اجرای هم‌سان سازی خصوص بازنشستگان، گفت: در لایحه برنامه هفتم این موضوع مطرح شد که ما در شورای نگهبان ابهام و اشکالی وارد نکردیم؛ اما لایحه برنامه هفتم بخاطر مواد دیگری با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شد که در حال بررسی است لذا از زمانی که قانون ابلاغ شود، همه نکات مربوط به این موضوع اجرایی خواهد شد.

اصول قانون اساسی مبنای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص معیارهای شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری، اظهار کرد: اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات شرایط رییس جمهور را تبیین کرده و معیار شورا این موضوع است؛ شرایط مدیر و مدبر بودن نیز مشخص است لذا همه این موارد مبنا خواهد بود.

وی در این زمینه، ادامه داد: ما در همه دوره ها تنوع کاندیداها را شاهد بودیم و این موضوع همواره وجود داشته است.

لایحه عفاف و حجاب در حال بررسی است

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری، تصریح کرد: نسبت به لایحه عفاف و حجاب، ما و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های نظام ابهام داشتیم اما با توجه به رفع ایرادات، این موضوع نیز در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری، بیان کرد: انتظار می‌رود همه واقع بینانه به موضوعات از جمله مشارکت نگاه کنند؛ به عنوان مثال در انتخابات گذشته مجلس بیش از پانزده هزار نفر تأیید صلاحیت شدند. در مسئله مشارکت باید به همه عوامل توجه کرد و شورا نیز به آن اهمیت می‌دهد؛ بدون شک عمل به وعده برای مردم اهمیت دارد. در این میان رسانه ها وظیفه دارند شور و امید را به جامعه تزریق کنند و از درج مطالبی که ناامیدکننده است خودداری کنند. هیچ تغییری جزء از مسیر صندوق رخ نخواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با طرح ساماندهی کارکنان دولت، اظهار کرد: در مراحل قبل ابهامات و اشکالاتی وجود داشت که برطرف شده و ما ایرادی نداریم؛ هیات عالی نکاتی را مطرح کرده که با اصرار مجلس به مجمع ارجاع شده و در حال بررسی است.

وی ادامه داد: همه دستگاه‌هایی که در حوزه انتخابات وظیفه دارند در حال انجام آنها هستند و این موضوع در شورای نگهبان نیز عملیاتی می‌شود؛ سوابق هم نشان می‌دهد همه جریانات سیاسی در انتخابات مشارکت داشته و دارند. در این میان افرادی که به این عرصه وارد می شوند، باید به مسئولیت های ریاست جمهوری توجه کنند و ظرفیت‌های خود را در نظر بگیرند. گاهی افرادی ورود کرده اند که حتی مورد استقبال جریانات سیاسی خود قرار نگرفتند.

به گزارش کرونا به نقل از خانه ملت، سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در رابطه با محل تولد کاندیداها و تابعیت آنها، بیان کرد: مبنای ما اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات است؛ ایرانی الاصل و تابعیت ایرانی داشتن مبنا است و هر کسی این شرایط را داشته باشد می‌تواند ثبت نام کند.

افراد صاحبت تریبون در فضای اخلاق مدارانه حرکت کنند

طحان نظیف در خصوص تعریف رجل سیاسی، گفت: در این زمینه نیز مبنا قانون اساسی است و شرایط رجل سیاسی که موضوع سن، مدرک و سابقه را مطرح کرده در قانون مشخص شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تخریب برخی نسبت به عملکرد شورای نگهبان، اظهار کرد: انتظار داریم رسانه ها در تبیین موضوعات به کمک شورا بیایند و از نشر اخبار غیرواقعی خودداری کنند؛ همچنین از افرادی که صاحبت تریبون هستند منافع ملی را مدنظر قرار دهند و در فضای اخلاق مدارانه حرکت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری، ادامه داد: از سال های قبل این قانون به تصویب رسیده که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان برگزار شود لذا با توجه به شرایط، مجلس باید این موضوع را تعیین تکلیف می‌کرد؛ بر این اساس شوراهای فعلی در طول چهار ساله به فعالیت می‌پردازند و در سال های بعد سه ساله تا این فرآیند برگزاری همزمان صورت بگیرد.

انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری را در هشتم تیر نخواهیم داشت

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعضای فقید خبرگان رهبری و برگزاری همزمان انتخابات میان دوره ای با ریاست جمهوری، تصریح کرد: این موضوع در شورا بررسی شد و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی مانند برگزاری آزمون و غیره را دارد، لذا انتخابات میان دوره ای را در هشتم تیر نخواهیم داشت و در ادوار دیگر انتخابات برگزار خواهد شد./

پایان پیام

 

تصاویر زیبای گل های رنگی در باشت
دنبال کنید

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi