یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

درصورت عدم تغییر در روند مدیریتی ضعیف وزارت ورزش، مجلس از بعد نظارتی وارد می‌شود

مجتبی یوسفی با اشاره به برخی سوء مدیریت‌ها در وزارت ورزش، گفت: هشدار می‌دهیم که اگر تغییری در روند مدیریتی ضعیف وزارت ورزش و جوانان صورت نگیرد، به نیابت از مردم و به جهت دفاع از ورزشکاران از ابزارالات نظارتی خود در مجلس استفاده خواهیم کرد و هم‌چون گذشته حق مردم و ورزشکاران را بدون لکنت زبان مطالبه و پیگیری خواهیم کرد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 108418
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵

کرونا :

درصورت عدم تغییر در روند مدیریتی ضعیف وزارت ورزش، مجلس از بعد نظارتی وارد می‌شود

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، با اشاره به برخی سوءمدیریت‌ها در وزارت ورزش و فدراسیون‌های زیرمجموعه این وزارتخانه گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه ویژه شود، حوزه ورزش و جوانان است؛ زیرا ما هرچقدر در این بخش هزینه کنیم، به نوعی سرمایه‌گذاری است.

اهمیت ورزش به مثابه یک دیپلماسی فعال و تاثیرگذار

وی در بیان اهمیت هزینه و سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش و جوانان، عنوان کرد:  ورزش -چه همگانی و چه حرفه‌ای- هم تضمین‌کننده سلامت مردم و جامعه است و هم در عرصه‌های بین‌المللی به نوعی ایجاد انگیزه و کنشگری فعال و قطعاً یکی از دیپلماسی‌های فعال و تأثیرگذار برای رساندن پیام فرهنگ غنی ایرانی، حوزه ورزش است.

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه متأسفانه سوءمدیریت در وزارتخانه ورزش و جوانان روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ اضافه کرد: این مجلس در ابتدای دولت سیزدهم، به دلیل سوء‌مدیریتی که در وزارت ورزش در دوره وزیر وقت بود، با طرح سوال و مطالباتی وزیر ورزش سابق را تا پای تعویض پیش برد؛ آن هم به چند دلیل؛ از جمله اینکه بیش از نیمی از فدراسیون‌های زیرمجموعه این وزارتخانه – حدود ۱۴ فدراسیون- با سرپرست اداره می‌شد. یعنی به جای اینکه کار ورزش به متخصصان، پیشکسوتان و جوانان صاحب‌نظر و زحمت‌کشیده این حوزه واگذار شود، فدراسیون‌ها به عرصه سیاسی و به نوعی محلی برای رسیدن به اهداف شخصی و سیاسی تبدیل شده بود.  

یوسفی اضافه کرد: متأسفانه شاهدیم در مدیریت وزیر جدید ورزش و جوانان این مسئله تشدید و سوء‌مدیریت در بسیاری از باشگاه‌های پرطرفدار کشور-چه در رشته فوتبال و چه در دیگر رشته‌های ورزشی- در زمان وزارت آقای هاشمی بیشتر شده است.

تسرّی ناکارامدی‌ها در باشگاه‌های ورزشی

وی با اشاره به گله‌مندی طرفداران دو باشگاه پرطرفدار کشور یعنی استقلال و پرسپولیس که با این تیم‌ها زندگی می‌کنند، با شادی و برد آن‌ها شاد می‌شوند و با باخت آن‌ها ناراحت می‌شوند، عنوان کرد: انتظار ما از وزیری که نزدیک به یک سال در صدر وزارتخانه ورزش و جوانان است، تغییر در رویکرد بود؛ اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ناکارآمدی بیشتر شد. درواقع ناکارآمدی که در این دو باشگاه بود، به دیگر باشگاه‌ها -که مدیریت آن‌ها به‌نوعی و به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با وزیر ورزش است- تسرّی پیدا کرد.

یوسفی با اشاره به رویکرد دوگانه وزارت ورزش و جوانان در دستاوردهای ورزشی، گفت: نمی‌شود آنجا که دستاورد حاصل می‌شود یا موفقیت فردی و تیمی با زحمت جوانان و پیشکسوتان و نیروهای فعال در رشته‌های مختلف ورزشی به دست می‌آید، وزیر آن را دستاورد خود بداند اما در سوءمدیریت‌ها در فدراسیون‌ها و عدم توجه به واگذاری کار باشگاه‌ها و فدراسیون‌ها به پیشکسوتان آن رشته رویکرد دیگری داشته باشد.

سلمان اسحاقی رییس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در مجلس شد
دنبال کنید

باشگاه‌های ورزشی تبدیل به پاتوق‌های سیاسی شده است

این نماینده مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب برخی از باشگاه‌های ورزشی در بعضی استان‌ها مانند خوزستان، گفت: یک زمانی خوزستان مهد بسیاری از رشته‌ها به ویژه رشته فوتبال بود. مدیریت باشگاه‌های خوزستان از فولاد گرفته تا نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان و استقلال‌های آن در اختیار پیشکسوتان و ورزشکاران خوزستانی بود و موفقیت‌های ملی و بین‌المللی هم کسب شد، اما امروز به یک پاتوق سیاسی برای افرادی تبدیل شده که می‌خواهند به نزدیکان خود در این باشگاه‌ها پست دهند. سوء مدیریت، این باشگاه‌ها را به افت و حتی خطر سقوط در خوزستان و در کشور رسانده است.

یوسفی با تاکید بر اینکه وزیر ورزش تنها وزیر یک فدارسیون نیست، اضافه کرد: البته همین یک فدارسیون را هم خوب نتوانسته مدیریت کند. در رشته‌های کشتی، والیبال، بسکتبال، ورزش‌های دو و میدانی و… بیش از ۴۰ هزار باشگاه ورزشی خصوصی در کرونا آسیب دیدند؛ اما زن و مرد ورزشکار ما پای کار ایستادند و با اموال خود باشگاه ورزشی را برای ورزش جوانان سر پا نگه‌داشتند.

وی افزود: اگر این باشگاه‌های خصوصی نبود، دولت‌ها چقدر باید هزینه می‌کردند؟ آیا به بیمه ورزشکارانی که در این باشگاه‌ها تلاش می‌کنند یا معیشت آن‌ها  در دوران کرونا و پساکرونا توجه کردیم؟ این‌ها سوءمدیریت در وزارت ورزش است.

حوزه جوانان وزارت ورزش اساساً تعطیل است

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به بخش «جوانان» در عنوان وزارت ورزش و جوانان هم گفت: در حوزه جوانان هم که اساساً تعطیلیم و اتفاقی نیفتاده است. البته در بحث سازماندهی حوزه جوانان و توجه به معیشت آن‌ها؛ ممکن است وزیر ورزش بگوید مگر من چه‌کاره‌ام؟ در صورتی که وزیر ورزش متولی حوزه جوان است.

یوسفی با اشاره به اقدامات مجلس در حوزه حمایت از جوانان، ادامه داد: مجلس یازدهم تلاش کرد وام ازدواج را چندین برابر افزایش دهد و رئیس جمهور هم در جلسات مختلف به پرداخت وام ازدواج تاکید کرد. مجلس مجدد این موضوع را پیگیری کرد. رئیس جمهور هم دستور تسریع داد؛ چه کسی باید پیگیر باشد برای اینکه دختر و پسر جوان ما ۶ یا هفت ماه یا بیشتر در نوبت وام ازدواج نماند؟ این وظیفه وزیر ورزش به عنوان متولی حوزه جوانان کشور است.

فهرست کالاهای ترانزیتی از ماهیرود افزایش یافت
دنبال کنید

نقش دفاع و تصدی‌گری و حمایت وزیر ورزش در حوزه بانوان کجاست؟

وی با طرح این سوال که در حوزه بانوان، چه در موضوع NGOها و تشکل‌هایی که در حوزه بانوان فعال هستند و چه در موضوع ورزش همگانی و حرفه‌ای بانوان که بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با حفظ کرامت انسانی و شأن بانوی ایرانی-اسلامی، در عرصه‌های مختلف حرف برای گفتن دارند. نقش دفاع و تصدی‌گری و حمایت وزیر ورزش کجاست؟ تاکید کرد: این‌ها نمونه‌ای از سوءمدیریت‌های وزیر ورزش است؛ درصورتی که هنگام انتخاب و انتصاب وی بنا بود تغییری اتفاق بیفتد که متاسفانه نیفتاد.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح کرد: قطعاً اگر تجدید نظری در مدیریت ضعیف وزارت ورزش و جوانان صورت نگیرد، ضمن تشکر از ریاست جمهوری که خود ایشان هم تذکراتی دادند، مجلس همانند گذشته به نیابت از مردم، جوانان، بانوان و ورزشکاران رشته‌هایی که به زیرساخت‌های آن توجه نشد، از ابزارالات نظارتی خود استفاده و موضوع را تا رفع مشکل پیگیری خواهد کرد.

یوسفی با اشاره به تخصیص ۲۷ صدم درصد از ارزش افزوده در سه سال گذشته برای حمایت از زیرساخت‌های ورزش با مصوبه مجلس یازدهم، گفت: براساس این مصوبه در سال اول حدود ۲ هزار میلیارد تومان، سال دوم بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴ هزار میلیارد تومان به بخش ورزش اختصاص داده شد، که این مبالغ جدا از اعتباراتی است که از طریق تملک‌ دارایی‌ها و بودجه به آن‌ها اختصاص پیدا کرد؛ یعنی مجلس یازدهم در حمایت از وزارت ورزش و جوانان تلاش کرد، اما متاسفانه عزمی را در این وزارتخانه نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: چه‌کسی غیر از وزیر ورزش باید از ورزشکار قهرمان ما در حوزه معیشت، پرداخت جوایز به حقی که در برخی از رشته‌ها پرداخت نشد، یا حوزه اشتغال آن‌ها، در بحث بیمه ورزشکاران مربیان خانم و آقا، حمایت از باشگاه‌های ورزشی خصوصی، تلاش و دفاع کند! ایا غیر از سخنرانی و ورود بیشتر به موضوعات سیاسی کاری انجام شده است؟!

عضو هیات رئیسه مجلس ضمن تشکر از ریاست محترم جمهور تاکید کرد: این هشدار را می‌دهیم که اگر تغییری در روند مدیریتی ضعیف وزارت ورزش و جوانان صورت نگیرد، از ابزارهای نظارتی خود در مجلس استفاده خواهیم کرد و هم‌چون گذشته حق مردم و ورزشکاران را بدون لکنت زبان مطالبه و پیگیری خواهیم کرد./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi