یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحول دولت سیزدهم در خانه‌های بهداشت از پل بریم تا پیچاب در باشت

کرونا باشت- فتح‌الله پوران‌پور- گسترش خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست ولی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان باشت با زخم‌های کهنه‌ای که از قبل با خود همراه داشت، همواره از قافله پیشرفت عقب بود هر چند نباید از پیشرفت‌های چند سال اخیر آن غافل شد.  دسترسی راحت همه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106265
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲

کرونا :

تحول دولت سیزدهم در خانه‌های بهداشت از پل بریم تا پیچاب در باشت

کرونا باشت- فتح‌الله پوران‌پور- گسترش خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست ولی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان باشت با زخم‌های کهنه‌ای که از قبل با خود همراه داشت، همواره از قافله پیشرفت عقب بود هر چند نباید از پیشرفت‌های چند سال اخیر آن غافل شد.

 دسترسی راحت همه شهروندان به امکانات بهداشتی و درمانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عدالت در سلامت است. پراکندگی بسیار زیاد جمعیتی در روستاها از یک سو و عدم فراهم شدن زیرساخت‌ها در کنار صعب‌العبور بودن بخش زیادی از روستاها، دسترسی شهروندان به امکانات نظام سلامت را تا حد زیادی با مشکلاتی مواجه کرده است.

این در حالی است که کوهستانی و صعب العبور بودن شهرستان در کنار همه عوامل مذکور دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی را در این شهرستان مشکل‌ تر کرده است.

مراکز بهداشتی و خانه‌های بهداشتی در روستاها و بخش‌ها دورافتاده شهرستان  امکانات بهداشتی و درمانی را تا نزدیکی‌‌های هر خانوار روستایی برده، به گونه‌ای که رضایت نسبی روستائیان و شهروندان را ایجاد کرده است.

خروج خانه‌های بهداشت از حالت استیجاری و دسترسی راحت مردم به خدمات بهداشتی درمانی

اگر چه باید اذعان کرد نوپا بودن شهرستان باشت  و عقب‌افتادگی‌ها و ضعف‌های دیرین آن در زیرساخت‌ها اکنون خود را در خروجی عرصه سلامت نشان می‌دهد، ولی نباید از گسترش چشمگیر کمی و کیفی خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرستان غافل شد.

نزدیک شدن خدمات حوزه سلامت به درب خانه‌های مردم

در چند سال گذشته عمده روستاهای شهرستان از نعمت داشتن خانه بهداشت برخوردار شدند و از طرفی نیز همه خانه‌های بهداشت حتی در نقاط اقماری و دورافتاده‌ترین روستاهای این شهرستان از حالت استیجاری خارج شده که همین موضوع باعث بهبود کمی و کیفی خدمات در این حوزه شده است.

کمتر کسی است که خدمات بهورزان و ماماها را در روستاها به یاد نیاورد و آن همه صداقت و خدمت صادقانه به خانواده‌ها، زنان زائو، نوزادان، زن و مرد و همه روستائیان در مناطق مختلف را نبیند.

تحول دولت سیزدهم در خانه‌های بهداشت از پل بریم تا پیچاب در باشت 5

آموزش‌های بهداشتی چهره به چهره، تشکیل پرونده‌های ویژه زنان باردار و مراقبت‌های بارداری، مشاوره‌ها و پیشنهاد آزمایشات و معاینات مختلف، اعزام بیماران، مراقبت از نوزادان و کودکان، جمع آوری اطلاعات دقیق خانوارها، کنترل قد، وزن و بهداشت دهان و دندان و تزریق واکسن‌های مورد نیاز تنها بخشی از این خدمات است.

مستند گزارشی بیکاری در گچساران
دنبال کنید

از دیگر خدمات خانه‌های بهداشت می‌توان به تنظیم خانواده، مراقبت‌های تغذیه ای، بررسی بهداشت اماکن عمومی، مغازه‌ها و مواد غذایی، پیگیری تامین آب سالم و استفاده از توالت‌های بهداشتی، بیماریابی و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها، پانسمان و فوریت‌های پزشکی در سوانح و تصادفات اشاره کرد.

وضعیت خانه‌های بهداشت شهرستان باشت در دولت سیزدهم

 صادق شمشیری در گفت‌وگو با خبرنگار کرونا در باشت گفت: دولت سیزدهم در زمینه عمرانی حوزه سلامت این شهرستان اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

 سرپرست شبکه بهداشت و درمان باشت در این باره اظهار داشت: در دولت سیزدهم و در پروژه های عمرانی بهداشت و درمان شهرستان باشت ۴ پروژه عمرانی شامل سه پروژه روستایی و یک پروژه شهری داریم.

وی افزود: پروژه‌های روستایی شامل خانه بهداشت نارگ موسی با اعتباری افزون بر ۵۵۰ میلیون تومان از سال ۱۴۰۱ شروع و با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در حال اجرا است. خانه بهداشت نازمکان با اعتباری افزون بر ۹۱۰ میلیون تومان سال ۱۴۰۱ شروع و با پیشرفت ۹۸ درصد است و هر دو با زیربنای ۹۶ متر است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت افزود: اورژانس ۱۱۵ جاده ای چاه تلخ با زیربنای ۱۲۰ متر با اعتبار اولیه افزون بر ۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان و با پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد به اتمام رسید.

 شمشیری عنوان کرد: ساختمان پزشکان شهرستان باشت در سال ۹۸ شروع  با مبلغ ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد در حال اجراست.

وی یادآور شد: این طرح های عمرانی هدیه به مردم شهرستان در دهه فجر به بهره برداری می رسند.

بهورزان در خانه‌های بهداشت نبض سلامت مردم را در دست دارند و می‌توان آن‌ها را افسران خط مقدم عرصه سلامت نامید.

تحول دولت سیزدهم در خانه‌های بهداشت از پل بریم تا پیچاب در باشت 6

وی گفت: به واقع در هر خانه بهداشت روستایی اطلاعات کاملی از مشخصات سجلی، جغرافیایی، وضعیت محیطی، امکاناتی چون راه، آب و پرونده‌های بهداشتی خانوارها وجود دارد که می‌تواند چراغ راهی برای ارتقای سطح سلامت در میان مردم به ویژه مناطق محروم روستایی باشد.

شمشیری افزود: از آنجا که یکی از مهم‌ترین وظایف بهورزان در خانه‌های بهداشت آموزش مسائل بهداشتی است، گسترش خانه‌های بهداشت و پوشش همه روستاها به منزله گسترش آموزش‌های بهداشتی در تک به تک خانه‌هاست و این خدمت کمی نیست.

میزبانی ۳۰۰ مدرسه استان بوشهر از شهدای گمنام
دنبال کنید

پیشرفت‌های شبکه بهداشت و درمان در حوزه خانه‌ها و مراکز بهداشتی_درمانی شهرستان‌ باشت

اگر چه در همه شهرستان‌های این استان روستاهای محرومی وجود دارد که گسترش خدمات بهداشتی در بهبود کیفیت زندگی مردم تاثیرات شگرفی داشته است، ولی در برخی شهرستان‌ها که زیرساخت‌های حوزه سلامت در سطح پایینی نگه داشته شد و ریشه در عقب‌ماندگی‌های دوران قبل از انقلاب دارد، ضرورت گسترش خدمات بهداشتی و دسترسی آسان مردم به امکانات نظام سلامت بیشتر احساس می‌شود.

 نوید روزهای بهتر در حوزه سلامت در باشت

در همین زمینه رئیس شبکه بهداشت و درمان  باشت می‌گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد از دوران قبل از انقلاب محروم بوده و به دلایل متعددی به این استان توجه زیادی نشده ولی به برکت انقلاب اسلامی پیشرفت های قابل‌قبولی در حوزه سلامت به ویژه موضوع گزارش شما یعنی خانه‌ها و مراکز بهداشتی _ درمانی حاصل شده است.

تحول دولت سیزدهم در خانه‌های بهداشت از پل بریم تا پیچاب در باشت 7

رئیس شبکه بهداشت و درمان باشت  به ضرورت توجه به مسائل بهداشتی روستاها اشاره کرد و افزود: در شهرستان   تعدادی از خانه‌های بهداشت استیجاری بودند و بخش زیادی از روستاها نیز فاقد خانه بهداشت بودند که به برکت انقلاب اسلامی و همت همه همکاران در  دانشگاه علوم پزشکی استان، تمامی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی روستایی از حالت استیجاری خارج شدند و این موفقیت کمی نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر همه روستاهای شهرستان تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی هستند و از این حیث رضایت نسبی در میان جمعیت روستایی ما حاصل شده است.

شمشیری رشد زیرساخت‌های حوزه سلامت را نویدبخش روزهای بهتری در حوزه سلامت شهرستان باشت  دانست.

به گزارش فاری؛ آنچه در این وادی مهم به نظر می‌رسد، افزایش میزان مشارکت مردم در مسائل بهداشتی است که خانه‌ها و مراکز بهداشتی به بهترین نحو می‌توانند این نقش شهروندان و روستائیان را در عمل محقق کنند. چرا که بدون مشارکت مردم نظام سلامت در پیشبرد اهداف و رسالت‌هایش توفیق آنچنانی نخواهد داشت.

به هر حال اگر چه گسترش خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست ولی استان کهگیلویه و بویراحمدو شهرستان باشت  با زخم‌های کهنه‌ای که از قبل با خود همراه داشت، همواره از قافله پیشرفت عقب بود هر چند نباید از پیشرفت‌های چند سال اخیر آن غافل شد.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi