یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

مصیبت‌نامه‌ای از تأثیر مصرف زیاد نان سفید بر سلامتی

به گزارش کرونا از کرمانشاه، نان یکی از غذاهای قدیمی بشر است که تاریخچه آن به اواخر عصر حجر برمی‌گردد نان در سراسر دنیا یک غذای اصلی محسوب می‌شود و تفاوت‌های زیادی در تهیه آن به چشم می‌خورد. در گذشته خانواده‌ها از خوردن نان‌های صنعتی یا سفید خودداری می‌کردند، اما امروزه متأسفانه به دلیل مشغله‌های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106092
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

کرونا :

مصیبت‌نامه‌ای از تأثیر مصرف زیاد نان سفید بر سلامتی

به گزارش کرونا از کرمانشاه، نان یکی از غذاهای قدیمی بشر است که تاریخچه آن به اواخر عصر حجر برمی‌گردد نان در سراسر دنیا یک غذای اصلی محسوب می‌شود و تفاوت‌های زیادی در تهیه آن به چشم می‌خورد.

در گذشته خانواده‌ها از خوردن نان‌های صنعتی یا سفید خودداری می‌کردند، اما امروزه متأسفانه به دلیل مشغله‌های فراوان خانواده‌ها حساسیت نسبت به تغذیه و به‌خصوص مصرف نان کمتر شده و بیشتر از نان‌های فانتزی و صنعتی استفاده می‌کنند.

سرانه مصرف نان در کشور ایران حدود ۳۲۰ گرم در روز است که می‌توان از آن به عنوان منبع اصلی الگوی غذایی روزانه مردم کشور نام برد؛ طبق اعلام مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران؛ «لواش» بیشترین و «سنگک» کم‌ترین سهم را در سفره خانواده‌های ایرانی دارند.

مصیبت‌نامه‌ای از تأثیر مصرف زیاد نان سفید بر سلامتی 5
ایرانی‌ها از چه نوع نانی بیشتر استفاده می‌کنند؟

 

نان سفید از آرد سفید تصفیه شده تولید می‌شوند؛ آردهای تصفیه شده مواد معدنی بسیار کمی دارد و بیشتر مواد تشکیل دهنده آن نشاسته است، لذا میزان کالری که این نان‌ها به بدن تحمیل می‌کنند بیشتر از مواد مغذی آن‌ها است به این معنا که شما نان را با میل و اشتها می‌خورید و دستگاه گوارش را به زحمت می‌اندازید، اما برای دریافت مواد غذایی ناچیز و خیلی پایین…؛ نان سفید حاوی نشاسته فراوان است و نشاسته از قندهای ثابت تشکیل شده که به سرعت در بدن جذب و قند خون را بالا می‌برد.

رحمت فتحعلی باغنی پزشک فعال در عرصه طب سنتی در کرمانشاه معتقد است، آرد سفید بدون سبوس یا درصد کمی سبوس دارد که سبب مشکلاتی در فرایند هضم می‌شود.

محیط بان دنا به گلوله بسته شد/ اعزام محیط بان زخمی به سمیرم
دنبال کنید

وی خاطرنشان کرد: نان سفید با افزایش اشتهای کاذب، مانع احساس سیری و مصرف حجم بیشتری می‌شود. خود این افزایش وزن را در پی دارد که سبب بروز بیماری‌های غیرواگیردار قلبی عروقی، انسداد عروق، دیابت، اضافه وزن، کم خونی، سوء هاضمه خستگی مزمن  و… می‌شود.

این پزشک فعال در عرصه طب سنتی در کرمانشاه خاطرنشان کرد: طبق مطالعات انجام شده؛ ۶۰ تا ۶۵ درصد از سبد غذایی را نان تشکیل می‌دهد، نان یک غذای کامل است اما نه این نان سفید. در پیشینه ما استفاده از نان کامل جایگاه خاصی داشته، اما متأسفانه در چند دهه اخیر به دلایل مختلفی از جمله فرهنگ‌سازی‌های به غلط ذائقه‌ها به سمت نان سفید رفته است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی نان کامل بر سر سفره خانواده‌ها برود، حتی اگر خالی هم که مصرف شود قوت دارد، نان سفید یک رنجنامه و یک مصیبت‌نامه است.

باغنی خاطرنشان کرد: نان سبوس‌دار اگر سر سفره مردم برود؛ برکات زیادی از لحاظ اقتصادی دارد و هزینه بیماری‌ها را که واقعا سرسام‌آور است تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

مصیبت‌نامه‌ای از تأثیر مصرف زیاد نان سفید بر سلامتی 6
نان سبوس‌دار اگر سر سفره مردم برود؛ برکات زیادی از لحاظ اقتصادی دارد.

 

وی افزود: باید دستگاه‌های متولی از جامعه بهداشت و درمان اطلاعات بیشتری از آرد کامل و استفاده از نان کامل را در اختیار مردم قرار دهند و همچنین استفاده از آرد کامل در  نانوایی‌ها مطالبه‌گری و تقاضای مردم را می‌طلبد.

کرمانشاه با دارا بودن ۱۴ کارخانه آرد فعال از استان‌های پیشرو در صنعت آردسازی کشور به شمار می‌رود که اخیرا علی ملکشاهی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه طی مصاحبه‌ای از اهتمام دولت جهت طبخ نان کامل در نانوایی‌ها و ترسیم نقشه تولید نان با استفاده از آرد کامل در استان سخن گفته و افزود: پس از تعیین قیمت آرد کامل و سپس قیمت نان کامل توسط سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان، فراخوان همکاری واحدهای خبازی استان با این طرح ملی صادر خواهد شد. 

اقدامی جهادی دانشجویان بسیجی در جمع آوری زباله های شهرلنده+تصاویر
دنبال کنید

مصیبت‌نامه‌ای از تأثیر مصرف زیاد نان سفید بر سلامتی 7کارخانه‌های کرمانشاه به سمت تولید «آرد کامل» می‌روند.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان کرمانشاه با بیان اینکه راه‌اندازی یک تا سه کارخانه تولید آرد کامل تا پایان سال به عنوان یک برنامه‌ اولویت‌دار دولت در تمامی استان‌های کشور دنبال می‌شود، افزود: با توجه ظرفیت خوب استان کرمانشاه در تولید آرد با کیفیت و استاندارد، تاکنون ۳ کارخانه آردسازی استان برای تولید آرد کامل اعلام آمادگی کرده‌اند و دیگر کارخانه‌های آردسازی استان نیز در حال کسب استانداردهای لازم برای تولید آرد کامل هستند. 

پایان پیام/پ


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi