یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارشی از بی‌توجهی محض به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سال‌ها پیش وقتی سند توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌نوشتند در آن یکی از محورهای چهارگانه توسعه استان را بخش کشاورزی قید کردند یعنی اینکه اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از اینکه بر پایه صنعت باشد بر حول محور کشاورزی و دامداری می‌چرخد. مردم استان کهگیلویه و بویراحمد

اختصاصی کرونا

کد خبر : 106026
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۴:۵۸

کرونا :

گزارشی از بی‌توجهی محض به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش کرونا از یاسوج؛ سال‌ها پیش وقتی سند توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد را می‌نوشتند در آن یکی از محورهای چهارگانه توسعه استان را بخش کشاورزی قید کردند یعنی اینکه اقتصاد استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از اینکه بر پایه صنعت باشد بر حول محور کشاورزی و دامداری می‌چرخد.

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مردمی عشایررزاده و عشیره‌ای هستند که اجداد آنها از راه کشاورزی ارتزاق می‌کرده و اکنون فرزندان آنها نیز هر چند کمتر از گذشته اما در این زمان نیز زندگی بر پایه کشاورزی و دامداری دارند.

بسیاری از افرادی که در شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد زندگی می‌کنند هنوز هم از راه کشاورزی و دامداری ارتزاق می‌کنند و به زمین‌های کشاورزی خود در روستاها وابسته‌اند.

تا اینجای کار یعنی اینکه هرگز نمی‌توان مردم استان را از کشاورزی جدا کرد زیرا لقمه نانی که دارند از این راه است.

هر چند کشاورزی و دامداری در استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز به مانند گذشته رونق دارد اما به دلیل توپوگرافی استان مشکلات مربوط به آب کشاورزی همچنان این بخش با سختی و مرارت بیش از حد اداره می‌شود.

بهره‌برداران کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هیچگاه بی‌نیاز از تسهیلات و اعتبارات بخش کشاورزی نیستند و می‌بایست به جایی تخصصی مراجعه کنند تا اینکه اسیر بروکراسی سخت و  بهانه‌گیری‌ بانک‌ها نشوند.

اما متاسفانه آنگونه که می‌شنویم دولتی‌ها چه در دولت گذشته و چه در دولت کنونی روی خوشی به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نشان نمی‌دهند و شاید ارزش این صندوق را هنوز آنگونه که باید و شاید درک نکرده و نفهمیده‌اند.

در همین خصوص به سراغ رئیس صندوق حمایت از بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد رفتیم.

گزارشی از بی‌توجهی محض به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 5

امین الله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این صندوق در استان قریب به ۱۶۸ تشکل و اتحادیه و تعاونی‌های بخش کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهد اظهار کرد: وظیفه داریم از این تعداد تشکل حمایت مالی داشته باشیم.

نظارت نماینده وزارت جهاد بر زنجیره تولید تا عرضه مرغ و تخم‌مرغ/‌ معرفی 10 هزار واحد متخلف و گرانفروش‌ به سازمان تعزیرات
دنبال کنید

این مسئول چنین توضیح می‌دهد که بیش از ۱۱۵ هزار بهره‌بردار کشاورزی زیر نظر صندوق هستند و بیش از ۴ هزار نفر آنها در زمره خانواده‌ بزرگ ایثارگری استان قرار دارند.

محمدی به سابقه تاسیس این صندوق در سال ۸۶ گریزی می‌زند و می‌گوید: جای تاسف است که الان در رده‌های آخر به لحاظ سرمایه‌ای در کشور هستیم.

از رئیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی امین الله محمدی می‌پرسیم که چرا و دلیل آن چیست که مسئولان استانی نسبت به این صندوق بی‌توجهی نشان می‌دهند و چرا باید سرمایه صندوق ما بسیار کمتر از سایر صندوق‌های استان‌ها باشد و البته از او می‌خواهیم که سرمایه کنونی صندوق را نیز اعلام کند که می‌گوید: بیست و یک و نیم میلیارد تومان سرمایه حال حاضر صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد است که در مقابل سرمایه سایر استان‌ها مبلغ ناچیزی به شمار می‌روند.

رئیس صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی کهگیلویه بویراحمد در خصوص محل‌های کمک به افزایش سرمایه صندوق اشاره می‌کند و می‌گوید: می‌توان از محل احکام دائمی ماده ۳؛ از محل ماده ۱۲ تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و از محل فروش املاک بند ت تبصره ۸ به سرمایه صندوق افزوده شود که تاکنون چیزی دریافت نکرده‌ایم که البته از حق نگذریم سازمان جهاد کشاورزی استان هر چند با دست خالی اما حمایت‌های معنوی خود را از ما دریغ نداشته است.

گزارشی از بی‌توجهی محض به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 6

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما به عنوان مدیر صندوق پیگیر چنین وضعیتی هستید یا نه پاسخ داد: متاسفانه همکاری لازم با ما نمی‌شود هر چند پیگیری‌های متوالی با مسئولان استانی داشته‌ایم اما آن گونه که باید و شاید این صندوق را جدی نمی‌گیرند.

محمدی در ادامه به مزایای صندوق حمایت از بخش کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: تسهیلاتی که می‌خواهند از بانک‌ها بگیرند نیاز به وثیقه و ضامن دارد اما اینجا تنها با یک چک و سفته تسهیلات قابل پرداخت است.

وی به جلسات خود با نمایندگان مردم در مجلس با رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با مسوولان ارشد استانی اشاره می‌کند و می‌گوید: همچنان منتظر همراهی و یاری مجموعه دولت و به خصوص آقای استاندار هستیم.

کشف بیش از ۱۵۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در گچساران
دنبال کنید

محمدی به تفاهم‌نامه‌ای عقیم اشاره می‌کند که در صورت عملیاتی شدن آن کمک خوبی به صندوق است تفاهم نامه‌ای که طی آن استانداری ۳۵ درصد و سازمان جهاد کشاورزی ۳۰ و شرکت مادر تخصصی بخش کشاورزی ۳۰  درصد کمک می‌کنند اما هنوز کمکی از سوی هیچ کدام به صندوق استان نشده است.

وی از مراجعه روزانه و همیشگی بهره‌برداران کشاورزی به صندوق اشاره می‌کند و می‌گوید: نبود سرمایه کافی در این صندوق باعث شده که ما در مقابل کشاورزان و این جامعه بزرگ شرمنده باشیم صندوقی که در همه بخش‌ها از گلخانه گرفته تا شیلات می‌بایست جوابگوی بهره‌برداران باشد.

گزارشی از بی‌توجهی محض به صندوق حمایت از توسعه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد 7

محمدی به برخی از مشکلات مهم و عمده استان در حوزه کشاورزی اشاره می‌کند و از بحران مرغ و گوشت قرمز می‌گوید و چنین توضیح می‌دهد که اگر صندوق می‌توانست به بهره‌برداران کمک کند برخی از این مشکلات را در استان نداشتیم.

محمدی گفت: صندوق توسعه بخش کشاورزی در اکثر استان‌های کشور یکی از ارکان اصلی اقتصادی و در خط مقدم تولید قرار دارد که نسبت به سایر استان‌ها در کهگیلویه و بویراحمد توجه کمتری به آن می‌شود هر چند رهبری معظم انقلاب تاکید فراوانی نسبت به خودکفایی از جمله در حوزه کشاورزی دارند و باید در عمل نسبت به این فرامین اهتمام داشته باشیم.

به گزارش فارس؛ پس از شنیدن صحبت‌های امین الله محمدی اوضاع سایر استان‌ها را رصد کردیم که برای مثال چهارمحال و بختیاری به با ۱۱۰ درصد افزایش سرمایه اکنون ۹۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و یا استان‌های دیگری مثل خوزستان و اصفهان که رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌اند در حالی که اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد بر پایه کشاورزی است و مسئولان هم این صندوق را به بوته فراموشی سپرده‌اند.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi