یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

کارخانه بیواتانول باشت در مسیر حاشیه یا بر مدار تولید و اشتغال؟!

 کرونا باشت-فتح‌الله پوران‌پور- موضوع بکارگیری نیروی غیر بومی این روزها حاشیه های زیادی برای طرح صنعتی بیواتانول شهرستان باشت ایجاد کرده و کار به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شده است. فرماندار باشت در بازدید از کارخانه بیواتانول باشت با حضور محمد مجید فولادگر معاون هماهنگی کسب و کار وزیر صنعت معدن و تجارت  و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 105800
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

کرونا :

کارخانه بیواتانول باشت در مسیر حاشیه یا بر مدار تولید و اشتغال؟!

 کرونا باشت-فتح‌الله پوران‌پور- موضوع بکارگیری نیروی غیر بومی این روزها حاشیه های زیادی برای طرح صنعتی بیواتانول شهرستان باشت ایجاد کرده و کار به خطبه‌های نماز جمعه هم کشیده شده است.

فرماندار باشت در بازدید از کارخانه بیواتانول باشت با حضور محمد مجید فولادگر معاون هماهنگی کسب و کار وزیر صنعت معدن و تجارت  و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی اظهار داشت: مجموعه سوخت سبز یا بیواتانول در شهرک صنعتی خان احمد پروژه ای بود که از سال ۹۸ شروع و  البته تعطیل شده بود. 

وی افزود: با پیگیری‌ها از سوی استاندار، معاون اقتصادی، وزارت صمت و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مجدد پروژه فعال شد و امیدواریم که با راه اندازی این پروژه بخشی از جوانان این شهرستان در این پروژه مشغول به کار شوند.

فرماندار عنوان کرد: طی صورت جلسه ای که با مدیر پروژه در تاریخ ۱۲ آذرماه انجام گرفت قرار شد نیروهای مورد نیاز با شغل هایی که می خواهند از طریق مکاتبه به اداره کار شهرستان اعلام شود و از طریق اداره کار شهرستان لیست مورد نیاز را از طریق کاریابی تامین و در جلسه شورای اشتغال شهرستان مطرح و نیروهای مورد نیاز به آن ها ابلاغ شود.

وی خاطر نشان کرد: این کار در شهرستان و برابر با مقرارات انجام گرفت ولی آماری که طبق بند اول مصوبه ۱۲ آذرماه داشتیم تعداد نیروهایی که در این مجموعه مشغول کار بودند قرار بود به اداره کار اعلام شود.

کارخانه بیواتانول باشت در مسیر حاشیه یا بر مدار تولید و اشتغال؟! 3

گرامی عنوان کرد: شواهد حاکی از آن است که کمتر از ۲۰ درصد این نیروها بومی شهرستان باشت هستند در حالی که جوانان زیادی به صورت مداوم به فرمانداری و اداره کار و دستگاه‌های امنیتی شهرستان مراجعه می کنند که باعث نگرانی مجموعه شهرستان شده و باید شرکت سوخت سبز نسبت به تعدیل نیروهای غیربومی اقدام کند و با جایگزینی نیروهای بومی این مشکل حل شود.

بیکاری جوانان باشتی 

 اما اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی و مهم جوانان شهرستان باشت است و طی سالیان اخیر بارها امام جمعه و مسؤولان نیز گفته‌اند که این  شهرستان با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان کشاورزی و دامداری، باغداری و… نباید جوان بیکار داشته باشد.

وجود تعداد بالای جوانان بیکار و در عین حال تحصیل‌کرده در شهرستان باشت بسیار دردناک است و این ماجرا وقتی بیشتر دردناک می‌شود که خود مسؤولان نیز تاکید می‌کنند که وجود جوان بیکار در شهرستان باشت زیبنده نیست! باید پرسید اشتغال جوانان و حل مشکلات اقتصادی آن‌ها بر عهده چه کسانی است که هیچ مسؤولی زیر بار پذیرفتن اشتغال نمی‌رود و جوانان نیز روز‌به‌روز دغدغه آن‌ها برای ادامه زندگی بیشتر می‌شود.

کاهش انگیزه برای ازدواج به دلیل نداشتن اشتغال

جوانانی که بعد از تحصیل و خدمت مقدس سربازی به دنبال اشتغال و کاری مناسب هستند تا با ازدواج، زندگی مشترک خود را با رفاه و آسایش و بدون دغدغه آغاز کنند، اما با توجه به گرانی‌ها و نبود اشتغال روز‌به‌روز انگیزه جوانان  برای ازدواج نیز کاهش می‌یابد و به نظر می‌رسد اگر فکری برای مشکل اشتغال جوانان نشود، آمار ازدواج کاهش یابد و سن ازدواج نیز افزایش یابد که تبعات فراوانی را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

مدیر کل صدا و سیمای استان: امنیت داخلی کشور مرهون زحمات و تلاش های نیروی انتظامی است
دنبال کنید

در  استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان‌ باشت که کارخانه بیواتانول وجود دارد نیز جوانان به دنبال کار می‌گردند و درخواست‌های فراوانی برای اشتغال به اداره کار و فرمانداری‌ و دفتر امام جمعه ارائه می‌دهند و امیدوارند تا از بیکاری رها شوند.

محرومیت‌های جوانان و نگرانی از تبعیض‌ها

عده‌ای از جوانان شهرستان باشت نیز از تبعیض‌ها و حضور گسترده افراد غیر بومی در کارخانه بیواتانول باشت اظهار نگرانی کرده‌اند 

مردم باشت هم گلایه‌های فراوانی دارند و بیکاری فرزندان‌شان، بیشتر آن‌ها را ناراحت کرده است.

آن‌ها از اوضاع حاکم بر کارخانه بیواتانول گلایه‌های فراوانی دارند و اعتقاد دارند حق جوانان و اهالی این منطقه است که در کارخانه شغل داشته باشند.

مسؤولان در خصوص اشتغال با مردم شفاف باشند

مردم باشت گلایه‌های فراوانی دارند و بیکاری فرزندان‌شان، بیشتر آن‌ها را ناراحت کرده است. واقعا چرا شهرستان باشت با داشتن ظرفیت‌های فراوان و پتانسیل‌های بی‌شمار موجود، فکری به حال اشتغال جوانانش نمی‌شود تا مردم این منطقه که دهه‌ها است میزبان شایسته‌ای برای قطب کشاورزی بوده‌اند، به حداقل‌ها راضی هستند و چرا نباید جوانان جذب کارخانه بیواتانول شوند؟ سوالی که خود مسؤولان باید پاسخگو باشند و با شفافیت و صراحت با مردم صحبت کنند که چرا وقتی جوانان این منطقه بیکار هستند، عده‌ای به سبب داشتن نفوذ با رابطه از دیگر نقاط کشور وارد شوند.

شرایط برای جذب جوانان بومی فراهم شود

امام جمعه باشت نیز طی این سال‌ها بارها از تریبون‌های مختلف موضوع اشتغال جوانان بومی منطقه را فریاد زده‌ و اصلی‌ترین دغدغه شهروندان باشت را موضوع اشتغال می‌داند و از مسؤولان می‌خواهد تا شرایط برای جذب جوانان بومی منطقه فراهم شود و افراد دیگری از استان‌های دیگر برای اشتغال وارد شهرستان نشوند زیرا جوانان این منطقه بیکار هستند.

حکایت بیکاری جوانان تحصیل‌‌کرده سر جای خود باقیست

 اکثر جوانان شهرستان باشت مشکل اشتغال دارند اما دغدغه جوانان  این شهرستان با توجه به  کارخانه بیواتانول  و ظرفیت‌های ویژه کشاورزی و دامداری  بیشتر است هر چند طی این سال‌ها مجلس شورای اسلامی نیز طی قوانین و بخش‌نامه هایی سبب شد تا جوانان بومی بیشتری در مناطق خودشان مشغول شوند ولی همچنان مسئله اشتغال، مسئله اول شهرستان باشت است و حکایت بیکاری جوانان تحصیل‌کرده همچنان بر سر جای خود باقی مانده است

مطالبه‌گری امام جمعه 

حجت‌الاسلام گنجه ای در خطبه‌های نماز جمعه گفت: در مورد شرکت بیواتانول ظاهرا آن‌گونه که به من اطلاع دادند ۱۲۰ نیرو گرفتند که ۱۰۰ نیروی آن غیربومی است نمی دانم وزارت صمت متولی است یا هر کسی در این استان متولی است این مورد را پیگیری کنند وقتی در منطقه این همه بیکاری است ۱۲۰ نیرو گرفتند و متاسفانه فقط ۲۰ نفر از این نیروها اهل این شهر هستند.

وی افزود: از مسئول بازرسی استانداری که در جمع ما حضور دارند این انتظار را داریم که این مورد را پیگیری کنند و سایر مسئولان هم با توجه بیکاری هایی که در منطقه هست پیگیر این موضوع باشند.

شتاب دولت سیزدهم در اجرای نهضت ملی مسکن در دهدشت
دنبال کنید

با کارخانه بیواتانول بیشتر آشنا شوید

در شرایطی که بسیاری از جوانان شهرستان باشت در جنوب کهگیلویه و بویراحمد به امید یافتن کاری با حداقل درآمد آواره شهرستان ها و استان های مجاور هستند بهره برداری از این طرح با ظرفیت ایجاد یکهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم می تواند نسخه شفابخش درد کهنه بیکاری در این خطه باشد.

مزایای احداث کارخانه بیواتانول تنها محدود به توسعه اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد محدود نمی شود بلکه این طرح با تولید بنزین گیاهی به کاهش آلایندگی های زیست محیطی نیز کمک می شود.

به گفته کارشناسان تولید سوخت اتانول (Ethanol fuel)  به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کاهش آلودگی هوا هم کمک می کند  به عبارت  دیگر بهره برداری از این طرح می تواند سهمی اثرگذاری در کاهش آلایندگی های زیست محیطی ،سلامت انسان و موجودات زنده نیز داشته باشد.

زیست‌اتانول بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود و از مواد خام کشاورزی و فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی و ذرت بدست می آید.

از میان الکل ها اتانول تنها الکلی است که نامش برای همه آشنا است اما تنها کاربردی این آشنایی استفاده از آن به عنوان ضدعفونی کننده و بخش بهداشت و درمان است، غافل از آن آنکه استفاده از آن به عنوان مکمل، بهبود دهنده و جایگزین سوخت های فسیلی نقش مهمی در حفظ محیط زیست و دستیابی به توسعه پایدار خواهد داشت.

دستاوردهای ناگوار استفاده از سوخت های فسیلی که آلودگی های زیست محیطی و گرم شدن کره زمین را برای ساکنان این سیاره خاکی به ارمغان آورد، بشر را به این فکر انداخت که برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

تردیدی نیست که رسیدن به توسعه پایدار ممکن نخواهد بود مگر اینکه از روش ها و اصولی استفاده شود که حافظ محیط زیست باشد و در این میان تولید اتانول زیستی کمک شایان توجهی به نسل بشر خواهد کرد زیرا اتانول زیستی ‌بر خلاف نفت، انرژی تجدیدپذیر محسوب می شود که بخش عمده آن از مواد خام کشاورزی بدست می‌آید.

اتانول چیست؟

اتانول یا همان اتیلن الکل، ترکیبی ۲ کربنه است که بطور عمده از مواد اولیه زیستی با منشا قند، سلولز و نشاسته تولید می شود به گونه ای که مواد قندی و نشاسته ای که می توان از آنها برای تولید اتانول استفاده کرد شامل چغندر قند، نیشکر، خرما و سایر میوه های شیرین، ذرت، گندم، سیب زمینی و برنج و سایر غلات است.

تولید بیواتانول از منابع زیستی بیشتر با روش بیوشیمیایی انجام می شود که عملیات ساخت آن از مراحل تخمیر الکلی شربت قند، تقطیر جز به جز و  در نهایت آبگیری از بیواتانول تقطیر شده تشکیل شده است.

اتانول زیستی در سه بخش سوخت، بهداشت و درمان و صنعت کارایی دارد که استفاده از آن به عنوان جایگزینی برای سوخت های فسیلی می تواند کمک زیادی به حفظ محیط زیست کند.

شهرستان ۲۴ هزار نفری باشت در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

پایان پیام/


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi