یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی • سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی • افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا • افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری به گزارش کرونا به نقل از رسانه ها سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین ارزیابی¬های

اختصاصی کرونا

کد خبر : 55548
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

کرونا :

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی
• سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی
• افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا
• افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری
به گزارش کرونا به نقل از رسانه ها سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین ارزیابی¬های مرکز سیمای استان¬ها در رده سه شبکه استانی برتر کشور قرار گرفت. جایگاهی برتر از ۳۰ شبکه تلویزیونی استانی دیگر کشور که پس از بررسی و ارزیابی شاخص¬های متعدد اعلام شده و ارتقاء جایگاه این رسانه در همه ارزیابی¬های چند فصل اخیر روند صعودی داشته است. به نحوی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این شبکه به پدیده شبکه های استانی تبدیل شده است. برای تبیین چگونگی و چرایی این موفقیت¬ها مهمان مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد شدیم. مدیرکلی که در عین جوانی تاکنون کارنامه موفقی در عرصه مدیریت رسانه دارد و اکنون در امتداد این موفقیت¬ها شاهد درخشش شبکه استانی دنا هستیم.
آقای رئوف سلام به عنوان اولین سوال از موفقیت¬های اخیر شبکه استانی دنا بگوئید.
با سلام خدمت شما و مخاطبان محترم این گفتگو، شاید لازم است که ابتدا درخصوص سازوکار ارزیابی¬های ستادی از عملکرد شبکه¬های استانی صدا و سیما توضیح مختصری عرض کنم. شبکه¬های ۳۳ گانه استانی صدا و سیما به عنوان شبکه¬های مستقل ۲۴ ساعته¬ای است در ذیل سپهر رسانه¬ای صدا و سیمای کشور با ماموریت¬های ویژه¬ای فعالیت می¬کنند. فعالیت¬های این شبکه براساس شاخص¬های ۱۲ گانه از جمله حرفه¬ای بودن تولیدات و میزان رضایت مخاطبان، به صورت ستادی در هر فصل ارزیابی می¬شود. نتایج این ارزیابی¬ها به عنوان سنجه¬ای از کارنامه کیفی هر مرکز محسوب می¬شود. خوشبختانه در ۶ فصل گذشته جایگاه شبکه استانی دنا روند افزایشی داشته است به نحوی که در آخرین ارزیابی شبکه استانی دنا پس از سیمای مراکز خراسان رضوی و اصفهان در جایگاه سومین شبکه برتر استانی کشور و اولین شبکه استانی سطح دو کشور معرفی شده است. به گواه نتایج همین ارزیابی¬ها شبکه استانی دنا در برخی از فصول جهش حرفه¬ای چند پله¬ای داشته است و به اذعان کارشناسان ارزیابی در تهران، سیمای این مرکز پدیده سیمای مراکز استانی کشور محسوب می شود.
آنگونه که اشاره کردید جایگاه کیفی شبکه استانی دنا امروز بالاتر از شبکه¬های استان¬ها همسایه است. دلیل این موفقیت¬ را در چه می¬دانید؟ آیا سایر مراکز کم کار شده¬اند؟
رقابت جدی در میان مدیران شبکه¬های استانی برای افزایش جذب مخاطب و ارتقاء کیفی شبکه وجود دارد. در حقیقت نتایج همین ارزیابی¬ها به عنوان یکی از مهمترین شاخص¬های ارزیابی عملکرد مدیران مراکز استان¬ها محسوب می¬شود. به طور قطع هیچ مرکزی برای ارتقاء مرکزی دیگر متوقف نمانده است. هرچند همه مراکز استان¬ها با محدودیت¬های منابع روبرو هستند اما این موفقیت در شرایطی بوده که برخی استان¬ها از جمله کهگیلویه و بویراحمد به دلیل محرومیت-های موجود در شرایط سخت¬تری قرار داشته¬اند.
در پاسخ به سوال شما درخصوص دلایل موفقیت می¬توان گفت به طور قطع این موفقیت اول لطف الهی و بعد نتیجه یک برنامه ریزی مدون برای استفاده از هم ظرفیت¬ها موجود مرکز و همت و تلاش کارکنان خدوم و شریف مرکز است. البته نمی¬توان از نقش برپایی اتاق¬های اندیشه¬ورزی، دوره¬های آموزشی و ارزیابی¬های مستمر داخلی که در یک سال و نیم گذشته به جد دنبال شده، غافل شد. تغییر برخی از رویکردهای برنامه¬سازی همچون مرکزگریزی به جای مرکز محوری، مخاطب محوری به جای رویکرد شهرت محوری، مواجهه فعال رسانه¬ای با پدیده¬های اجتماعی و فرهنگی، افزایش مطالبه¬گری رسانه¬ای از متولیان و از همه مهمتر ایجاد بستر تعامل میان رسانه و مخاطبان توانست رضایت بیشتری برای مخاطبان فرهیخته شبکه استانی دنا فراهم کند. البته همانگونه که مطلع هستید تولیدات رسانه¬ای در مجموعه صدا و سیما نتیجه کار تیمی است که موفقیت هر تیم منوط به هدایت و سازماندهی و ایجاد بستری برای همدلی و هم¬افزایی است که به حمدالله رعایت این بایسته¬ها در افزایش بهره¬وری و بهبود کیفی تولیدات موثر بود. از طرفی دیگر صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد از سرمایه انسانی توانمند، چند پیشه، جوان و مستعد برخوردار است که در حقیقت عصاره¬ای از هنرمندان، نخبگان و نیروهای خلاق این استان است و مرکز با بهره¬گیری از این سرمایه توانسته در اجرای ماموریت¬های سازمانی سربلند باشد هرچند نباید این موفقیت¬ها موجب غرور ما شود زیرا همانگونه که نتیجه تلاش همکاران ما در صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد به این موفقیت¬ها منجر شد سایر استان¬ها هم برای ارتقاء جایگاه خود دست از تلاش نکشیده¬اند.
نتیجه تلاش هر رسانه¬ای با افزایش رضایت مخاطبان رابطه مستقیم دارد، آیا این اتفاق همراه با تلاش حرفه¬ای شبکه استانی دنا رخ داده است؟
ملاک رسانه ملی در پاسخ به این سوال نظرسنجی¬های فصلی است که براساس یک پرسشنامه استاندارد و ثابت با استفاده از پرسشگران حرفه¬ای تهیه می¬شود. این پرسشنامه موارد مختلفی را از جمله میزان مخاطب، وضع برنامه¬های پرمخاطب، میزان رضایت و میزان مصرف رسانه¬ای مخاطبان هر شبکه استانی می¬سنجد. همانگونه که اشاره کردید تقاطع نظرسنجی¬ها با نتایج ارزیابی¬های ستادی رابطه مستقیم دارد. نتایج آخرین نظرسنجی فصلی نشان می¬دهد که رضایتمندی مخاطبان شبکه استانی دنا ۸۲ ممیز ۵ دهم درصد است که همین آمار در نظرسنجی سال قبل ۸۰ ممیز ۵ دهم درصد بوده که ۲ درصد افزایش داشته است. نگاهی تحلیلی به این آمار گویای آن است که افزایش میزان مخاطبان با ارتقاء کیفی برنامه¬ها رابطه مستقیم دارد. بی¬شک عواملی چون تغییرات سبک و ریتم زندگی و افزایش مصرف ابزارهای نوین رسانه¬ای بر کاهش میزان مصرف تلویزیون تاثیر گذاشته است اما تجربه نشان داده با برنامه¬ریزی، استفاده از مزیت¬های رقابتی و ارتقاء کیفی برنامه¬سازی می¬توان مخاطبان تلویزیون را افزایش داد.
اما همانگونه که شما هم یادآور شدید حفظ جایگاه برتری کشور برنامه مدونی می¬خواهد، برنامه شما برای استمرار این موفقیت¬ها چیست؟
بی شک ادامه مسیری که منجر به موفقیت امروز ما شده دنبال می¬شود. به حمدالله تولید چندین برنامه فاخر از جمله تله فیلم، مستند و انیمیشن که جزء طرح¬های پرهزینه محسوب می¬شود با استفاده از فضای همدلی موجود در استان آغاز شده است. استفاده از تفکر جهادی و ظرفیت¬های چند پیشه¬گی هنرمندان خلاق مرکز باعث شده که هزینه¬های مادی و معنوی تولید این برنامه¬ها نسبت به سایر استان¬ها بهینه باشد و بتوان بر حجم این تولیدات اضافه کرد. بی¬شک پخش این تولیدات از آنتن شبکه استانی استان هم افزایش رضایت مردم فهیم استان را در پی دارد و از طرفی بازپخش آن از شبکه¬های ملی موجب معرفی ظرفیت¬ها، فرهنگ و آداب و رسوم مردم غیور استان در عرصه ملی است. از طرفی تولیدات فاخر این مرکز می¬تواند استعدادهای جوان استان را شناسایی و معرفی کند. در این میان لازم است که متولیان فرهنگی استان هم ما را یاری کنند تا با مشارکت در ساخت تولیدات فاخر زمینه معرفی بیشتر و بهتر ظرفیت¬های استان فراهم شود که به طور قطع با افزایش جذب سرمایه¬گذاری، توسعه و بهبود وضع اقتصادی استان هم موجب می¬شود.
در آخر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می¬کنم و ضمن تبریک و عرض خداقوت به همه تلاشگران شبکه استانی دنا استمرار این موفقیت¬ها را که افتخار مردم استان است، آرزومندم.

بازسازی واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده شهرستان دنا به زودی آغاز می شود
دنبال کنید

گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی 3

  • گام حرفه ای شبکه استانی دنا؛ از ارتقاء کیفی تا درخشش های ملی • سیمای استانی دنا در رده برترین¬ شبکه¬های استانی • افزایش میزان مخاطبان شبکه دنا • افزایش تعامل شبکه دنا با مخاطبان با رویکرد مخاطب محوری …
  • نویسنده:

    برچسب ها :

    ناموجود

    همسو با خبر روز

    ارسال نظر شما
    مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
    • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

    logo-samandehi