چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

ضرورت پیوستن شهروندان دارای معلولیت به کمپین های مردمی مقابله با #کرونا ویروس

🔻این روز ها کروناویروس ( بدون نیاز به ویزا و هیچ مجوزی، مرز های کشور های شرق و غرب را به نحوی درنوردیده است که اندیشه و عمل به مقابله با آن ضرورتی مسلم برای هر انسانی صرفنظر از جایگاه، نژاد، قومیت، زبان، جنسیت، معلولیت و … است. شاید کمتر واقعه و اتفاقی در این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50378
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲:۲۵

کرونا :

ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

ضرورت پیوستن شهروندان دارای معلولیت به کمپین های مردمی مقابله با #کرونا ویروس

🔻این روز ها کروناویروس ( بدون نیاز به ویزا و هیچ مجوزی، مرز های کشور های شرق و غرب را به نحوی درنوردیده است که اندیشه و عمل به مقابله با آن ضرورتی مسلم برای هر انسانی صرفنظر از جایگاه، نژاد، قومیت، زبان، جنسیت، معلولیت و … است. شاید کمتر واقعه و اتفاقی در این کره خاکی است که اینگونه قادر باشد دوست و دشمن، فقیر و غنی، ضعیف و قوی را به هم نزدیک کرده و در یک سنگر بنشاند.

🔻در این میان افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان،اگرچه به دلیل شرایط جسمانی و فقر محیطی و اجتماعی بیش از سایرین در معرض آثار نامطلوب (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) کروناویروس هستند و به تبع آن نیازمند حمایت دوچندان از سوی دولت ها، تشکل ها و پویش های مردمی می باشند؛ لکن یادداشت حاضر در صدد بهره جستن از ظرفیت های موجود در میان جامعه مربوط به افراد دارای معلولیت است تا به عنوان بخش بزرگ و مهمی از جامعه بشری به تکلیف شهروندی خویش در مقابله با این مخاطره ویرانگر عمل نمایند.

🔻از آنجا که در مقدمه کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت بر رابطه فقر و معلولیت اذعان شده است که صد البته این امر نه معلول معلولیت بلکه ناشی از علل دیگری چون فقر محیطی و عدم دسترسی به فرصت های برابر در جامعه است، ممکن است اینگونه به ذهن متبادر گردد که بدین جهت افراد دارای معلولیت صرفا می بایست مورد حمایت باشند و تکلیفی در برابر خانواده و جامعه خویش ندارند. بی شک چنین نگاه ناصوابی ناشی از جاری بودن رویکرد های سنتی در جامعه نسبت به مقوله معلولیت است.

جنایت و مکافات اباحیگری
دنبال کنید

🔻به منظور اصلاح چنین رویکرد شکل گرفته ای، خاطر نشان می سازد که افراد دارای معلولیت بیش از افراد فاقد معلولیت مکلف به پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و جمعی هستند. چرا که به دلیل شرایط جسمانی خاص بیشتر در معرض بیماری بوده و در صورت عدم توجه به توصیه های لازم، سلامتی خود و اطرافیان را با خطر جدی مواجه می سازند.

🔻به علاوه بایسته است تا افراد دارای معلولیت به عنوان یک شهروند، با قلم، گفتار و رفتار صحیح و در حد توان با حمایت های مالی، با پیوستن به کمپین های مردمی این عرصه که با تلاش های صادقانه و آگاهانه اعضای خویش به مدد مردمان دیارمان شتافته اند؛ ضمن خروج از انفعال، معنای عملی و متفاوتی به جامعه ای فراگیر برای همه بخشند.

🔻نگارنده، به عنوان یک فرد با معلولیت بینایی و فعال این عرصه، ضمن حمایت و پشتیبانی از پویش های مردمی فعال و به ویژه کمپین مردمی پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا ویروس (پرسمان سقز) که از نزدیک در جریان برنامه ها، اقدامات، چشم انداز و تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر اعضای آن هستم؛ آحاد مردم و به ویژه شهروندان دارای معلولیت را به حمایت و همراهی پویش های مردمی کوشا در شهر و دیار خویش و عمل به توصیه های لازم تا غلبه بر کروناویروس در این مبارزه سخت و بس دشوار دعوت می نمایم.

نویسنده:ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi