شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

ضرورت پیوستن شهروندان دارای معلولیت به کمپین های مردمی مقابله با #کرونا ویروس

🔻این روز ها کروناویروس ( بدون نیاز به ویزا و هیچ مجوزی، مرز های کشور های شرق و غرب را به نحوی درنوردیده است که اندیشه و عمل به مقابله با آن ضرورتی مسلم برای هر انسانی صرفنظر از جایگاه، نژاد، قومیت، زبان، جنسیت، معلولیت و … است. شاید کمتر واقعه و اتفاقی در این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50378
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲:۲۵

کرونا :

ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

ضرورت پیوستن شهروندان دارای معلولیت به کمپین های مردمی مقابله با #کرونا ویروس

🔻این روز ها کروناویروس ( بدون نیاز به ویزا و هیچ مجوزی، مرز های کشور های شرق و غرب را به نحوی درنوردیده است که اندیشه و عمل به مقابله با آن ضرورتی مسلم برای هر انسانی صرفنظر از جایگاه، نژاد، قومیت، زبان، جنسیت، معلولیت و … است. شاید کمتر واقعه و اتفاقی در این کره خاکی است که اینگونه قادر باشد دوست و دشمن، فقیر و غنی، ضعیف و قوی را به هم نزدیک کرده و در یک سنگر بنشاند.

🔻در این میان افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان،اگرچه به دلیل شرایط جسمانی و فقر محیطی و اجتماعی بیش از سایرین در معرض آثار نامطلوب (اعم از مستقیم و غیر مستقیم) کروناویروس هستند و به تبع آن نیازمند حمایت دوچندان از سوی دولت ها، تشکل ها و پویش های مردمی می باشند؛ لکن یادداشت حاضر در صدد بهره جستن از ظرفیت های موجود در میان جامعه مربوط به افراد دارای معلولیت است تا به عنوان بخش بزرگ و مهمی از جامعه بشری به تکلیف شهروندی خویش در مقابله با این مخاطره ویرانگر عمل نمایند.

🔻از آنجا که در مقدمه کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت بر رابطه فقر و معلولیت اذعان شده است که صد البته این امر نه معلول معلولیت بلکه ناشی از علل دیگری چون فقر محیطی و عدم دسترسی به فرصت های برابر در جامعه است، ممکن است اینگونه به ذهن متبادر گردد که بدین جهت افراد دارای معلولیت صرفا می بایست مورد حمایت باشند و تکلیفی در برابر خانواده و جامعه خویش ندارند. بی شک چنین نگاه ناصوابی ناشی از جاری بودن رویکرد های سنتی در جامعه نسبت به مقوله معلولیت است.

آقای مزارعی ۲۴ گلوله بی جهت سمت شما شلیک نشد
دنبال کنید

🔻به منظور اصلاح چنین رویکرد شکل گرفته ای، خاطر نشان می سازد که افراد دارای معلولیت بیش از افراد فاقد معلولیت مکلف به پیشگیری و رعایت بهداشت فردی و جمعی هستند. چرا که به دلیل شرایط جسمانی خاص بیشتر در معرض بیماری بوده و در صورت عدم توجه به توصیه های لازم، سلامتی خود و اطرافیان را با خطر جدی مواجه می سازند.

🔻به علاوه بایسته است تا افراد دارای معلولیت به عنوان یک شهروند، با قلم، گفتار و رفتار صحیح و در حد توان با حمایت های مالی، با پیوستن به کمپین های مردمی این عرصه که با تلاش های صادقانه و آگاهانه اعضای خویش به مدد مردمان دیارمان شتافته اند؛ ضمن خروج از انفعال، معنای عملی و متفاوتی به جامعه ای فراگیر برای همه بخشند.

🔻نگارنده، به عنوان یک فرد با معلولیت بینایی و فعال این عرصه، ضمن حمایت و پشتیبانی از پویش های مردمی فعال و به ویژه کمپین مردمی پیشگیری و مبارزه با بیماری کرونا ویروس (پرسمان سقز) که از نزدیک در جریان برنامه ها، اقدامات، چشم انداز و تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیر اعضای آن هستم؛ آحاد مردم و به ویژه شهروندان دارای معلولیت را به حمایت و همراهی پویش های مردمی کوشا در شهر و دیار خویش و عمل به توصیه های لازم تا غلبه بر کروناویروس در این مبارزه سخت و بس دشوار دعوت می نمایم.

نویسنده:ناصر_سرگران وکیل دادگستری و فعال حوزه حقوق افراد دارای معلولیت

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi