شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:راه‎اندازی تاسیسات فرآورش گاز هنگام، تجلی یک کار تیمی موفق است

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از راه اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام به عنوان نمونه موفق کار گروهی در این شرکت یاد کرد و گفت: همکاری خوب و موثر میان مجموعه تلاشگران شرکت نفت فلات قاره و پیمانکار طرح، نقش موثری در پیشبرد این مهم داشته است.  حمید بورد در مراسم تجلیل

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42433
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۸:۴۱

کرونا :

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:راه‎اندازی تاسیسات فرآورش گاز هنگام، تجلی یک کار تیمی موفق است

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران از راه اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام به عنوان نمونه موفق کار گروهی در این شرکت یاد کرد و گفت: همکاری خوب و موثر میان مجموعه تلاشگران شرکت نفت فلات قاره و پیمانکار طرح، نقش موثری در پیشبرد این مهم داشته است.

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:راه‎اندازی تاسیسات فرآورش گاز هنگام، تجلی یک کار تیمی موفق است 4

 حمید بورد در مراسم تجلیل از دست اندرکاران پروژه تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام که روز گذشته (دوشنبه ۲۱ اسفندماه) در قشم برگزار شد، با ابراز رضایت از تحقق برنامه زمانبندی راه اندازی این مجتمع گفت:‌ ساختار مطلوب سه ضلع موقعیت جغرافیایی منطقه، پیمانکار و مجری طرح باعث شد تا این پروژه به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود.

بورد با اشاره به اینکه مراحل پایانی راه اندازی هر پروژه بسیار دشوار است، گفت:‌ با این وجود زمان راه اندازی این پروژه کمتر از ۳ ماه بود که رقم قابل قبولی است.

وی همچنین سال های ۹۵ و ۹۶ را سال های خوبی برای شرکت نفت فلات قاره عنوان کرد و افزود: حجم قابل توجهی از برنامه ریزی انجام شده برای توسعه میادین تحت سیطره این شرکت طی سال های ۹۵ و ۹۶ محقق شده است.

 انجام نخستین مطالعات پیش راه اندازی در شرکت ملی نفت

در ادامه این مراسم، شهسوار ارغش، رییس منطقه عملیاتی قشم، ضمن تقدیر از دست اندرکاران پروژه تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام گفت: احداث پست برق ۶۳ کیلوولت تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام یکی از گلوگاه های انجام این پروژه بود که راه اندازی آن را با تاخیر مواجه کرده بود.

وی ادامه داد: با این وجود،‌ با پیگیری های مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران این مشکل رفع و راه اندازی این پروژه در سال ۹۶ میسر شد.

ارغش از انجام مطالعات پیش راه اندازی پروژه تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام به عنوان نخستین مطالعات پیش راه اندازی (PSSR) در سطح شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: تمامی این پروژه با بهره مندی از توانمندی های داخلی در بخش های مهندسی، طراحی و ساخت و راه اندازی به سرانجام رسیده است.

 تاسیسات فرآورش گاز، بیستمین پروژه طرح توسعه هنگام

مدیر پروژه تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام نیز با اشاره به اینکه این پروژه بیستمین پروژه تعریف شده در طرح توسعه میدان هنگام است، گفت: این پروژه در فاز دوم طرح توسعه میدان هنگام تعریف شده بود و ۳ پروژه دیگر در این برنامه گنجانده شده است که با تکمیل آن ها، طرح توسعه میدان هنگام به پایان می رسد.

علی حسنی در ادامه، جلوگیری از سوزاندن و هدر رفت روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز و جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از سوزاندن گازهای همراه نفت میدان مشترک هنگام را به عنوان یکی از امتیازات طرح راه‌اندازی تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام عنوان کرد و گفت: این پروژه همزمان با برخی تحریم‌های استکبار جهانی به سرانجام رسیده است که در نوع خود بی نظیر است.

بنابراین گزارش، استفاده حداکثری از توانمندی داخلی در طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پروژه و همچنین رعایت کامل اصول ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) در همه مراحل کار و انجام پروژه بدون هیچ‌گونه حادثه ای از ویژگی های راه اندازی طرح تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام است.

‌شرکت نفت فلات قاره ایران در راستای توسعه تاسیسات و بهره‌برداری هرچه بیشتر از محصولات میدان هنگام، راه‌اندازی تاسیساتی به منظور فرآورش گازهای این میدان مشترک در جزیره قشم را در برنامه کار خود قرار داد.

بر همین اساس، در مهرماه سال ۱۳۸۹ توافقنامه ساخت تاسیسات فرآورش گاز میدان هنگام میان شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت جندی‌شاپور به مبلغ ۵۶.۶ میلیون یورو و ۳۴۴ میلیارد ریال منعقد شد و هفت سال بعد با پشت سر گذاشتن تمامی بحران‌ها و تحریم‌های بین‌المللی در اسفندماه سال ۱۳۹۶ این پروژه با حضور رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

با افتتاح این پروژه امکان شیرین‌سازی و نمک‌زدایی روزانه ۸۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت میدان مشترک هنگام (به میزان حدود PPM ۲۰۰۰۰) فراهم می‌شود. شیرین‌سازی گاز با دی اتانول آمین (DEA) در برج جذب انجام می شود که طی این فرآیند میزان H۲S موجود در گاز تا ۳ PPM کاهش می‌یابد.

بنابراین گزارش، در مرحله بعد عملیات نمزدایی از گاز و کنترل نقطه شبنم آب و هیدروکربن تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد با استفاده از مونو اتیلن گلایکول (MEG) و پکیج پروپان انجام می‌شود و در نهایت گازهای فرآوری شده جهت تحویل به شرکت ملی گاز ایران امکان فشرده‌سازی تا فشار ۷۲ بار را خواهد داشت.

جزیره قشم به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس یکی از قطب‌های مهم تولید نفت دریایی کشور در شرکت نفت فلات قاره ایران است. اقدامات اجرایی این منطقه از سال ۱۳۸۶ با اجرای پروژه‌های مختلف نصب سکوی دریایی، خطوط لوله دریایی و خشکی، تاسیسات بهره‌برداری و فرآورش نفت خام میدان مشترک هنگام، احداث مخازن ذخیره نفت و تلمبه‌خانه، خطوط لوله ارتباطی برای ارسال به مبادی مورد نظر و … آغاز شده و در کمترین زمان ممکن (حدود ۲ سال) به پایان رسیده است. هم‌اکنون مرغوب‌ترین نفت صادراتی ایران با درجه API ۵۲ در این منطقه تولید می‌شود.

مراسم تقدیر از دست اندرکاران پروژه تاسیسات فرآورش گاز میدان مشترک هنگام، روز گذشته(دوشنبه ۲۱ اسفندماه) در منطقه عملیاتی قشم برگزار و طی آن با اهدای لوح تقدیر از نمایندگان بخش های مختلف دست اندرکار در این پروژه قدردانی شد.

اعزام ۹۱۷۳ دانش آموز کهگیلویه وبویراحمدی به مناطق عملیاتی جنوب
دنبال کنید

حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران:راه‎اندازی تاسیسات فرآورش گاز هنگام، تجلی یک کار تیمی موفق است 4

نفت ساران

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi