دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

آینده رؤیایی گچساران با 2 سد از اشتغال 10 هزار نفری تا آبیاری 12 هزار هکتاری

آرش مصلح در گفت وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: گچساران با توجه به پتانسیل‌های خوب و ارزنده در حوزه آب و اراضی مستعد کشاورزی یکی از قطب‌های ارزنده آبی و کشاورزی استان و جنوب کشور است.  وی بیان کرد: این شهرستان به واسطه دو سد بزرگ کوثر و چم شیر طرح‌های بزرگ

اختصاصی کرونا

کد خبر : 98281
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲

کرونا :

آینده رؤیایی گچساران با 2 سد از اشتغال 10 هزار نفری تا آبیاری 12 هزار هکتاری

آرش مصلح در گفت وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: گچساران با توجه به پتانسیل‌های خوب و ارزنده در حوزه آب و اراضی مستعد کشاورزی یکی از قطب‌های ارزنده آبی و کشاورزی استان و جنوب کشور است.

 وی بیان کرد: این شهرستان به واسطه دو سد بزرگ کوثر و چم شیر طرح‌های بزرگ تامین آب اراضی لیشتر ، تنگ انگشترک و آب رزی، رودبال، نازمکان و امامزاده جعفر فاز ۱ و ۲ و همچنین اراضی هدف چم شیر در آن تعریف شده است.

مصلح اظهار کرد: اگر این طرح ها تکمیل شوند حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی دیم گچساران به آبی تبدیل خواهد شد که این اقدام می تواند برای ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کند.

وی افزود: برای تکمیل طرح های عنوان شده حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است،کل این پروژه ها در مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهور به استان قرار گرفت و برای آنها ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب گردید.

مصلح ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ نیز به این طرح ها ۷۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب پیوست داده شد، 

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه بخشی از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده و بخش دیگر آن در حال تکمیل است تصریح کرد: در پایان امسال پروژه‌هایی اعم از ایستگاه پمپاژ لیشتر، بخشی از اراضی امامزاده جعفر طرح رودبال تکمیل خواهد شد.

 مصلح عنوان کرد: بخشی از ساماندهی رودخانه‌ها در منطقه پشه کان گچساران در حال اجراست.

 وی گفت: دو سد مهم کمبل و دیل در حال مقدمات مطالعات می‌باشد که پس از اقدامات قانونی امید می‌رود اجرا شوند.

چرام ناتوان در جذب اعتبارات ورزشی
دنبال کنید

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مزایای بهره‌برداری سد چم شیر خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از سد چم شیر ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی پیرامون سد در گچساران از نعمت آب برخوردار و صنعت گردشگری نیز در این شهرستان رونق خواهد گرفت.

وی گفت: با این اقدام تولید برق یکی از سه نیروگاه چم شیر به مدار استان و گچساران شاهد کاهش خاموشی ها در شهرستان گرمسیری گچساران هستیم.

 مصلح بیان کرد: دو سد بزرگ کوثر و چم شیر در شرق و غرب گچساران و دو سطح کوتاه به نام دیل و کمبل نیز در درون این شهرستان می‌تواند تحول اساسی را در گچساران ایجاد کند.

 وی افزود: در حال حاضر آب پتروشیمی گچساران به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب از سد کوثر تامین می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: آب پلیمر در حال ساخت گچساران نیز از سد کوثر جانمایی شده و آب مورد نیاز پالایشگاه بنزین لیشتر گچساران نیز در منطقه ویژه اقتصادی از این سد تامین خواهد شد.

مصلح ادامه داد: سدهای موجود علاوه بر آب کشاورزی گچساران آب قسمت صنعت این گچساران را تامین خواهند کرد.

 وی با اشاره به اینکه سدهای چمشیر و کوثر در گچساران باعث این تحول عظیم شده‌اند گفت: از ۱۱ سال پیش تاکنون آب ۷۵ درصد گچساران از سد کوثر تامین می‌ شود که در سفر دوم رئیس جمهور مقرر شد زیرساخت تامین ۱۰۰ درصدی آب گچساران از سد کوثر صورت گیرد.

پابان پیام/ ۸۲۰۳۳


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi