یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

عقل خاکستری

انفجار دکه مطبوعاتی توسط منافقین در گچساران / ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان

هشتم شهریور به نام روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. روزی که مصادف است با سالروز ترور رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی یعنی شهیدان محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر. انفجار دکه مطبوعاتی توسط منافقین در گچساران زواره کاییدی متولد ۱۴ خرداد ۴۳ دارای مدرک کارشناسی علوم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 76550
تاریخ انتشار : شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۴:۰۶

کرونا :

عقل خاکستری

انفجار دکه مطبوعاتی توسط منافقین در گچساران / ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان

هشتم شهریور به نام روز مبارزه با تروریسم نامگذاری شده است. روزی که مصادف است با سالروز ترور رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی یعنی شهیدان محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر.

انفجار دکه مطبوعاتی توسط منافقین در گچساران

زواره کاییدی متولد ۱۴ خرداد ۴۳ دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی که اولین فعالیت حرفه‌ای خود را با نشریه عروه‎الوثقی نشریه حزب جمهوری اسلامی ایران سال ۱۳۵۹ آغاز کرد. او در مورد آنروز می گوید:

در آن زمان دکه مطبوعاتی ما با سازمان منافقین در یک ردیف خیابان و کنار هم قرار داشتند که بعد از ظهرها منافقین با تجمع در کنار دکه خودشان و نیروهای حزب الهی در کنار دکه مطبوعاتی روزنامه جمهوری اسلامی جمع می‌شدند و این مساله باعث نزاع و درگیری‌هایی می‌شد. در این نزاع‌ها و درگیری‌ها یک شب دکه مطبوعاتی ما در فلکه ساعت کنونی توسط سازمان منافقین منفجر شد و یک بار هم خودم مورد ضرب و شتم منافقین قرار گرفتم. بعد از آن تا زمان تعطیلی دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران کار خبری روزنامه جمهوری اسلامی را انجام می‌دادم.

ایران یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم در جهان

یکی از کارشناسان سازمان اطلاعات سپاه در مورد این ترور‌ها گفته است سازمان مجاهدین در تابستان ۱۳۶۰ حدود ۳۰ هزار نیروی مسلح داشت. مهمترین ترور‌های بعد از انقلاب از قرار زیر است:

 

ترور سپهبد محمد، ولی قرنی، رئیس ستاد کل ارتش، توسط گروهک فرقان

۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ اولین ترور بعد از پیروزی انقلاب رقم خورد و طی آن سپهبد محمد، ولی قرنی، رئیس ستاد کل ارتش، توسط گروهک فرقان در حیاط منزلش به شهادت رسید. وی پیش از انقلاب مدت زیادی به دلیل فعالیت‌های انقلابی خود به زندان افتاد و پس از پیروزی انقلاب با حکم امام خمینی -رحمه الله علیه- به عنوان اولین فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

سپهبد قرنی بلافاصله بعد از این انتصاب جمعی از افسران انقلابی ارتش را برای اداره امور ارتش گردهم آورد و منش اخلاقی این امیر انقلابی ارتش به گونه‌ای بود که مانع از نفوذ جاسوسان و منافقان به داخل بدنه ارتش شد که به همین سبب بذر کینه از او در دل منافقین رشد کرد. وی نقش مؤثری در کنترل قائله کردستان داشت و به سبب مواضع و عملکرد انقلابی خود بسیار مورد بی‌مهری و آزار نیرو‌های چپ انقلاب مانند مهدی بازرگان، نخست وزیر وقت، قرار داشت.

ترور استاد مرتضی مطهری فریمانی

۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ استاد مرتضی مطهری فریمانی در تاریکی شب و هنگام خروج از جلسه‌ای در منزل یدالله سحابی با گروهی از رجال سیاسی انقلابی، هدف گلوله یکی از افراد گروه فرقان قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان طرفه درگذشت.

شهید مطهری متفکر و نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه و از شاگردان علامه طباطبایی و امام راحل بود که فردی تأثیرگذار بر انقلاب و از رهبران فکری انقلاب بود که رهبر معظم انقلاب درباره ایشان فرموده‌اند «کمتر کسی و کمتر اندیشمندی را مانند استاد شهید مطهری می‌توان یافت که با این ظرفیت فکری و روحی مشغول به کار باشد. هر سخنرانیِ این شهید عزیز را می‌توان یک کار تخصصی و پرمایه دانست؛ لذا شایسته است بر روی مبانی فکری و خط فلسفی ایشان کار‌های زیادی بشود. آثار استاد شهید مطهری مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

استکبار در مقابل سپاه زانو زده است
دنبال کنید

ترور حاج مهدی عراقی

 

۴ شهریور ۱۳۵۸ حاج مهدی عراقی از مبارزان پیشکسوت انقلاب و بازمانده گروه فدائیان اسلام که مسئول بیت امام، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو شورای مرکزی بنیاد مستضعفان و سرپرست روزنامه کیهان بود به دست گروهک فرقان به شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب این شهید والامقام را این گونه توصیف فرمودند: «شهید عراقی، پیش‌کسوت انقلاب، سرباز قدیمی امام و اسلام و فرزند جوان عزیز فداکار او، حسام عراقی. شهید عراقی را در دو سه جمله کوتاه به یاد شما بیاورم. یکی از آن چهره‌هایی که برای انقلاب و اسلام می‌سوخت؛ جوانیش را در راه خدا داد؛ از لذت‌های جوانی گذشت؛ با زندان‌ها، سختگیری‌ها و شدت عمل وحشیانه آن رژیم، سینه به سینه مقاومت کرد؛ همسرش و فرزندان کوچک و خردسالش را تحت کفالت خدا و به امید خدا رها کرد و مثل سرباز شجاعی در دل دریای دشمن، خودش را غرق کرد و سیزده سال بعد، آمد بیرون؛ یک چنین انسان فداکار.»

ترور آیت الله دکتر محمد مفتح

۲۷ آذر ۱۳۵۸ آیت الله دکتر محمد مفتح نویسنده، متفکر و از مبارزان پیش از انقلاب بود که در راستای روشنگری نسبت به توطئه‌های دشمن و همچنین خنثی سازی توطئه جدایی حوزه از دانشگاه تلاش می‌کرد که هنگام ورود به دانشگاه به ضرب گلوله گروهک فرقان به شهادت نائل آمد.

وی که محضر علمای بزرگی همچون علامه سید محمدحسین طباطبایی، امام خمینی، سید شهاب الدین مرعشی نجفی و … را درک کرده بود، برای اصلاح دروس حوزه تلاش می‌کرد و از جمله ارائه دهندگان طرح تشکیل کمیته انقلاباسلامی برای حقاظت از دستاورد‌های انقلاب بود.

اعلام آغاز مبارزه مسلحانه منافقین و به آشوب کشیدن شهر‌های کشور با اقدامات تروریستی/ دهه ۶۰ خونین انقلاب

۳۰ خرداد ۱۳۶۰ در پی عزل ابوالحسن بنی صدر از ریاست جمهوری بعد از احراز خیانت‌های وی با رأی عدم کفایت مجلس و حکم امام راحل، منافقین اعضای سازمان مجاهدین با اعلام رسمی مبارزه مسلحانه با حکومت، خیابان‌های تهران و برخی شهر‌های مهم کشور را به آشوب کشیدند و طی دو روز خسارات فراوانی را به جان و مال مردم وارد کردند.

 

۶ تیر ۱۳۶۰ یعنی هفت روز بعد از اعلام رسمی مبارزه مسلحانه سازمان مجاهدین، توسط این گروه با همکاری گروهک فرقان به جان آیت الله سیدعلی خامنه‌ای، امام جمعه تهران و نماینده امام در شورای عالی دفاع، در حین سخنرانی ایشان در مسجد ابوذر از طریق انفجار بمبی که در رادیویی در مقابل آیت الله خامنه‌ای کار گذاشته شده بود سوءقصد شد که منجر به جانبازی رهبر انقلاب شد.

۷ تیر ۱۳۶۰ یعنی روز بعد از سوءقصد به جان آیت الله خامنه‌ای، واقعه دلخراشی رقم خورد و منافقان کوردل با انفجار دو بمب قوی در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در نزدیکی محله سرچشمه تهران که منجر به فروریختن این ساختمان شد آیت الله دکتر محمد بهشتی، رئیس وقت دیوان عالی کشور، و ۷۲ تن از یاران امام را به شهادت رساندند.

سنخ شناسی تحول خواهان
دنبال کنید

در این حادثه چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

شهید بهشتی از مبارزان پیش از انقلاب و متفکران حوزه و دانشگاه و از شخصیت‌های کلیدی انقلاب بود. وی مؤسس جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی بوده و تلاش‌های بسیاری در راستای نشر انقلاب و اسلام ناب به جهان داشت.

 

۱۴ مرداد ۱۳۶۰ دکتر حسن آیت، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی که نقش مهمی در تدوین اصول قانون اساسی و الحاق اصل ولایت فقیه به آن داشت و به گفته‌ای طراح سقوط ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهوری اسلامی ایران، بود در مرکز تهران در مسیر رفتن به مجلس توسط عده‌ای ناشناس ترور شد.

دکتر آیت در نطق‌های خود و یادداشت‌هایی که می‌نوشت می‌کوشید رابطه بنی‌صدر با منافقین را عیان کند. یکی از کسانی که نقش مهمی در برملا شدن چهره اصلی بنی‌صدر ایفا کرد این شهید بزرگوار بود.

شهید آیت که میرحسین موسوی را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت امور خارجه نمی‌دانست، در یکی از جلسات مجلس، به انتقاد از کابینه معرفی شده پرداخت و اعلام کرد که اسنادی از ارتباط موسوی با فراماسونری در اختیار دارد و در جلسه بعدی مجلس آن‌ها را در اختیار نمایندگان خواهد گذاشت. اسنادی که قرار بود شهید آیت در مجلس ارائه کند بعد از شهادت ایشان مفقود شد.

۸ شهریور ۱۳۶۰ دو ماه پس از انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، در یک اقدام تروریستی دیگر با بمب گذاری اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در جلسه شورای امنیت کشور در دفتر نخست وزیری در خیابان پاستور، محمدعلی رجایی، رئیس جمهور، و محمد جواد باهنر، نخست وزیر، و چند تن دیگر از مسئولان کشور به شهادت رسیده و بیش از ۲۰ نفر مجروح شدند.

محمدعلی رجایی از مسئولان محبوب جمهوری اسلامی ایران در میان مردم دانسته شده است که مردمی بودن، تأکید بر ساده‌زیستی مسئولان، اهمیت به عدالت اجتماعی، توجه به محرومان و حفظ بیت المال از ویژگی‌های این مبارز قبل از انقلاب بود که ولایت فقیه را جوهره انقلاب اسلامی می‌دانست و برای برقراری عدالت اسلامی، معتقد به پیاده کردن اقتصاد اسلامی بود.

شهید آیت الله دکتر باهنر از شاگردان آیت الله بروجردی، علامه طباطبایی و امام خمینی بود که توسط امام راحل برای تشکیل هسته اولیه شورای انقلاب انتخاب شده بود و پس از شهادت دکتر بهشتی، دبیر حزب جمهوری اسلامی را برعهده داشت.

شهید باهنر همچنین عضو ستاد انقلاب فرهنگی و نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان بود و صاحب آثار مکتوب متعددی از جمله کتب درسی تعلیمات دینی است.

 

ایران یکی از بزرگترین قربانیان ترور در بین کشور‌های جهان است که آماری بیش از ۱۷ هزار شهید در اثر اقدامات تروریستی در ایران ثبت شده است. تروریسم در ایران توسط رضاخان آغاز شده، با پهلوی دوم تداوم پیدا کرد و بعد از انقلاب توسط سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و سایر گروهک‌های تروریستی سال‌های خونینی برای کشور رقم زد.

نویسنده:عقل خاکستری

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi