دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳

سهم استان مرکزی از سبد اعتبارات ملی افزایش یابد

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس،گفت:سهم استان مرکزی از سبد اعتبارات ملی افزایش یابد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 75576
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

کرونا :

سهم استان مرکزی از سبد اعتبارات ملی افزایش یابد

 به گزارش خبرگزاری  خانه ملت،علی اکبر کریمی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار کرد: در سازمان برنامه و بودجه باید حوزه برنامه تقویت شود و بر بودجه غلبه پیدا کند. این سازمان اتاق فکر دولت است و آینده نگری و فکر باید در این سازمان دیده شود.

 نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی  بیان کرد: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیار متنوع و گسترده بالقوه و بالفعلی دارد و در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و … سهم بسزایی در سطح ملی دارد که یک ظرفیت است و باید از این مزیت ها برای پیشرفت استان به شایستگی استفاده کنیم.

وی افزود: استان مرکزی در بخش صنعت و کشاورزی رتبه‌های بالایی در سطح کشور دارد اما حلقه مفقوده در این استان، بخش خدمات است. بخش خدمات بخشی است که می‌تواند با سرعت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر ضریب اشتغال بالاتری به همراه تولید ثروت بالاتر به همراه داشته و موجب تقویت بخش های اقتصادی دیگر شود.

وی بر ایجاد مرکز ذخیره‌ استراتژیک کالا در اراک تاکید کرد و گفت: استان مرکزی بعد از استان تهران رتبه دوم را برای ایجاد هاب منطقه‌ای در کشور و توزیع این کالاها در سطح ملی دارد. برخورداری از این مزیت نیازمند سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی است.

وی در حوزه توسعه حمل‌ونقل نیز گفت: فعال سازی فرودگاه و استفاده از ظرفیت بین المللی آن در حوزه مسافر و بار ضروری است و ارسال بار استان از طریق سایر فرودگاههای کشور یک نقطه ضعف است.

وی بیان کرد: در اجرای طرح آمایش باید یک سری پروژه‌ها در سطح استان هدفگذاری شود و در اولویت استان قرار گیرد. در حوزه زیرساختی و حمل‌ونقل ریلی و هوایی وضعیت خوبی در استان وجود دارد اما در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای وضعیت مناسب نیست. اتوبان اراک به ساوه یکی از پروژه‌های اولویت دار استان است که در راستای توسعه استان باید عملیاتی شود.

اختصاص اعتباری بالغ بر 200 میلیارد تومان برای توسعه روستاهای سربیشه
دنبال کنید

کریمی افزود: در طرح آمایش باید به این نکته توجه شود که برخی شهرهای استان نظیر کمیجان، خنداب و فراهان دارای عقب افتادگی‌ها و محرومیت‌های فراوان و نیازمند نگاه ویژه هستند. متاسفانه آئین نامه و ضوابط تعیین مناطق کمتر برخوردار، سال های طولانی است که در دولت بازنگری نشده که گلایه جدی بدان وارد است. در حالی که در طول یک دهه گذشته تغییرات زیادی در کشور رخ داده که لازم است دولت هر چه سریعتر این ضوابط را بازنگری کند و در قالب برنامه هفتم توسعه ضوابطی تعیین شود که مناطقی که محرومیت دارند و غیربرخوردارند از مزیت بیشتری برخوردار شوند.

وی به ضعف در سهم استان مرکزی از اعتبارات ملی اشاره کرد و افزود: سهم استان مرکزی از تعداد پروژه‌هایی که از اعتبار ملی قابل توجه برخوردار هستند بسیار پائین است و سهم استان از سبد اعتبارات ملی بسیار کم است. سفر هیات دولت به استان مرکزی فرصت مغتنمی برای تعریف پروژه‌های اولویت‌دار استان و جذب اعتبارات بیشتر ملی است.

کریمی افزود: پائین بودن نرخ مشارکت اقتصادی در برخی نقاط استان با کاهش انگیزه برای شغل یابی عجین است. یکی از عواملی که موجب پائین آمدن نرخ مشارکت اقتصادی شده ناامیدی برای شغل یابی است./

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi