چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱

کارشناس تغذیه: روزه‌داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم مصرف کنند

زاهد مفاخری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: روزه‌داران در ماه مبارک رمضان باید از برنامه غذایی متعادل و متنوع شامل چهار گروه غذایی اصلی نان، غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کنند. وی بر داشتن برنامه غذایی مناسب، ساده و زودهضم در وعده سحر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 72653
تاریخ انتشار : شنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸

کرونا :

کارشناس تغذیه: روزه‌داران هنگام افطار غذاهای ساده و زودهضم مصرف کنند

زاهد مفاخری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: روزه‌داران در ماه مبارک رمضان باید از برنامه غذایی متعادل و متنوع شامل چهار گروه غذایی اصلی نان، غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات و تخم مرغ، شیر و لبنیات استفاده کنند.

وی بر داشتن برنامه غذایی مناسب، ساده و زودهضم در وعده سحر و افطار تاکید کرد و گفت: نوشیدنی‌های سالم مانند ماست، دوغ، آبمیوه طبیعی، آب معدنی و چای کمرنگ برای وعده غذایی سحر و افطار مناسب است.

مفاخری بر جایگزین کردن غذاهای زودهضم و آبدار به جای غذاهای شور، پرادویه و پرچرب تاکید کرد و افزود: غذاهای شور، پرچرب و غذاهای شیرین و شیرینی جات سبب افزایش و تعریق بدن می شود و نیاز بدن به آب را بیشتر می کند.

این کارشناس تغذیه  یادآورشد: مصرف غذاهای آبدار مانند سوپ.ها، آش، شیر و مصرف میوه‌جات و سبزیجات ساده، آبلیمو، ماست کم چرب در وعده سحر می‌تواند در طول روز بخشی از آب مورد نیاز بدن را تامین کند.

مفاخری مصرف ۶ تا هشت لیوان در وعده سحر ضروری دانست و یادآورشد: مصرف نوشیدنی‌های گازدار، دلسترها و چای پررنگ توصیه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نوشیدنی‌هایی مانند چای ، شربت قسمتی از آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند تصریح کرد: مصرف نوشیدنی.های مدرن مانند چای تلخ، نسکافه و قهوه سبب تعریق و دفع بیشتر آب بدن می‌شود، همچنین مصرف نوشابه.های گازدار و شیرینی.ها هم در وعده سحر و افطار باید حذف شود.

مفاخری مصرف کشمش، خرما، یک لیوان شیر گرم، شیربرنج، حلیم کم چرب، حبوبات کم و سوپ را مناسب ترین غذا برای وعده افطار عنوان کرد و افزود: مصرف مایعات گرم و هم دمای بدن مانند شیر، چای کمرنگ، آب ولرم، قندهای ساده، خرما و غذاهای آبکی مانند آش و عسل در وعده افطار توصیه می‌شود.

کلیک کنید  بیش از ۹ میلیارد ریال برای تامین مسکن مددجویان باشت هزینه شد

به گفته وی، مصرف غذاهای پرنمک، پرادویه و قندهای صنعتی ، مصرف بامیه و زولوبیا در وعده افطار و سحر برای بدن ضرر دارد و سبب تشنگی می.شود.

مفاخری اظهار کرد: بامیه و زولوبیا سبب ترشح ناگهانی انسولین در بدن و افت قند و در نهایت خستگی، بیحالی و افزایش وزن می‌شود.

وی یادآور شد: در فاصله افطار تا شام باید غذای سبک مصرف شود، اما غذای سحر باید معادل ناهار و حاوی کربوهیدرات.ها، نان سبوسدار، میوه و سبزیجات باشد.

وی افزود: مصرف سبزیجات و میوه از ابتلا به یبوست جلوگیری می.کند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۸۵


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اعلام وصول پایگاه خبری
logo-samandehi