یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوروز در سنگرهای دفاع مقدس/ پیام رزمندگان به مردم؛ هر روزی که در آن معصیت نباشد عید است+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، امروز دوشنبه اولین روز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید است‌ سال نو را در حالی آغاز می‌کنیم که نباید فراموش کنیم آرامش و آسایش کنونی را مرهون رزمندگانی هستیم که از جان گذشتند و در ۸ سال دفاع مقدس مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادند. شاید برای خیلی‌هایمان جای سوال

اختصاصی کرونا

کد خبر : 70971
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰

کرونا :

نوروز در سنگرهای دفاع مقدس/ پیام رزمندگان به مردم؛ هر روزی که در آن معصیت نباشد عید است+فیلم

به گزارش کرونا از یاسوج، امروز دوشنبه اولین روز سال ۱۴۰۱ و قرن جدید است‌ سال نو را در حالی آغاز می‌کنیم که نباید فراموش کنیم آرامش و آسایش کنونی را مرهون رزمندگانی هستیم که از جان گذشتند و در ۸ سال دفاع مقدس مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادند.

شاید برای خیلی‌هایمان جای سوال باشد که نوروز و سفره‌های هفت‌سین در دفاع مقدس چگونه بود؟ سجاده، سربند، سنگ، سیم خاردار، سیم چین، سلاح و سوزن سین‌های سفره هفت سین رزمندگان در ایام نوروز بود.
هفت سین 

با رضا منطقی عکاس و مستندساز جنگ تحمیلی در مورد خاطرات نوروز در ایام جنگ به گفت‌وگو نشستم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

می‌گوید به عنوان نیروی تبلیغی جنگ بعد از لحظه سال تحویل سنگر به سنگر با رزمنده‌ها به گفت‌وگو می نشستیم، می‌گفتند به فرموده مولا علی(ع) هر روزی که در آن گناه و معصیت نباشد آن روز عید است.

اما این همه خاطراتش از نوروز نیست، می‌گوید در دوران دفاع مقدس، رزمنده‌ها، شهردار انتخاب کرده بودند و هر روز یک نفر به عنوان شهردار انتخاب کرده بودیم که وظیفه شست و شوی ظرف‌ها و تحویل غذای رزمندگان را داشت.

اما در روزهای نزدیک به ایام نوروز بچه‌هایی که در خط مقدم، سنگرهای کمین و خط‌های دوم و سوم هستند در سنگرها خانه تکانی می‌کردند و زباله‌ها و آشغال‌ها را دفن می‌کردند.

بعضی از بچه‌ها مرخصی ساعتی می‌گرفتند و برای خرید شب عید به شهر می‌رفتند و شیرینی و شکلات و هندوانه خرید می‌کردند و می‌آمدند.شب عید را دور هم جمع می‌شویم، رادیو که لحظه سال تحویل را اعلام می‌کرد بچه‌های همدیگر را در آغوش می‌گرفتند و عید را تبریک می‌گفتند.

کسب رتبه اول کاهش نرخ بیکاری کشور طی سال ۹۵ توسط استان
دنبال کنید

حضرت امام از طریق رادیو پیام تبریک عید را اعلام می‌کردند و برای سال جدید نامی تعیین می‌کردند، رزمنده ها هم از طریق بی‌سیم رمزی سال جدید را تبریک می‌گفتند و این همه عیدها بچه‌ها در جبهه و جنگ بود.

ما برای دفاع از کشور و مردم و انقلاب به جنگ رفته بودیم نوروز را در حد یک سنت گرامی میداشتیم و چندان به فکر نوروز و عید نبودیم چرا که باید مواظب بودیم که دشمن مبادا در آن موقع پاتکی بزند و به ما حمله کند.

 

انتهای پیام/۸۲۰۲۴


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi