یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳

ماجرای معدن پرصدا در آمل/ تعیین تکلیف معدن چلاو آمل در انتظار اعلام نظر سازمان جنگل‌ها و صمت

صدور پروانه بهره‌برداری معدن چلاو آمل برای جاده دسترسی این معدن که گفته می‌شود؛ باید درختان مسیر قطع شود که این‌ موضوع اعتراض مردم را درپی داشته است و نهایتا دادستان آمل در دفاع از حقوق عامه هرگونه اقدام اداری جدید را متوقف کرده است. به گزارش کرونا، ممکن است بارها از این منطقه عبور

اختصاصی کرونا

کد خبر : 69254
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

کرونا :

ماجرای معدن پرصدا در آمل/ تعیین تکلیف معدن چلاو آمل در انتظار اعلام نظر سازمان جنگل‌ها و صمت

صدور پروانه بهره‌برداری معدن چلاو آمل برای جاده دسترسی این معدن که گفته می‌شود؛ باید درختان مسیر قطع شود که این‌ موضوع اعتراض مردم را درپی داشته است و نهایتا دادستان آمل در دفاع از حقوق عامه هرگونه اقدام اداری جدید را متوقف کرده است.

به گزارش کرونا، ممکن است بارها از این منطقه عبور کرده باشید و اسمش را هم بارها اگر نرفته باشید، شنیده‌اید؛ منطقه زیبای «چلاو» که با عنوانش این ذهنیت برسید که «چلاو» نام یک روستاست به مانند بسیاری از روستاهای استان مازندران.

اما چلاو در حقیقت مادری است که چند روستا را در خود جای داده است، منطقه‌ای که در ۲۵ کیلومتری شهرستان آمل و در جایگاه دهستان بخش امام زاده عبدالله(ع) قرار گرفته است.

یعنی حوزه استحفاظی شهرستانی که وقتی خودتان را به پل منگل برسانید در از مسیر آمل به تهران، سمت چپ جاده هراز واقع شده و از این پل تا ییلاقات آن ۱۵ کیلومتر و نهایت آن به فیلبند معروف با پیمودن ۳۰ کیلومتر می‌رسد.  

ماجرای معدن پرصدا در آمل/ تعیین تکلیف معدن چلاو آمل در انتظار اعلام نظر سازمان جنگل‌ها و صمت 3

روستاهای پاریمه، پاشاکلا، نجارمحله، تیار، گنگرج کلا، چمه بن، زرخونی، سنگچال و فیلبند در این سرزمین مادری قرار گرفته که هر کدام از آنها طبیعت و جاذبه‌های شگفت‌انگیزی را در خود جای داده‌اند به طوری که در فصل بهار و تابستان محل گردشگران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف کشور به این روستاها شده است.

اما مدت‌هاست ورودی این منطقه زیبا و همیشه باران و مه‌آلود به دست طمع‌ورزی‌های عده‌ای رو به نابودی رفته است؛ با انواع دستگاه‌های ماشین‌آلات غول پیکر به جان کوه‌های سر به فلک کشیده رشته‌کوه‌های البرز افتادند تا برای خود در این دنیا مال‌اندوزی کنند.

این روزها ماجرای معدن چلاو آمل در صدر توجهات قرار گرفت، ماجرا از این قرار بوده که در پی صدور پروانه بهره‌برداری معدن چلاو آمل برای جاده دسترسی این معدن که گفته می‌شود؛ باید درختان مسیر قطع شود که این‌ موضوع اعتراض مردم را درپی داشته است.

فعالان زیست‌محیطی اعتقاد دارند واگذاری بخشی از معادن در گذشته بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی بوده و این مساله خسارت‌هایی در حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی را در پی دارد.

به دنبال اعتراض مردم مازندران و فعالان محیط زیست این استان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و دستگاه قضا نیز وارد میدان شد.

از دستگاه‌های اجرایی مرتبط بر این معادن وقتی پرسیده شد که این کوه‌خواران چطور ورود یافتند هر یک با عنوان اینکه حوزه ما نیست و ما مخالف صدور پروانه بودیم، این اتفاق در دوره فعالیت ما نیافته است؛ مسؤولیت را از خود دور کردند تا این طماع‌های روزگار نابودی طبیعت بکر و زیبای «چلاو» را راحت انجام دهند.

اما اهالی منطقه با صدور مجوز معدن جدیدی در ورودی چلاو ساکت ننشسته‌اند و کوتاه نیامدند و با تجمع در این منطقه اعتراض سردادند تا مسؤولانی که برای بازدید از این منطقه آمدند تا برای معدن جدید راه عبور تعیین کند، مقاومت کنند و بگویند اجازه دست درازی بیشتر به سودجویان و از بین بردن منابع ملی منطقه به ویژه جنگل‌های هیرکانی را نمی‌دهند.

جنگل، نبض دارد و به مانند قلبش می‌تپد

محمد غفاری معروف به پیرطاهر دوستداران محیط زیست، عضو انجمن دماوند کوه، حامی گوزن‌های زرد یا مرال نیز در بین این معترضان بوده و با فریادهایش می‌گوید؛ جنگل، نبض دارد و به مانند قلبش می‌تپد.

به گفته وی نابودی جنگل‌های هیرکانی نابودی میراث نسل‌های آینده است و در واقع قطع درختان راش، توسکا و افرا قطع حیات وحش منطقه «چلاو» است.

وجود ۷۰ معدن در آمل

داریوش عبادی رئیس تشکل‌های منابع طبیعی استان مازندران نیز در این‌باره اظهار کرد: کارشناسان به‌دلیل از بین رفتن اراضی جنگلی، شیب بالای ۷۰ درصد و برهم خوردن تعادل زیست‌محیطی منطقه و دلایل فنی و کارشناسی مخالفت خود را اعلام کردند.

وی با بیان اینکه با وجود همه مخالفت‌ها این مجوز در خارج از استان صادر شد، افزود: با توجه به اهمیت موضوع مردم و تشکل‌ها وارد میدان شده و مانع از اجرا شدند.

رئیس تشکل‌های منابع طبیعی استان مازندران بیان کرد: حتی اگر درختان برای دسترسی معدن قطع نشوند و شاید این موضوع را اعلام کنند که برای‌ دسترسی معدن درختان را قطع نمی‌کنیم ولی باید بگوئیم با شروع به کار این معدن اراضی جنگلی را از دست خواهیم داد؛ چرا که این منطقه زمانی جنگل بود و از بین رفته است.

عبادی ادامه داد: توجیهات در این زمینه فنی و کارشناسی نیست و به دور از واقعیت خواهد بود.

وی با طرح این سوال که دغدغه معدن‌کاوی در حوزه هراز تا چه زمانی به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: در مسیر هراز بیش از ۷۰ معدن وجود دارد سوال این است یک منطقه چه میزان توان اکولوژیکی دارد و تا چه زمانی می‌خواهد این وضعیت تداوم یابد.

منابع طبیعی: مخالفیم

موسی مقیمی معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره، اظهار کرد: در راستای ماده ۲۴ قانون، مجوز معدن پلور آمل صادر شد که از همان ابتدا با جاده دسترسی معدن مخالفت کردیم و مکاتباتی با شورای حفظ حقوق بیت‌المال انجام دادیم که با توجه به این پیگیری‌ها با وجود گذشت دو سال از صدور پروانه، هیچ‌گونه بهره‌برداری صورت نگرفته است.

وی افزود: با بازدید سازمان جنگل‌ها و مسؤولان صمت مقرر شد نتیجه اعلام شود که احتمال اینکه با بهره‌برداری از این معدن موافقت شود، بعید به‌نظر می‌رسد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران ـ منطقه ساری تصریح کرد: دلیل مخالفت احداث جاده دسترسی معدن است که نیاز به قطع درخت است، در این زمینه مخالفت خود را اعلام و مقاومت کردیم و در مجموع منتظر پاسخ بازدید سازمان جنگل‌ها هستیم.

مقیمی گفت: با دستور قضایی کار متوقف شده و باید از سازمان جنگل‌ها و سازمان صمت تعیین تکلیف شود.

وی از بررسی این مجوز در کارگروه امور جنگل‌داری کشور پس از بازدید در روز جمعه از منطقه خبر داد و گفت: پس از بررسی مستندات نتیجه نهایی اعلام می‌شود.  

برای پیگیری صدور مجوز این معدن جدید که براساس شنیده‌ها از سوی دیوان عالی کشور مجوز گرفته شد؛ طی گفت‌وگویی با مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این باره سوال شد که عباسعلی‌ ابراهیمی‌کارنامی در این زمینه گفت: محدوده معدن جدید منطقه چلاو در حوزه چهارگانه سازمان محیط زیست قرار نمی‌گیرد بنابراین برای صدور پروانه به این سازمان مراجعه نکردند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست این سازمان درگیر ماده ۲۴ در اجرای صدور مجوزها برای معادن است و آن قانون به نوعی دست سازمان محیط زیست را بسته است، افزود: صدور معدنی خارج از محدوده چهارگانه محیط زیست ممکن است در شروع فعالیت به این سازمان مرتبط نباشد اما پس از مدتی با ایجاد آلودگی آب، هوا و خاک در حوزه محیط زیست قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز در این زمینه با تاکید بر اینکه به منظور جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط زیست نیاز به اصلاح قانون و این ماده ۲۴ است تا در زمان صدور مجوزهایی برای چنین معادنی استعلام کار از سازمان محیط زیست هم گرفته شود، با اشاره به فعالیت سه معدن دیگر چلاو اظهار کرد: دوره فعالیت این معادن به ۱۵ سال پیش برمی‌گردد و هر یک زمان صدور در استعلام محیط زیست قرار نگرفته بودند و به همین دلیل سازمان هیچ دخل و تصرفی بر صدور مجوز این واحدها ندارد.

حسینعلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با بیان اینکه سازمان صمت مخالف صدور پروانه این معدن جدید بوده، گفت: این بهره‌بردار پس از مخالفت منابع طبیعی و سازمان صمت از دیوان عالی کشور مجوز گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مخالفت از صدور معدن در غرب استان صدور انفعال از خدمت داریم، افزود: مشکل اساسی سازمان صمت بر صدور پروانه‌ها این است که مجوزها از سوی دیوان عالی صادر و این سازمان توانایی مخالفت را ندارد.

قوانلو عنوان کرد: با توجه به اعتراضات منطقه چلاو باید پیگیر شد که قوه قضائیه چرا حکم اجرا داده که لازم الاجرا هم است و دستگاه‌های اجرایی مجبور به اجرای آن هستند اگرچه این معدن فعلا پروانه صادر شده و هنوز پروانه اکتشاف و بهره‌برداری آن مانده که باید از سوی سازمان صمت انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۵۰ واحد تولیدی معادن در این استان فعال هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۸۰ واحد شن و ماسه هستند و بیشترین فعالیت این واحدها در دو محور هراز و سوادکوه است.

رئیس سازمان صمت مازندران ادامه داد: با وجود این واحدها و ساخت و سازهای زیاد در مازندران، بخش عمده‌ای از شن و ماسه استان از دو استان گیلان و گرگان تامین می‌شود، بنابراین نیاز به تولید واحدهای معدنی جدید در مازندران است.

وی با بیان اینکه معدن جدید چلاو پروانه صادر شده و اکنون مشکل راه دسترسی به برداشت دارد، افزود: مجوز برداشت از مسیر پوشش گیاهی بوده که باعث نابودی درختان هیرکانی می‌شود و این موجب اعتراض اهالی چلاو شده است.

قوانلو خاطرنشان کرد: سازمان صمت امیدوار است که دیوان عالی قبل از صدور مجوز به نظرات تخصصی کارشناسان دستگاه‌های صمت، منابع طبیعی و محیط زیست مازندران توجه داشته باشند.

در پی این اعتراضات از سوی اهالی منطقه چلاو و با وجود نگرانی‌های دوستداران محیط زیست بر نابودی درختان هیرکانی دادستان شهرستان آمل ورود پیدا کرده و طی صدور نامه‌ای با رونوشت دادستان مرکز مازندران به مدیرکل سازمان صمت، منابع طبیعی و سازمان محیط زیست مازندران ارسال کرده تا مستنداتی دال بر مجوز فعالیت این بهره‌بردار از معدن ارائه شود.

در این نامه آمده است که؛ در اجرای مفاد دستورالعمل نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و پیشگیری از آن مصوب ۱۳۹۹ و دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه مصوب ۱۳۹۷، به منظور صیانت از حقوق عامه شایسته است ضمن توقف هرگونه اقدام اداری جدید در این زمینه، در جهت بررسی جوانب قانونی و امنیتی موضوع نهایتا ظرف روزهای آینده گزارش کامل و مستندی از اقدامات انجام شده و مجوزهای صادرشده توسط سازمان صمت استان و سازمان‌های مرتبط در خصوص پروانه بهره‌برداری معدن فوق به این دادستانی ارائه شود.

و پس از گذشت چهار روز دادستان آمل همچنان پیگیر جمع‌آوری این مستندات است. مهدی محمدی با تاکید بر جلوگیری از این فعالیت معدنی که باعث نابودی طبیعت و منابع ملی منطقه چلاو می‌شود، گفت: با جمع‌بندی مستندات و بررسی کارشناسی نتیجه نهایی از سوی دادگستری استان به رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها نقش مهمی در جلوگیری از دست درازی سودجویان در نابودی طبیعت دارند و با مطالبه‌گری از مسؤولان کشوری به حفظ محیط زیست می‌پردازند.

پس از اعتراض مردم منطقه چلاو به واگذاری معدن جدید در این منطقه، دادستان آمل در دفاع از حقوق عامه هرگونه اقدام اداری جدید را متوقف و دستور ارائه گزارش طی مهلت روزهای آینده جهت رسیدگی صادر کرد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi