شنبه ۲ تیر ۱۴۰۳

بسته حمایتی ۲۰ هزار میلیارد ریالی دولت نویدی بر رونق کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش کرونا، آذربایجان غربی یکی از استانهایی است که بخش اعظمی از اقتصاد آن با تولید ۶.۸ میلیون تن محصول سالانه مبتنی بر کشاورزی و تولیدات آن است و خشکی دریاچه ارومیه و کم آبی نیز این بخش را به صورت جدی تهدید و کشاورزان را تحت فشار قرار داده است توجه دولت مردمی

اختصاصی کرونا

کد خبر : 68859
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

کرونا :

بسته حمایتی ۲۰ هزار میلیارد ریالی دولت نویدی بر رونق کشاورزی آذربایجان غربی

به گزارش کرونا، آذربایجان غربی یکی از استانهایی است که بخش اعظمی از اقتصاد آن با تولید ۶.۸ میلیون تن محصول سالانه مبتنی بر کشاورزی و تولیدات آن است و خشکی دریاچه ارومیه و کم آبی نیز این بخش را به صورت جدی تهدید و کشاورزان را تحت فشار قرار داده است توجه دولت مردمی به این منطقه انتظاری است که فعالان بخش خصوصی اعم از کشاورزان و سایر اقشار وابسته به آن امید دارند.

در این راستا اتخاذ تصمیمات منطقی در زمینه خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در منطقه، توسعه زیرساخت های صادراتی و رفع موانع موجود در بخش کشاورزی، تامین نهاده های تولیدات زراعی و دامی و تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مطالباتی بوده که فعالان این بخش داشته و پیگیری کرده اند.

همچنین رایزنی در زمینه توسعه همکاری های کشاورزی بین المللی و استانی به ویژه در بخش صادرات سیب درختی، اجرای طرح های مختلف آب و خاک و بسیاری اقدامات دیگر از جمله مواردی بوده است که برخی از این موارد با پیگیری های استاندار، نمایندگان مردم در مجلس و تشکلهای کشاورزی آذربایجان غربی محقق شده است.

درباره برخی دیگر از این مطالبات و انتظارات بخصوص در بخش صادرات نیز وزیر جهاد کشاورزی در سفر روز دوشنبه خود و تیم همراه به استان قولهای مساعدی داده است که بر امیدواری کشاورزان برای رفع مشکلات و بهبود روند زراعت و باغبانی می افزاید.

تدوین بسته حمایتی، رفع دغدغه سیب و صادرات آن با رایزنی های انجام شده، جمع بندی داده های شفاف با ایجاد رصد خانه کشاورزی ایران، تقویت دیپلماسی اقتصادی، خریدهای تضمینی، خرید سیب شب عید از این استان و بسیاری موارد دیگر از جمله نکات قابل توجه و مطرح شده در این سفر بود که بیانگر حمایتهای دولت از این بخش و استمرار آن است.

تدوین بسته حمایتی ۲ هزار میلیارد تومانی برای آذربایجان غربی

سید جواد ساداتی نژاد در سفر یک روزه خود به استان آذربایجان غربی در جمع فعالان اقتصادی بخش کشاورزی استان با بیان اینکه در فروردین ماه هیات دولت به استان سفر می کند، گفت: بسته خوبی برای استان تدوین شده است و حداقل آن ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود و تسهیلاتی برای استان در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سیب درختی باید اقداماتی انجام شود، افزود: ارومیه محوری ترین منطقه برای این اقدام به عنوان پایتخت سیب ایرانی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: محصولات با کیفیتی در این منطقه تولید می شود و باید تلاش شود تا مسایل موجود در این زمینه در سال پیش رو و در تولید رفع شود.

وی اضافه کرد: برای تولید سیب سال آینده باید این سازمان با برنامه وارد شود و با کشاورزی قرار دادی تولید و بازار سیب درختی اعم از صنعتی و ممتاز مدیریت شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با مسوولان پاکستانی در باره صادرات سیب و تهاتر سیب و نارنگی صحبت شده و مسایل موجود حل شده و با هندی ها هم مذاکرات بسیاری انجام گرفته است و مسیر گشایش شده و ۱۵۰ هزار تن سیب داریم که با گفت و گو های در حال انجام در صدد صادرات هستیم.

رصدخانه کشاورزی ایران در وزارت جهاد مستقر می شود

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شفاف سازی داده های آماری بخش کشاورزی گفت: رصدخانه کشاورزی ایران در این وزارتخانه در دولت سیزدهم باید مستقر شود تا داده های شفاف و مشخص از این بخش در دسترس باشد.

ساداتی نژاد افزود: در بخش جهاد کشاورزی مشکلات زیادی وجود دارد و در چهار سال نمی توان براین مشکلات چیره شد و باید نقشه ای تهیه و مسایل را به مرور حل کرد.

وی اظهار داشت: پنج محور اصلی را در اولویت برنامه های وزارت جهاد داریم و اولین مساله این است که در حوزه کشاورزی داده و اطلاعات نداریم؛ ما امکان ندارد بدون داده برنامه ریزی صحیح کنیم که این مشکل باید رفع شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه مساله و محور دوم سنددار کردن اراضی کشاورزی است، گفت: چهار درصد اراضی کشاورزی در کشور دارای سند است و تداخلات مشکل اصلی در این بخش به شمار می رود.

ساداتی نژاد افزود: ۳۵ سال زمان برای سنددار کردن زمین های کشاورزی در کل کشور نیاز است.

وی اضافه کرد: سازمان امور اراضی مسوول این اقدام است و باید به هر قیمتی این پرونده در دولت سیزدهم بسته شود تا از خرد شدن اراضی کشاورزی و تفکیک سند جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه تشکیل قرارگاه استانی صدور سند باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: تا همه بخش ها و حوزه ها در حل این موضوع همکاری نکنند، این اقدام ممکن نخواهد شد و همکاری همه استانداران لازم است.

۱۱.۷ درصد سهم تولید ناخالص ملی در اختیار بخش کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی ۱۱.۷ درصد سهم تولید ناخالص ملی ایران را در اختیار دارد، بیان کرد: طبق نظر کارشناسان باید به همان اندازه هم سرمایه گذاری در این بخش انجام شود ولی بیشترین سرمایه گذاری چهار درصد بوده و حق کشاورزی داده نشده است.

ساداتی نژاد ادامه داد: با تغییری که در بانک کشاورزی داده شده، به سمت دیگری در حال حرکت هستیم و افزایش سرمایه این بانک در دست اقدام و جزو اولویت هاست و برای این استان هم برنامه های خوبی در حوزه سرمایه گذاری داریم.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه هیات دولت به استان سفر می کند، افزود: بسته خوبی برای استان تدوین شده است و حداقل آن ۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود و تسهیلاتی برای استان در نظر گرفته ایم.

وزیر جهاد کشاورزی  با بیان اینکه بسیاری از محصولات کشور با برند دیگری به کشورهای همسایه صادر می شود، ادامه داد: اولویت چهارم وزارت جهاد کشاورزی دیپلماسی غذایی است وایران به رغم ظرفیت بالا در این بخش ۲ درصد در سبد غذایی کشورهای دیگر نقش دارد.

وی با اشاره به اینکه حوزه صادرات و واردات مدام بررسی می شود، بیان کرد: کشاورزی اقتصاد است و علت عمده مشکلات موجود این است که به کشاورزی نگاه اقتصادی نداشتیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: نباید توقع داشت دامدار محصولاتش را به زیر قیمت تمام شده عرضه کرده و بفروشد و صادرات به عنوان یک اصل مهم باید در نظر گرفته شود.

وی با تاکید برصادر کردن گواهی سلامت برای تمام محصولات صادراتی گفت: در این بخش نیز باید تمرکز باشد تا کار دچار اختلال نشود و سازمان حفظ نباتات متولی اصلی این اقدام در کشور است.

ساداتی نژاد اظهار کرد: صدور گواهی سلامت برای محصولات ضروری است تا هم ایرانیان محصولات را بی دغدغه مصرف کنند و هم در بازارهای صادرات دغدغه نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش سیب باید اقداماتی انجام شود، افزود: ارومیه محوری ترین منطقه برای این اقدام به عنوان پایتخت سیب ایرانی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: محصولات با کیفیتی در این منطقه تولید می شود و باید تلاش شود تا این مساله در سال پیش رو و در تولید رفع شود.

وی با اشاره به پنجمین اولویت وزارت جهاد کشاورزی که کشاورزی قراردادی است، گفت: نوسان قیمت بالایی در بخش تولیدات کشاورزی وجود دارد که در این میان کشاورزان دچار چالش و تضرر می شوند.

تدوین سند جامع کشاورزی آذربایجان غربی ضروریست

استاندار آذربایجان غربی در دیدار وزیر جهاد کشاورزی با فعالان بخش کشاورزی و صادر کنندگان این بخش گفت: تدوین سند جامع مبتنی بر ظرفیت ها و مختصات منطقه ای، راه حل مشکلات این بخش در استان است.

محمدصادق معتمدیان افزود: مهمترین درخواست ما، تدوین این سند جامع کشاورزی است که موجب می شود تا از روزمرگی فعلی بیرون بیاییم.

وی اضافه کرد: سهم آذربایجان غربی از تولیدات بخش کشاورزی کشور را ۴.۸ درصد اعلام کرد و ادامه داد: ارزش اقلام تولیدی این بخش به ۳۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد.

وی با اشاره به مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه بیان کرد: بیشترین سیاست های محدود سازی در این استان  اجرا می شود در حالی که سایر استان ها هم سهیم هستند اما تاوانش را ما می دهیم و نیاز به انعطاف بیشتری داریم.

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی از آفت ها در بخش گلخانه ای استفاده از یک نقشه راه برای کل کشور است، ادامه داد: با همه توانمندی‌ها در استان متاسفانه ۵۸ هکتار  گلخانه داریم که بسیار ناچیز است و در نظر داریم تا پایان دولت، این رقم را به سه هزار هکتار برسانیم.

معتمدیان با بیان اینکه در بخش آبخیزداری و آبخوان داری وضعیت مناسبی نداریم و باید اعتبارات ویژه ای به استان اختصاص یابد، گفت: تغییر الگوی کشت به سمت محصولات کم آب بر برنامه اصلی در استان است که  نیاز به توجه بهتر و بیشتر دولت داریم.

وی با قدردانی از خرید تضمینی ۴۲ هزار تن سیب صنعتی با ارزش بیش از ۶۰ میلیارد تومان افزود: ۲۸۰ هزار تن سیب در سردخانه ها  وجود دارد که ۱۵۰ هزار تن آن صادراتی است.

دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات سیب آذربایجان غربی تقویت شود

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی خواهان تقویت و تسهیل دیپلماسی اقتصادی در زمینه صادرات سیب آذربایجان غربی شد.

علی زنجانی در نشست وزیر جهاد کشاورزی در ارومیه با فعالان اقتصادی و تشکلهای بخش کشاورزی با اعلام این مطلب افزود: حل مشکلات سیب درختی در کوتاه مدت مطلوب بود ولی این روند باید ادامه دار و مستمر باشد و محدود به فصل زمستان نباشد.
زنجانی اضافه کرد: ما می توانستیم با تهاتر سیب و انبه و نارنگی با پاکستان و واردات آن به کشور، بخشی از مشکلات صادرات سیب را مرتفع کنیم.
وی با بیان اینکه نباید تمام صنایع تبدیلی در مرکزاستان متمرکز شوند، گفت: در ارومیه دو کارخانه تولید کننده کانتین های یخچال دار داریم ولی در داخل استان خریدی از این کارخانجات بدین منظور انجام نمی شود.  

زنجانی ادامه داد: علت این امر نیز عدم همکاری بانکها است و این در حالی است که در سایر استانها بانکها همکاری خوبی با صادر کنندگان و سردخانه داران برای توسعه صادرات دارند.  

وی بیان اینکه امسال تنظیم بازار سیب صنعتی روند مطلوبی داشت، گفت: فعالیت و پیگیری های رییس سازمان تعاون روستایی ایران و استاندار آذربایجان غربی نیز در این راستا قابل تقدیر است.  

نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: پویش سیب اقدام خوبی بود که از سوی فرماندهی بسیج وزات جهاد کشاورزی انجام شد و اینگونه اقدامات می تواند در معرفی محصولات استان و برندسازی آن نقش شایسته ای ایفا کند.  

وی با بیان اینکه ساماندهی تشکلهای صنفی در استان مطلوب نیست، افزود: پیشنهاد می شود اتاق سیب در استان تشکیل یابد تا در این اتاق از صفر تا صد تولید سیب بررسی و تصمیم گیری شود.

 دغدغه صادرات سیب درختی رفع شده است

وزیر جهاد کشاورزی در ارومیه و در حاشیه بازدید از سردخانه باراندوز با بیان اینکه دغدغه صادرات سیب درختی آذربایجان غربی رفع شده است گفت: با صحبت‌هایی که با کشورهای هدف انجام شده، مسیر صادرات هموار شده که این روند همچنان استمرار دارد.

ساداتی بیان کرد: از ۸۰۰ هزار تن سیب درختی آذربایجان غربی، ۲۸۰ هزار تن باقی مانده است که ۱۵۰ هزار تن ممتاز صادراتی است.

وی با بیان اینکه مسوولان و متولیان امر برای بازارهای جدید خارجی در حال مذاکره هستند، اظهار کرد: برای خرید میوه شب عید نیز در تلاش هستیم و برنامه ریزی مطلوبی شده و با برنامه ریزی های انجام شده درصدد توزیع هوشمند بخش وسیعی از میوه شب عید هستیم.

وی ادامه داد: سیب و مرکباتی که برای شب عید خریداری شده باکیفیت بوده و طبق ضوابط و شرایط خریداری شده است و دغدغه ای در این زمینه وجود ندارد چرا که برتک تک مولفه های آن ستاد تنظیم بازار نظارت دارد.

آذربایجان غربی در سال زراعی جاری تولید کننده ۱.۲ میلیون سیب درختی بود که ۳۳ درصد سیب درحتی کل کشور را شامل می شود که بخش وسیعی از این تولیدات به کشورهای همسایه صادر می شود.

اما طبق گفته مسوولان و متولیان صادرات استان به علت برخی مسایل مختلف از جمله تحولات کشورهای منطقه، تحریمها و تعهدات ارزی تاجران سیب، نبود زیرساختهای صادراتی و برخی مسایل دیگر امسال صادرات روندی کند داشت و موجب نگرانی کشاورزان و صادر کنندگان شده بود.

خرید تضمینی ۴۲ هزار تن سیب درختی از باغداران آذربایجان غربی 

 وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه این سفر گفت: خرید تضمینی سیب صنعتی در استان با موفقیت  و به میزان ۴۲ هزار تن خریداری شد و این اقدام قیمت بازار را تعدیل کرد؛ با تحقق این اقدام مبلغ ۶۴۰ میلیاردریال به کشاورزان در اسرع زمان پرداحت شد.

به گفته ساداتی نژاد تولید قراردادی از سال آینده در زمینه سیب درختی توسط سازمان تعاون روستایی اجرا می شود و در باره سیب ممتاز و با کیفیت نیز تصمیماتی اخذ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با کمک استانداری راه اندازی پایانه صادراتی پیگیری می شود، گفت: در زمینه برندسازی و صادرات عسل نیز مقرر شد تا کارهایی انجام شود و برای توسعه و ایجاد صنایع سورتینگ و بسته بندی نیز مقرر شد تا تسهیلات لازم تامین شود.

۶۰ درصد سیب شب عید کشور از آذربایجان غربی خریداری شده است

رییس سازمان تعاون روستایی کشور نیز در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه سفر وزیر جهادکشاورزی به ارومیه گفت:۵۰ تا ۶۰ درصد سیب شب عید هموطنان از محصولات تولیدی باغداران آذربایجان غربی خریداری شده است.

طبق صحبت های اسماعیل قادری فر براساس دستور العمل ها، سیب خریداری شده با میانگین قیمت ۸۵ تا ۱۰۰ هزار ریال تهیه شده است که از تولیدات ممتاز کوهپایه ای هستند.

وی افزود: ۳۳ هزار تن سیب و حدود ۳۵ هزار تن پرتقال تامسون شمال و والنسیای جنوب خریداری شده و در حال حمل به محلهای ذخیره سازی در شهرستانهای هدف است.

قادری فر ادامه داد: تمامی محصولات خریداری شده از سورتینگ داران مجاز، باغداران و بخش های خصوصی طرف قرار داد خریداری و به این عدد حدود ۳۵ هزار ریال هزینه های تبعی مثل هزینه حمل و نقل، سردخانه و سورتینگ و سود مباشرین خرید افزوده می شود.

رییس سازمان تعاون روستایی کشور گفت: محصولات خریداری شده به عنوان تنظیم بازار شب عید از نظر کیفی درجه یک بوده و از نظر قیمتی ۲۵ تا ۳۰ درصد زیر قیمت عرضه خواهد شد.

به گزارش ایرنا وزیر جهاد کشاورزی در این سفر سیاستهای تحولی دولت در بخش کشاورزی و مشکلات را تبیین کرد که بیانگر تبعیت این سیاستها از مطالبات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بوده و شامل احصای وضعیـت موجود، چالش ها، ظرفیت های مغفول و مشکلات حل نشده بخـش کشـاورزی در حوزه هـای مختلـف است.

براساس گفته های وزیر جهادکشاورزی دو راهبـرد اساسـی امنیـت غذایـی پایـدار بـا تأکیـد بـر ظرفیت هـای داخلـی و مدیریـت دانـش بنیـان و صنعتـی و تجاری سـازی کشـاورزی مـورد توجـه جـدی قـرار دارد.

بیان مشکلات بخش کشاورزی، دام و طیور و شیلاتی استان آذربایجان غربی توسط نمایندگان اتحادیه ها و تشکلهای بخش کشاورزی و نمایندگان نیز از مواردی بود که در جلسه وزیر جهاد کشاورزی با فعالان این بخشها بررسی شد.

آذربایجان غربی دارای یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت، بیش از ۸۰۵ هزار هکتار سطح زیر کشت و ۴۶ نوع محصول است.
۶.۸ میلیون تن میزان محصولات کشاورزی و دامی و شیلاتی استان است و سهم این منطقه از تولیدات کشوری ۴.۸ درصد و سهم کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در کشور ۵.۶ درصد است.

بیش از ۲۰۰ هزار بهره دار در بخش کشاورزی فعال هستند و ارزش تولیدات استان در سال گذشته بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
۳۳ درصد تولید سیب کشور و رتبه اول، ۲۴ درصد تولید عسل کشور متعلق به این استان است و ۳۳ درصد اشتغال شهروندان در این بخش است.
رتبه اصلی اشتغال استان در این بخش بعد از خدمات در بخش کشاورزی است و سهم ارزش افزوده ۱۷.۸ درصد است.

انتهای خبر/

منبع : قدس آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi