پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟!

به گزارش کرونا از کهگیلویه، وضعیت توپوگرافی دهدشت و کاسه‌ای مانند بودن آن شرایط را برای فرو رفتن زیر آب در بارندگی‌های سیل‌آسا فراهم آورده است. طی سال‌های گذشته با هر بارندگی مناطقی از شهر که در مسیر عبور روان‌آب‌ها بودند در حجم انبوه آب گرفتار شده و مشکلاتی برای میدان امام حسین، ساکنان این

اختصاصی کرونا

کد خبر : 67080
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹

کرونا :

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟!

به گزارش کرونا از کهگیلویه، وضعیت توپوگرافی دهدشت و کاسه‌ای مانند بودن آن شرایط را برای فرو رفتن زیر آب در بارندگی‌های سیل‌آسا فراهم آورده است.

طی سال‌های گذشته با هر بارندگی مناطقی از شهر که در مسیر عبور روان‌آب‌ها بودند در حجم انبوه آب گرفتار شده و مشکلاتی برای میدان امام حسین، ساکنان این مناطق از جمله کوی آزادگان، آموزش و پرورش، کوی جانبازان، ۶۰ دستگاه و گلزار به وجود آورد.

 

 

شیب جداول آب‌های سطحی به گونه‌ای است که همه آبها به سمت میدان مرکزی هدایت می‌شود و با هر بارندگی دریاچه‌ای می‌شود که راه را بر عبور و مرور مختل می‌کند.

هدایت آب‌های سطحی که از دشت‌های اطراف روانه شهر می‌شود نیازمند احداث کانال سیل‌بند بود و مسؤولان بارها در جلسات مدیریت بحران اعلام کردند این کانال مسیل ضروری است اما هیچ گاه عزم قاطع و تدبیری برای اجرای این مهم صورت نگرفت.

اجرای سیل‌بند در سال‌های گذشته یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت و ضرورت احداث آن تنها در نشست‌های مدیریت بحران تکرار می‌شد، پروژه‌ای که حالا اگر اجرا شود ده‌ها برابر هزینه نیاز دارد.

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟! 6

 

فروردین ماه ۱۳۹۷ بود که باران‌های سیل‌آسا در جنوب کشور آغاز شد و خسارات هنگفتی به بار آورد.

با ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد زنگ خطر وقوع سیل در دهدشت هم به صدا درآمد.شهر کاسه‌ای این بار در معرض خطر جدی فرو رفتن در آب بود.

هشدارهای جوی و احتمال آبگرفتگی مسؤولان را دست به کار کرد تا برای یک بار هم که شده از کلیدواژه «بودجه نداریم» فاصله گرفته و با کار جهادی برای جلوگیری از وقوع یک بحران وارد عمل شوند.

معاون عمرانی وزیر کشور: تمرکز گرایی آسیب بسیار جدی در اداره امور کشور است/ باید با اصلاح قوانین و مقررات تمرکز گرایی و انحصار طلبی را کم کنیم
دنبال کنید

با وساطت شورای تأمین و چانه‌زنی فرماندار وقت با مالکان احداث کانال در شهر آغاز شد و برای رفع ذهنیت تملک زمین‌ها تعهدنامه‌ای بین مالکان و شهرداری منعقد و شهرداری متعهد شد هیچ گونه ادعای مالکیتی نداشته باشد.

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟! 7

 

این کانال اگر چه در جلوگیری از آبگرفتگی شهر نقش مهمی داشت و شهر را موقتا از وقوع بحران احتمالی نجات داد اما احداث و ساماندهی آن در بلاتکلیفی ماند.

مالکان زمین‌ها روزانه با حضور در شهرداری اعتراض داشته و حتی تهدید کردند به خاطر عدم پرداخت خسارت وارده سیل‌بند را مسدود خواهند کرد.این در حالی بود که رئیس وقت جهاد کشاورزی هم گفته بود هزینه مربوطه در لیست خسارات اعلام نشده و اعتباری برای جبران آن در نظر گرفته نشده است.

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟! 8

 

و حالا باز هم در اولین بارش پاییزه که موجب خوشحالی کشاورزان شد آبگرفتگی مرکز شهر خوشی این نعمت الهی را به کام شهروندان دهدشت تلخ کرد.شهرداری که طی سال‌ها برای اجرای پروژه سیل‌بند اقدام اثرگذاری نداشت در پاسکازی جداول آبهای سطحی هم عاجز مانده است؛ اگرچه شهروندان نیز با ریختن زباله و مسدودسازی راه عبور آب‌ها در بحران ایجاد شده نقش دارند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌فر که شب گذشته برای بازدید از وضعیت شهر در محل آبگرفتگی حضور داشت این وضعیت را حاصل بی‌توجهی نسبت به احداث سیل‌بند خواند و گفت: باید فکری اساسی برای رفع این معضل شود.

دهدشت غرق در سوء مدیریت‌ها/مشکل کجاست؟! 9

 

امام جمعه دهدشت افزود: اینطور نمی‌شود با هر بارندگی چنین وضعی پیش بیاید و مسؤولان هم از نبود اعتبار بگویند.

وی با بیان اینکه وقتی هدایت آب‌های سطحی راه برون رفت از آبگرفتگی است، اضافه کرد: مسؤولان باید در اولین فرصت برای برون رفت از این مشکل چاره‌اندیشی و اقدامات لازم را انجام دهند.

فرهنگ اولین شاخص توسعه است/ اقتصاد و فرهنگ جدایی ناپذیرند
دنبال کنید

انتهای پیام/۸۲۰۱۶

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi