شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عرف مراسم تودیع و معارفه / تودیع و معارفه چیست

مراسم تودیع و معارفه در خیلی از سازمان های بزرگ و کوچک در هنگام عوض شدن و به سرکار آمدن مدیر جدید برگزار میشه. عرف این مراسم ها به این صورت است که از مدیر قبلی تقدیر و تشکر به عمل می آید و سپس مدیر جدید معرفی میشه. اما به هر حال رسم و رسوم

اختصاصی کرونا

کد خبر : 66694
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۷

کرونا :

عرف مراسم تودیع و معارفه / تودیع و معارفه چیست

مراسم تودیع و معارفه در خیلی از سازمان های بزرگ و کوچک در هنگام عوض شدن و به سرکار آمدن مدیر جدید برگزار میشه.

عرف این مراسم ها به این صورت است که از مدیر قبلی تقدیر و تشکر به عمل می آید و سپس مدیر جدید معرفی میشه.

اما به هر حال رسم و رسوم هر سازمانی با سازمان دیگه فرق می کنه و ممکنه که مراسم تودیع و معارفه در هر جایی با جای دیگر متفاوت باشه.

بخاطر همین موضوع اگر شما قرار است که در این مراسم شرکت کنید، حالا چه بعنوان مسئول قدیم یا مسئول جدید، بهتره که از افراد قبلی پرس و جو کنید و نحوه برگزاری این مراسم رو سوال کنید تا بتونید مراسم تودیع و معارفه خوبی داشته باشید.

تودیع و معارفه چیست

در لغت نامه، تودیع به معنی:

  • وداع گفتن
  • وداع کردن
  • بدرود گفتن
  • خداحافظی

و معارفه به معنی:

  • آشنایی
  • شناخت
  • معرفی

و به صورت کلی تودیع و معارفه یعنی خداحافظی کردن از مسئول قبلی و معرفی مسئول جدید.

مراسم تودیع و معارفه در سازمان های بزرگ

مراسم تودیع و معارفه در سازمان های بزرگ معمولا با یک سبک و سیاق مشخصی انجام میشه.

در مراسم تودیع و معارفه در سازمان های بزرگ عرف به این صورت است که در ابتدا مجری و یا حتی یک شخصی که سمت خیلی بالایی در اون سازمان داره میآد و مراسم تودیع و معارفه رو به صورت رسمی شروع میکنه و از مسئول قبلی تشکر می کنه، کارهایی را که انجام داده بیان می کنه و بابت این کارها از ایشون تقدیر می کنه، و بعد از شخصی که قرار است سازمان رو ترک کنه رو دعوت میکنه به جایگاه و روی سن و ایشون یک صحبت کوتاه را انجام میدهند و بعد مجددا مجری میاد بالا مراسم رو در دست میگیره و از ایشون (مسئول قدیم) تقدیر و تشکر به عمل میآد (معمولا با تقدیم لوح یادبود و چیزهایی شبیه به این تقدیر و تشکر انجام میشه)

و بعد مجری شخصی که قرار هست به عنوان مسئول جدید بر روی کار بیآد رو معرفی می کنه، سوابق کاری اش رو بیان می کنه و بعد از ایشون (مسئول جدید) دعوت می کنند تا بر روی جایگاه بیایند و صحبت کنند.

و بعد از پایان صحبت مسئول جدید مجری از ایشون و دیگر مسئولین حاضر در جمع و حضار تشکر می کنه برنامه را تمام می کند.

این چند پاراگرافی که خدمتتون بیان کردم کلیت یک جلسه تودیع و معارفه بود که این سبک از تودیع و معارفه بیشتر در سازمان های بزرگ مرسوم هست.

شاید در سازمان های کوچیک جلسه تودیع و معارفه به سبک های دیگه ای برگزار بشه.

برای مثال وقتی که من در شرکت سوئیسی که بعنوان حسابدار ارشد مشغول به کار بودم مراسم تودیع و معارفه ما به این صورت بود که همه پرسنل برای شام به رستورانی خارج از محل شرکت می رفتیم و در اون زمان سر میز مدیران قدیم و جدید (که معمولا خارجی بودند و از کشورهایی مثل سوئیس، آلمان، فرانسه و هلند بودند) صحبت می کردند و در طی صرف پیش غذا، غذای اصلی و دسر، مدیران با پرسنل گپ می زدند و باهم آشنا می شدند.

پس در هر جا و هر سازمانی ممکن هست که مراسم تودیع و معارفه متفاوت باشه.

در مراسم تودیع و معارفه چه بگوییم

در مراسم تودیع و معارفه بستگی داره که ما بعنوان مسئول قدیم باشیم و یا مسئول جدید.

با کارآمدترین سامانه، سهام عدالت سهام خود را بفروشید / سامانه سهام عدالت کیان کارآمدترین سایت فروش سهام عدالت
دنبال کنید

به عبارتی در مراسم تودیع و معارفه بستگی داره که ما بعنوان تودیع کننده باشیم و یا معارفه شونده.

با هم این دو مورد رو بررسی می کنیم:

در مراسم تودیع و معارفه به عنوان تودیع شونده چه بگوییم

اگر ما بعنوان مسئول قدیم که می خواهد از مجموعه خداحافظی کند قرار است که در مراسم تودیع و معارفه حضور داشته باشیم می توانیم موارد زیر را بگوییم:

بیان آمار

یک آمار کلی از عملکردی که در طی این مدت داشته اید بیان کنید

البته واضح هست که اگه آمار شما مثبت هست باید این کار رو انجام بدید و اگر آمار منفی داشتید بهتر هست که سراغ آمار و گزارش خروجی کار نباشید.

برای مثال اگه آمار و خروجی کار شما در طی مدتی که در اون سازمان مسئولیت داشتید مثبت هست می تونید بیان کنید که:

از زمانی که بنده در کنار شما بر روی کار آمدم آمار فروش … بود و الان که دارم از شما جدا میشم آمار فروش رسیده به … که بخش عمده از این آمار به خاطر زحمت پرسنل و پشتیبانی مدیرانشون بوده (یادمون باشه که قرار نیست مَن مَن کنیم و بگیم از وقتی من اومدم توی این سازمان همه چی متحول شده، همه چی خوب شده و من باعث به وجود اومدن این تغییرات شدم، من من کردن باعث میشه که مخاطب حس خوبی از ما نگیره و تصور کنه که ما یک آدم مغرور و خودخواه هستیم)

پس اگه خروجی خوبی داشتیم می تونیم از آمار در صحبت هامون استفاده کنیم.

تشکر و قدردانی کنید

اگر شما بعنوان فردی که می خواهد از مجموعه خداحافظی کند هستید و چند سالی را در آن مجموعه گذراندید به احتمال خیلی زیاد با افرادی مراوده داشتید و افرادی هم زیر دست شما کار می کردند و کارهای زیادی را برای شما و در کنار شما انجام داده اند.

خوبه که در مراسم تودیع، از این افراد، که با اونها چند سال یا چند ماهی رو گذروندید تشکر و قدردانی کنید.

شعر بخوانید

برای حُسن ختام صحبت های خودتان می توانید از شعر استفاده کنید، انتخاب شعر هم به عهده خودتان

البته بهتره که از شعر های لطیف استفاده کنید و شعری نخوانید که به عده خاصی بر بخورد.

حواستان را جمع کنید

ممکن هست که شما با ناراحتی و دلخوری بخواهید از آن مجموعه جدا شوید.

جداً تأکید می کنم که به هیچ عنوان عکس العمل های غیرمنطقی انجام ندید. شاید شما از اینکه از آن مجموعه جدا می شید دلخور و ناراحت باشید و یا حتی بخاطر یکسری از مسائل عصبی باشید، اما این دلیل نمی شود که بخواهید خیلی غیرمنطقی و احساسی عمل کنید.

معمولا این جور مراسم ها فیلمبرداری میشه و یا احتمال داره که از سمت خبرگزاری های رسمی کشور این مراسم پوشش داده باشه و علاوه بر این هر کسی یک موبایل دوربین دار به همراه داره، بنابراین شما زیر ذره بین هستید و اگر بخواهید کاری غیرمنطقی انجام دهید این دوربین ها رفتار شما را ثبت می کنند و با توجه به رشد شبکه های اجتماعی ممکن است که این موضوع در سطح کشور بازخورد خوبی نداشته باشه و آن یک لحظه عصبی شدن و غیرمنطقی رفتار کردن برای شما بسیار گران تمام شود.

امیرحسین نوروزی به عنوان سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران منصوب شد
دنبال کنید

پس لطفا حواستان را جمع کنید تا رفتارهای غیر منطقی انجام دهید.

در اینجور مواقع سعی کنید که اولا به احساسات خودتان غلبه کنید و سعی کنید که با آرامش این مراسم را به پایان برسانید.

وقتی که شما را دعوت کردند بر روی سن که برای حضار صحبت کنید نیاز نیست که نیم ساعت این کار را انجام دهید، در حد یکی دو دقیقه کفایت می کنه که البته در اون یکی دو دقیقه هم می بایست حواستان به جملاتی که بیان می کنید باشه.

شاید جمله ای را بیان کنید که به مزاج یکسری از افراد خوش نیاد و یا حتی از جمله شما اشتباه برداشت بشه، تا حد ممکن سعی کنید که تنش هایی که ممکن است از سمت شما باشد را کاهش دهید و تلاش کنید که مراسم تودیع شما به خوبی تمام شود و دیگران از شما یک خاطره خوش داشته باشند و به عبارتی با دلِ چرکین از افراد آن مجموعه جدا نشوید.

در مراسم تودیع و معارفه به عنوان معارفه شونده چه بگوییم

خب حالا اگر ما بعنوان معارفه شونده در مراسم تودیع و معارفه حضور داریم و می خواهند که ما را معرفی کنند می توانیم موارد زیر را استفاده کنیم.

خودمان را معرفی کنیم

در مراسم تودیع و معارفه در زمان معرفی خودمان بعنوان مسئول جدید می توانیم در ابتدا خودمان را معرفی کنیم (البته احتمالا مجری شما را معرفی کرده و کمی از سوابق کاری شما گفته است) اما پیشنهاد می کنم که مجددا شما هم خودتان را معرفی کنید.

کمی از خودمان و سابقه کارمان بیان کنیم

همانطور که خدمتتان عرض کردم احتمال داره که مجری کمی از سوابق کاری ما گفته باشه، اگر این کار را انجام داده می تونیم به صورت نامحسوس به کارهایی که انجام دادیم و سِمت هایی که داشتیم اشاره کنیم.

به یاد داشته باشید که هر چقدر اعتبار ما بیشتر باشه و حضار سِمت ها و کارهایی که انجام داده ایم را بدانند برای ما بهتره.

برنامه های آتی را بازگو کنیم

یکی از مواردی که می توانیم در جلسه تودیع و معارفه بعنوان مسئول جدید بیان کنیم این است که برنامه های آتی خودمان را بیان کنیم و یک چشم انداز خوب و زیبا برای حضار مجسم کنیم، البته قرار نیست که صحبت های ما دور از دسترس باشه و مثل خیلی از مسئولین وعده وعیده های الکی بدهیم.

حس خوب منتقل کنیم

از اونجا که خیلی از افراد ممکنه ما رو برای اولین بار در این جلسه ملاقات کنند پس باید حواسمان را جمع کنیم و کار اشتباه یا جمله اشتباهی را بیان نکنیم و تا آنجا که ممکن هست حس خوب به دیگران منتقل کنیم. (البته قرار نیست که نقش بازی کنیم)

اگر خودمان را بگیریم، چهره عبوس و زبان بدن بسته ای داشته باشیم، به صحبت های دیگران گوش نکنیم یا بخواهیم که دیگران را رد کنیم مطمئن باشید که دیگرا حس خوبی را از شما نخواهند گرفت.

به یاد داشته باشید افرادی که در آن جمع حضور دارند هر دوره شاهده مراسم تودیع و معارفه مسئولین جدیدی بودند و احتمالا این جور مراسم ها براشون جذابیت خاصی نداره، بنابراین پیشنهاد می کنم تا اونجا که ممکنه صحبت های خودتون رو کوتاه کنید (البته باز هم این موضوع بستگی به اون سازمان و برنامه ای که برای برگزاری چیده شده بستگی داره

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi