شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس می تواند عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن زیاد در معرض تابش آفتاب، آبیاری غیر اصولی و بیش از اندازه و همچنین حمله آفات و بیماری های بیوتیک ناشی از عفونی شدن خاک باشد. البته تشخیص عامل آسیب رسان در مورد علت قهوه ای شدن برگ گیاه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63832
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰

کرونا :

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس می تواند عوامل مختلفی از جمله قرار گرفتن زیاد در معرض تابش آفتاب، آبیاری غیر اصولی و بیش از اندازه و همچنین حمله آفات و بیماری های بیوتیک ناشی از عفونی شدن خاک باشد.

البته تشخیص عامل آسیب رسان در مورد علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس می تواند بستگی به این موضوع نیز داشته باشد که کدام ناحیه از برگ قهوه ای می شود. به عنوان مثال اگر شاهد آن باشید که لکه های قهوه ای بر روی تمام نقاط برگها ایجاد نشده و تنها قسمت نوک برگ ها قهوه ای شده اند علت این موضوع در اغلب قریب به اتفاق موارد کوددهی غیر اصولی و بیش از اندازه به گیاه است.

پس با توجه به این موارد، بهترین کار در مواجهه با مشکل قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس آن است که ابتدا شرایط محیطی گیاه را تغییر دهید، یعنی نور محیط را به گونه ای تنظیم کنید که گیاه در معرض تابش آفتاب کمتری باشد و یا آبیاری آن را به صورت مناسب و در زمانی که گیاه واقعا به آب نیاز دارد انجام دهید. با انجام این کارها اگر مشکل برطرف نشد می توانید به دنبال موارد دیگری از علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس باشید.

در این متن ما سعی خواهیم کرد به ذکر و بررسی تمام موارد در مورد علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس بپردازیم و راهکارهای درمانی مربوط به هر علت را نیز مورد مطالعه قرار دهیم. با این راهکارهای درمانی شما خواهید توانست مشکل گیاه پتوس خود را حل نموده و سالهای بیشتری از تماشای برگ های سبز و زیبای آن در فضای آپارتمان خود لذت ببرید. برای کسب اطلاعات سودمند در این زمینه تا انتها با ما همراه باشید.

اگر گیاه دیگری دارید که برگ های آن به مرور زمان قهوه ای می شود بهتر است به سایت alef.ir مراجعه کنید. در این مقاله تاثیر وضعیت گلدان و خاک در قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی و  راه های جلوگیری و درمان قهوه ای شدن برگ ها بیان شده است.

علت قهوه ای شدن برگ ها

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس 7

پیش از پرداختن به موضوع علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس، بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که مشکل قهوه ای شدن برگ های گیاه پتوس به چه صورت هایی ممکن است اتفاق بیفتد. همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم. این مشکل می تواند در به سبب عوامل آبیوتیک مثل تابش بیش از اندازه آفتاب و آبیاری زیاد و هم به دلیل عوامل بیوتیک چون حمله انواع آفات و بیماری ها همچون عفونت های باکتریایی و قارچی اتفاق بیفتد. در حالت کلی تمام این علل می توانند نشانه های ظاهری آسیب به گیاه را در سه قسمت اصلی نمایان کنند:

۱) قهوه ای شدن ساقه گیاه

 متاسفانه در مورد قهوه ای شدن ساقه گیاه راهکار چندانی وجود ندارد و می توان گفت این علامت به نوعی نشان از مرگ گیاه دارد.

۲) قهوه ای شدن برگ ها

در این حالت در امتداد برگ ها رنگ سبز برگ به قهوه ای تغییر  می کند و یا لکه های قهوه ای رنگی بر روی برگ ها پدید می آیند.

۳) قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه

 همانطور که در بالا نیز گفتیم قهوه ای شدن نوک برگ های گیاه آپارتمانی پتوس می تواند ناشی از کوددهی غیر اصولی و بیش از اندازه باشد.

اغلب افراد آپارتمان نشین به این علت به پرورش و نگهداری گیاه پتوس می پردازند که این گیاه آپارتمانی همچون اغلب گیاهان آپارتمانی شرایط سختی برای نگهداری ندارد و به راحتی می توان آن را پرورش داده و نگهداری کرد. در حقیقت گیاه پتوس از جمله گیاهان آپارتمانی کوچک محبوب محسوب می شود که افراد زیادی به دنبال اطلاع از شرایط نگهداری و علت مشکلات پیش آمده برای آن هستند.

اولین نکته ای که در مورد نگهداری اصولی از گیاه پتوس باید یادآور شویم خودداری از آبیاری مکرر آن است. این گیاه همچون اغلب گیاهان آپارتمانی به آب زیادی نیاز ندارد و آبیاری زیاد می تواند سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر سوء قرار دهد. در حقیقت با آبیاری بیش از اندازه و افزایش دفعات و میزان آبیاری خاک گلدان گیاه به حالت غرقابی در می آید. غرقابی شدن خاک گلدان معادل با ممانعت از رسیدن اکسیژن به ریشه گیاه است و زمانی که اکسیژن کافی به ریشه گیاه نرسد ریشه دچار پوسیدگی می شود.

با پوسیده شدن ریشه، جذب مواد مغذی از خاک و آب و انتقال آنها به بخشهای مختلف گیاه دچار اختلال شده و در نهایت این اختلال با نشانه های ظاهری چون قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس نمایان می شود.

ضرورت بازسازی مناطق زلزله‌زده کوهرنگ قبل از فصل سرما
دنبال کنید

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس 8

قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تابش آفتاب را نیز از دیگر موارد علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس ذکر کردیم. در این حالت در حقیقت برگ های گیاه دچار سوختگی شده و قهوه ای می شوند. در این مورد بایستی توجه داشته باشید که گیاهان مقاوم به سرما همچون پتوس در حالتی بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند که نور آفتاب نه به صورت مستقیم بلکه تنها به صورت نور محیطی و غیر مستقیم به آنها بتابد. نور زیاد می تواند پروسه فتوسنتز در برگ های گیاهانی چون پتوس را دچار اختلال و از این رو رنگ سبز و طراوت را از آنها بگیرد.

توجه داشته باشید همانطور که نور زیاد می تواند گیاه آپارتمانی پتوس را دچار آسیب کند، نور کم نیز می تواند باعث آسیب به برگ ها شود. در شرایط محیطی با نور کم نیز برگ های گیاه پتوس دچار تیرگی شده و به دلیل تولید کلروفیل کمتر، برگ ها به مرور زمان زرد و گاها نوک آنها قهوه ای می شود. پس بایستی در مورد نور محیط رشد و پرورش گیاه پتوس توجه ویژه ای به آستانه تحمل حداقل و حداکثر گیاه داشته باشید. در این مورد ساده ترین توصیه آن است که گیاه را در محلی قرار دهید که در عین اینکه نور کافی در آن محل وجود داشته باشد اما از تابش نور آفتاب به طور مستقیم بر روی گیاه جلوگیری شود.

معرفی آفات گیاه پتوس

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس 9

علاوه بر شرایط محیطی و عوامل آبیوتیک مذکور در بالا، گفتیم که هجوم بیماری و آفات نیز می توانند علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس باشند. حمله آفات غالبا با این نشانه ها ظاهر می شود که ابتدا بر روی برگ های گیاه لکه های قهوه ای رنگی ایجاد می شوند که ناحیه اطراف این لکه های قهوه ای رنگ با گذشت زمان زرد شده و به صورت حلقه هایی دور لکه ها ظاهر می شوند. پس وجود لکه های قهوه ای که دور آنها حلقه های زرد ایجاد شده باشد می تواند نشان دهنده آسیب آفات و بیماری های بیوتیک به گیاه باشد.

گفته می شود گیاه آپارتمانی پتوس زمانی در معرض حمله آفات قرار می گیرد که رطوبت محیط بیش از اندازه باشد. اگر محیط رشد گیاه دارای تهویه مناسبی نباشد و رطوبت بیش از اندازه حدود ۵۰ درصد بالا در محیط وجود داشته باشد، گیاه مستعد ابتلا به بیماری ها و آفات مختلف می شود. از این رو نه تنها در مورد گیاه پتوس بلکه در مورد پرورش و نگهداری از انواع گل و گیاه بایستی به تهویه مناسب محیط دقت نمایید. مسلما گیاهانی چون پتوس در محیط هایی چون محیط یک خشکشویی که دارای رطوبت زیادی است سریعا دچار بیماری شده و از بین میروند. از قرار دادن این نوع گیاهان در داخل محیط های مرطوب منزل نیز بایستی خودداری کنید. در مورد حمله آفات به گیاه ابتدایی ترین کار ممکن آن است که خاک گیاه را تعویض و آن در یک محیط با تهویه مناسب قرار دهید. برای رفع بیماری ناشی از هجوم آفات نیز می توانید از یک گیاهپزشک متخصص کمک بگیرید.

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس می تواند استفاده بیش از اندازه از انواع کود همچون کودهای شیمیایی نیز باشد. کودهای شیمیایی در صورت استفاده بیش از حد نمک های اضافی فراوانی را وارد خاک می کنند که این موضوع از رنگ متمایل به سفید خاک گلدان گیاه نیز مشخص است. کود اضافی باعث سمی شدن نواحی اطراف ریشه گیاه می شود و می تواند باعث آسیب به آن گردد. به عنوان مثال از جمله عناصری که در کودهای شیمیایی وجود دارند و حضور بیش از اندازه آنها می تواند آسیب به ریشه گیاه را به وجود آورد، عنصر منگنز (Mn) است.

در این مورد توصیه می شود کوددهی به گیاه آپارتمانی پتوس را به استفاده از کودهای کامل و ملایم محدود کنید و تنها ماهی یک بار از کود برای تقویت گیاه خود استفاده نمایید. کودهای مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی در این مورد بهترین گزینه هستند که در عین کامل بودن و دارا بودن انواع عناصر و مواد مغذی مورد نیاز گیاه، کودهای ملایمی نیز به شمار می روند و استفاده از آنها به صورت یک بار در ماه می تواند بهترین شرایط رشد برای گیاه شما را به وجود آورده و به حفظ سلامت و زیبایی آن کمک کند.

توضیحات جدید سخنگوی دولت درباره ترور شهید فخری زاده
دنبال کنید

دقت داشته باشید که گیاه آپارتمانی پتوس با نوسانات دمایی بیش از اندازه و قرارگیری در دماهای بیش از اندازه سرد (دماهای زیر ۱۰ درجه سانتی گراد) و دماهای بیش از حد گرم (دماهای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد) نیز ممکن است دچار آسیب شود. پس علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس می تواند قرارگیری گیاه در هوای با دمای بیش از حد پایین و بیش از حد بالا نیز باشد. در این مورد گاها دیده شده است که برگ های گیاه علاوه بر قهوه ای شدن سیاه نیز می شوند.

آموزش نحوه جلوگیری و حل مشکل

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس 10

برای حل مشکل پس از تشخیص علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس بایستی سریعا وارد عمل شده و اقدام به درمان و حفظ جان گیاه خود نمایید. برای این کار توصیه می کنیم مراحلی به شرح زیر را طی کنید.

۱) خاک گلدان را برای اکسیژن رسانی به ریشه عوض کنید

این راهکار برای زمانی مناسب است که علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس آبیاری بیش از اندازه باشد. آبیاری بیش از اندازه عملکرد زهکشی مناسب خاک را دچار اختلال کرده و از اکسیژن رسانی صحیح به ریشه جلوگیری می کند. با تعویض خاک گلدان و استفاده از یک خاک دارای توان زهکشی بالا می توان این مشکل را حل نموده و سلامت گیاه را به آن باز گرداند.

۲) نور کامل و غیر مستقیمی را برای گیاه فراهم کنید

اگر علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس تابش مستقیم و زیاد نور آفتاب و یا بالعکس عدم وجود نور کافی در محیط باشد بایستی با جابه جایی گیاه و یا با تعابیر دیگری چون استفاده از لامپ های LED نور کافی لازم برای آن را تامین کنید. این گیاه در طول روز حداقل به ۸ ساعت تابش غیر مستقیم و کافی نور نیاز دارد.

۳) از انواع قارچ کش ها در مورد حمله آفات و بیماری ها کمک بگیرید

حمله انواع عوامل بیوتیک چون باکتری ها و قارچ ها هر چند که باعث مرگ و از بین رفتن گیاه نمی شوند اما باعث ایجاد تغییرات ناخوشایند در ظاهر گیاه می شوند که یکی از این تغییرات همان ایجاد لکه های قهوه ای رنگ بر روی برگ هاست. اگر علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس شما حمله آفات و بیماری های ناشی از عوامل بیوتیک است می توانید از قارچ کش هایی چون ایپرودیون (دوز مناسب استفاده از آن را می توانید از یک متخصص گیاهپزشکی جویا شوید) برای احیا و بازگردانی سلامتی به گیاه خود استفاده کنید.

۴) شستشوی خاک در مورد کوددهی بیش از حد

در صورتی که علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس شما کوددهی بیش از اندازه نیز باشد می توانید با شستشوی خاک به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنید. برای شستشوی خاک دو برابر حجم گلدان به آن آب بدهید و منتظر بمانید آب به طور کامل از منافذ انتهای گلدان خارج و زهکشی شود. برای اطمینان بیشتر می توانید این کار را دوبار انجام دهید تا تمام عناصر و نمک های اضافی خاک به طور کامل شسته شده و از آن خارج گردند.

طرز نگهداری و مراقبت

علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی پتوس 11

همانطور که در بالا به آنها اشاره کردیم، در مورد نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی پتوس بایستی در مورد تامین نور کافی گیاه، دما و تهویه مناسب محیط رشد، آبیاری اصولی گیاه، استفاده از کودهای ملایم و کامل برای تقویت آن و … دقت لازم را داشته باشید. اغلب در مورد زمان آبیاری این گیاه توصیه می کنند که آبیاری را زمانی انجام دهید که حدود ۱۰ سانتی متر از خاک گلدان خشک شده و یا برگ های گیاه به سبب عدم تامین آب کافی به حالت کمی آویزان درآمده باشند.

با استفاده از فهرست گیاهان آپارتمانی می‌توانید گیاهان جدیدی را به کلکسیون گیاهان منزلتان اضافه‌ کنید که شرایط مراقبت از آنها متناسب با دما و هوای خانه شماست. نه تنها در مورد گیاهان متداول در ایران اطلاعات کسب می‌کنید بلکه می‌توانید با گلها و گیاهان کمیاب و خاص مانند انواع گیاهان گلدار، تراریوم ها، کوکداماها و گیاهان هوازی، کاکتوس ها … آشنا شوید. ۳۵ میلیون تولید گیاهان آپارتمانی تا به اینجای سال گواه استقبال بی نظیر مردم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در منازل است.

با حضور گیاه آپارتمانی در کنار شما، طراوت و انگیزه برای رشد هر روز به شما سلام می کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi