جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهرداد ریحان نسب:

بیداری هیئت های عزاداری

صحبتی که به آن میپردازیم موضوع بیداری هیئت های عزاداری است: به گفته مقام معظم رهبری که فرمودند:هیئت های عزاداری نباید سکولاریسم باشند یعنی هیئت این نیست که به سیاست کاری نداشته باشد؛ چون بعضی سخنران­‌ها عادت کردند که می­‌گویند ما سیاسی نیستیم. رهبر انقلاب معتقدند این عبارت، عبارت صحیحی نیست. ایشان فرموده‌‌اند: «یکی از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 63272
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱:۳۷

کرونا :

بیداری هیئت های عزاداری

صحبتی که به آن میپردازیم موضوع بیداری هیئت های عزاداری است:
به گفته مقام معظم رهبری که فرمودند:هیئت های عزاداری نباید سکولاریسم باشند یعنی هیئت این نیست که به سیاست کاری نداشته باشد؛ چون بعضی سخنران­‌ها عادت کردند که می­‌گویند ما سیاسی نیستیم. رهبر انقلاب معتقدند این عبارت، عبارت صحیحی نیست. ایشان فرموده‌‌اند: «یکی از خصوصیات ائمه‌ی طاهرین این بوده که همه‌ی آن‌ها مبارزین و مجاهیدن فی‌ سبیل الله بودند. یکی از ائمه‌ی طاهرین را سراغ ندارید که این‌ها در موضع مجاهدت و مبارزه قرار نداشته باشد وهمیشه علمدارعدالتخواهی بوده اند.» (۱۳۸۲/۸/۲)

((مقدمه)
درساختمان نهضت حسینی سه عنصراساسی دخالت داشته است و مجموعا سه عامل به این حادثه بزرگ شکل داده است.یکی اینکه بلافاصله بعد از درگذشت معاویه،یزید بن معاویه فرمان میدهد که از حسین بن علی الزاما بیعت گرفته شود،اما امام در مقابل این درخواست امتناع میکند،خیلی اصرار کرده اند ولی امام این ذلت را نپذیرفت (از اینجا بودکه تضادها و دشمنی ها زیاد و شروع شد)
عامل دومی که دراین نهضت تاثیرداشته است و بایداین عامل را در درجه دوم یا حتی سوم قرارداد این است که بعد از اینکه به واسطه بیعت در چنین شرایطی قرار گرفت که از آن طرف اصرار و از طرف امام انکار میشد به مکه مهاجرت میکند پس از دو ماه اقامت در مکه این خبر به اهل کوفه میرسد ،و به این بهانه از امام دعوت (تعاونی) میکند.بر عکس کتاب های درسی که ارزش بیش از اندازه ای برای این عامل ایجادکرده اند ولی در واقع چنین نیست.
عامل سوم: عامل امر به معروف و نهی از منکر هست. این عامل راا مام مکرر و خیلی صریح فرمودند و خود را وابسته به عنصر تعاون و بیعت نکرد بلکه خود استقلالی صورت گرفت و مهم ترین دلیل نهضت حسینی مسئله ای امر به معروف و نهی از منکر هست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیئت های عزاداری باید بیدارکننده ی عدالتخواهی باشند نه بی حس کننده.و یکی ازشاخص ترین مسئله ی امر به معروف موضوع دعوت به عدالتخواهی وعدالت اجراییست.
وهیئت های عزاداری چنین عنصرمطالبه گری و ثائرگرایی راباید در بطن وجود خود رشد بدهند و الی اگر کوتاهی بشود کاریکاتوری محض صورت میگرد و حس خمودگی وکسالت زا در هیئت های عزاداری ایجاد میشود.
و اگر به بخواهیم به نهضت حسینی نگاه کنیم، که عنصر امر به معروف و نهی ازمنکریکی شاخص و اصلی ترین عامل این نهضت بود،خوب امام اگر حال در ماهیت این نظام اسلامی ما بود امر به معروف ونهی از منکر از چه نهادی میکند؟
آیا نهی از منکر از حجاب میکرد؟
آیانهی از منکر از دروغ گویی میکرد؟
آیانهی از منکر از غیبت میکرد؟
این چنین موضوع های هستند ولی فرع اند و عنصر اصلی نیستند امام اگر بخواهد امر به معروف و نهی از مکنر کند مسئله ای عدالتخواهی و اشرافی گری را تبیین میکند (بیشتر امر به معروف و نهی از منکر اشرافی گری مذهبی ها رو تبیین می کند)
مطمئنا اگر امام در زمان حال در بطن جامعه ی ما بود در مقابل چه چیزی قیام میکرد؟
اولا باید هر مسئله ای و نهادی را با موضوع عدالت سنجید،اگر با چنین عاملی سنجیده شد اکثر رادع ها برطرف میشوند. مصداقا (نظام آموزشی را با عنصر عدالت خواهی سنجید)
ثانیا (( اگر امام بود قیامی در راستای عدالت خواهی و سیرها و خیلی سیرها،و گرسنگان و خیلی گرسنگان  صورت میدادند.
ثالثا اگر امام در زمان حال بود،قیامی در راستای اشرافیت هیئتی ها صورت میدادند،چرا که اشرافی گری ها هیئتی نشدند،هیئتی ها اشرافی گر شدند.
رابعا (( اگرامام بود قیامی در راستای اشرافیت حوزه های علمیه و مکان های مقدس مصداق امام زاده های اشرافی صورت میدادند.
و مصداق های دیگر…
و در انتاج صحبتمان را با امام علی اختتام بدهیم: (الحق اوسع الاشیاء فی التواصف واضیقهافی التناصف:حق وعدالت درمقام سخنرانی،سخنگویی،سخن سرایی،در مقام زبان،دایره اش ازهمه چیز وسیع تر است،اما در مقام عمل، میدانی از میدان حق تنگتر نیست))

بازیِ سیاسی انتخاباتی با مهره های خاص
دنبال کنید

#طلبه#مهردادریحان نسب#

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi