جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳

چای سبز گرم است یا سرد؟

چای سبز از بوته گیاه کاملیا سیننسیس به‌ دست می‌آید. این چای از ابتدا در انواع چای سنتی ایرانی جایگاهی نداشت و هنوز هم بسیاری از مردم ایران چای سیاه را به عنوان نوشیدنی اصیل ایرانی می‌شناسند؛ اما با مشخص شدن خواص آن و اهمیت این چای در سلامتی، طبع چای سبز علاقه‌مندان ویژه خود

اختصاصی کرونا

کد خبر : 62416
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

کرونا :

چای سبز گرم است یا سرد؟

چای سبز از بوته گیاه کاملیا سیننسیس به‌ دست می‌آید. این چای از ابتدا در انواع چای سنتی ایرانی جایگاهی نداشت و هنوز هم بسیاری از مردم ایران چای سیاه را به عنوان نوشیدنی اصیل ایرانی می‌شناسند؛ اما با مشخص شدن خواص آن و اهمیت این چای در سلامتی، طبع چای سبز علاقه‌مندان ویژه خود را یافت. می‌توان به صنعت تولید و فرآوری چای در ایران افتخار کرد که تولید این دمنوش مفید را در ایران رواج داده و سال‌های سال افراد بسیاری مشتاقانه چای سبز را می‌پسندند و در‌حال‌حاضر مصرف آن به‌عنوان یکی از دمنوش‌های جوان‌پسند رونق یافته‌است.قرن‌ها پیش منشا و مبدا چای سبز از کشور چین به وجود آمده و در‌حال‌ حاضر کشورهایی مانند چین، ژاپن و هند انواع متعددی از چای سبز را تولید می‌کنند. برخی از انواع چای سبز در دنیا معروف شده و محبوبیت زیادی بین مردم جهان پیدا کرده‌است.

برای بررسی این مطلب که دمنوش‌ها برای افراد مفید هستند یا مضر باید بررسی شود طبع چای سبز گرم است یا سرد؟ این‌گونه از چای چه خواصی دارد؟ آیا با مزاج همه افراد سازگار است؟ و اینکه چه میزان از چای را در روز بنوشیم؟ در این مقاله به بررسی این مباحث می‌پردازیم و موارد مفید و مضر آن را عنوان می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چای سبز گرم است یا سرد؟ 5

طبع چای سبز گرم است یا سرد؟

تاریخچه چای در جهان نشان می‌دهد انواع چای سیاه، زرد، سفید، قرمز و سبز برای نخستین‌بار در دو کشور چین و بعد ژاپن تولید و به دنیا معرفی شده‌است. طبع چای سبز در طب سنتی سرد و خشک است. این چای مضراتی برای افراد گرم‌مزاج ندارد؛ اما اگر دارای طبیعتی سرد و خشک هستید، باید حد اعتدال را در مصرف این چای رعایت کنید؛ چراکه نوشیدن این چای منجر به کاهش متابولیسم بدن و کاهش فعل‌و‌انفعالات سلولی می‌شود و مصرف زیاد باعث بی‌حالی، سرگیجه و ضعف در افراد می‌گردد.

لازم است ذکر شود طبع سرد و خشک این چای برای افراد دیابتی نیز مضر است. برای دم‌کردن چای باید بدانید که چه چیزی را در کنار چای سبز بخورید که دارای طبیعت گرم باشد و آسیبی به بدن وارد نشود. چای سبز را با ترکیبی از گیاهان، دانه‌های مقوی و گرم مصرف کنید و سلامت بدن را تضمین نمایید.در طب سنتی وقتی صحبت از طبع‌ها و مزاج‌شناسی به ‌میان می‌آید، به بحث انواع مصلح اشاره می‌شود. آیا می‌دانید مصلح چای سبز چیست و چه فوایدی دارد؟

نقدی بر یادداشت سند چشم انداز عربستان
دنبال کنید

مصلح مناسب برای طبع چای سبز چیست؟

بهتر است سوال را این‌گونه بپرسیم که طبع چای سبز با چه موادی تعدیل می‌شود؟ از قدیم شیوه تهیه چای را به یاد دارید که در کنار چای از مواد معطری برای دم‌کردن استفاده می‌کردند یا در هنگام نوشیدن چای شیرین‌کننده‌های طبیعی را در پذیرایی تعارف می‌کردند. این کار صرفا برای خوش‌بو کردن و افزایش کلاس چای نیست؛ بلکه رمز‌ و ‌راز سلامتی پشت آن نهفته است.در طب سنتی قدیم در کنار انواع مواد غذایی و نوشیدنی‌های سرد ماده‌ای با طبع گرم وجود داشت و در کنار خوراکی‌های گرم از یک ماده غذایی با طبع سرد استفاده می‌شد که در طب سنتی به آن مصلح گفته می‌شود. در واقع نقش مصلح متعادل‌کردن هوشمندانه طبیعت مواد غذایی است که در تنوع طبایع گوناگون آسیبی به بدن وارد نشود.

در پاسخ به پرسش طبع چای سبز گرم است یا سرد، بیان کردیم که طبیعت این چای سرد و خشک است. ادویه‌ها و موادی که همراه با این چای مصرف می‌شوند، عبارت است از: دارچین، هل، زیره، زنجفیل، گل محمدی، نعناع، عسل و نبات که علاوه بر اثرات درمانی، طعمی ‌ایده‌آل به این چای می‌دهند.

چای سبز گرم است یا سرد؟ 6

چای سبز طی چه فرآیندی تولید می‌شود؟

در فرآوری و تولید چای سبز همانند انواع چای سیاه ایرانی در فصل بهار همزمان با فصل برداشت برای چای سیاه، برگ‌های تازه و شاداب از بوته‌های چای چیده می‌شود. از اینجای کار فرآوری آنها با هم فرق می‌کند. در تولید چای سبز، تخمیر و اکسیداسیون صورت نمی‌گیرد؛ بلکه برگ‌ها در فرآیند بخار‌دادن قرار گرفته و به صورت سبز خشک می‌شوند. نوع تولید این چای باعث می‌شود میزان کافئین چای کمتر و آنتی‌اکسیدان بیشتری داشته ‌باشد. آنتی‌اکسیدان به دفع رادیکال‌های آزاد بدن که موادی مضر هستند، کمک می کند. مصرف بیش از حد کافئین برای بدن مضر است و این نمونه از عوارض چای سیاه است که چای سبز از این نظر مضرات کمتری نسبت به انواع چای سیاه دارد. حال باید ببینیم این نوع تولید چه خواص منحصر‌به‌فردی به چای سبز افزوده‌است؟

اجرای نرخ جدید سود بانکی لازم الاجرا است/حمایت از تولید در گروه هدایت تسهیلات به سمت تولیدکننده واقعی
دنبال کنید

نوشیدن چای سبز چه خواصی دارد؟

امروزه در دنیا به علت خواص چای سبز استقبال زیادی از این دمنوش گیاهی شده‌است. برخی از مهم‌ترین خاصیت‌های آن شامل موارد زیر است:

  • افزایش طول عمر؛
  • حفظ زیبایی، شادابی و جوانسازی پوست؛
  • وجود آنتی‌اکسیدان در چای سبز از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند؛
  • پلی‌فنول موجود در چای سبز به کاهش وزن کمک می‌کند؛
  • از بروز حملات قلبی جلوگیری می‌کند؛
  • نوشیدن منظم این چای گرفتگی و انسداد عروق را برطرف می‌کند؛
  • کاهش فشار خون بالا در علائم نوشیدن این چای مشاهده شده‌است؛\
  • تقویت فکر، ذهن و رفع خستگی روحی و از بین رفتن استرس از موارد مثبت مصرف چای سبز است
  • عمل گوارش و هضم را تسهیل می‌کند؛
  • طبع چای سبز باعث کاهش متابولیسم بدن و لاغری می‌شود؛
  • از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.

چای سبز گرم است یا سرد؟ 7

جمع بندی

حالا که می‌دانید طبع چای سبز سرد و خشک است، مزاج خود را نیز شناسایی کنید چهار طبع اصلی وجود دارد که عبارت هستند از : صفراوی، دموی، بلغمی‌‌وسوداوی. در صورتی که طبع و مزاج خود را با طبع سرد و خشک چای سبز مطابق دیدید، اقدام به طرز تهیه چای سبز نمایید. هر چند این چای عوارض زیادی ندارد، اما در میزان مصرف این چای زیاده‌روی نکنید. زمان اصولی مصرف چای سبز نباید بلافاصله پس از صرف غذا باشد، چرا که در جذب آهن بدن خلل وارد می‌کند و در دراز‌مدت موجب کم‌خونی می‌شود. مصرف این چای قبل از خواب توصیه نمی‌شود، چرا که حس نشاط و شادابی را در جسم به‌وجود می‌آورد و مانع از خواب راحت می‌شود. ساعات مصرف چای را در شبانه‌روز به دلخواه تنظیم کنید که مفید واقع شود. سعی کنید بهترین مارک چای ایرانی را خریداری کنید و از مصرف چای بی‌کیفیت، حاوی اسانس و افزودنی‌های شیمیایی بپرهیزید. چای تازه مرغوب اثرات درمانی بیشتری دارد و در تداوم سلامت موثرتر است.

منبع: www.hamechizmag.com

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi