شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

معیارهای روستاییان کهگیلویه و بویراحمد برای انتخاب شوراهای کارآمد

گچساران – کرونا نیوز – گفتمان قوم گرایی همچنان بر معیارهای انتخاب اعضای شوراهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد سایه افکنده‌است اما شماری زیادی از اهالی قصد دارند در خرداد ماه امسال با تکیه بر معیارهای اصولی دست به انتخاب اصلح بزنند.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 61220
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۱

کرونا :

معیارهای روستاییان کهگیلویه و بویراحمد برای انتخاب شوراهای کارآمد

در گستره پهناور روستاهای کهگیلویه و بویراحمد آن طور که از اظهار نظرهای مردمی  برمی آید گذشتن از نام فامیل ها و ارتباط های قومی برای اهالی بسیار سخت و در برخی مواقع هم غیرممکن است و این شاید پاسخ به پرسش ها درباره اینکه چرا شوراهای روستایی آن چنان که باید و شاید کارایی لازم را در دوره های  پیشین نداشته باشد.

یک جوان ساکن روستای امامزاده جعفر در گچساران معتقد است با توجه به ارتباط‌های خویشاوندی گسترده در روستاها راهیابی افراد حتی کم سواد و نا آشنا با وظایف شوراهای روستایی در دوران های گذشته در برخی از روستاهای این شهرستان تجربه شده است.

در زمان حاضر براساس ماده ۳۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شوراهای اسلامی روستاهای تا ۲۰۰ خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شوراهای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار کافی است.

ویژگی های کاندیداهای اصلح از دیدگاه اهالی

گودرز هاشمی در پاسخ به این سوال که انتخاب اصلح از دیدگاه شما چه ویژگی هایی دارد می گوید: توان بالا برای پیگیری مشکلات روستا از حداقل ویژگی های اعضای شوراهای روستایی است که در صورت توجه اهالی می تواند به پیشرفت منطقه منجر شود.

او تاکید می کند که برای پیشبرد هدف مهم توسعه روستاها، تحقق مطالبات فرهنگی و عمرانی، رفع مشکلات مناطق روستایی اعضای شوراها باید حداقل تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

یکی از اهالی روستای مارین در گچساران تاکید می کند که نمایندگان شوراها به عنوان مدافعان حقوق اهالی نقش مهمی در حل و فصل چالش های این مناطق دارند که گذشتن از معیارهای قومیتی می تواند سرآغاز تحول در توسعه روستاها باشد.

مریم علی پور با اشاره به وجود جاذبه های گردشگری در این روستا  عنوان می کند که در صورت سیاست گذاری اصولی می توان از این ظرفیت برای بسیاری از اهالی روستا شغل ایجاد کرد. 

چرخه عرضه نانوایی‌های متخلف در کهگیلویه و بویراحمد قطع می‌شود
دنبال کنید

یک جوان که خود را دانش آموخته توسعه روستایی معرفی می کند معتقداست که تجارب و بررسی های انجام شده در مورد فعالیت دوره های پیشین شوراهای روستایی نشان می دهد که این نهاد برآمده از انتخاب مردم تاکنون در حد انتظار نبوده است.

او اضافه می کند که روستاییان به دور از هیاهوی مناطق شهری و سیاست زدگی کاندیدهای مورد نظر خود را انتخاب می کنند اما ترس از میدان دادن به جوانان می تواند مانع تحول در شوراهای روستایی می شود.

وی ابراز داشت: روستاها برای اداره مانند شهرها نیاز به همه تخصص ها در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و عمرانی درشوراها دارند تا با بهره گیری از ایده های نو و اصولی بتوانند بهترین تصمیم سازی ها را برای توسعه روستاها داشته باشند.

وظایف شوراها

نظارت و پیگیری بر حسن اجرای مصوبات شورای اسلامی روستا،ارائه پیشنهاد برای رفع کمبودها، نارسایی‌ها و نیازها به مسوولان متولی.تبیین و توجیه سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای سیاست‌های مذکور.نظارت و پی‌گیری اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته به روستا از مهمترین وظایف شوراهای اسلامی است.

همکاری با مسئولان ذیربط برای احداث، اداره، نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات عمومی، اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مورد نیاز روستا در حدود امکانات،کمک‌رسانی و امداد در مواقع بحرانی ،تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات، ایجاد زمینه مناسب و جلب مشارکت عمومی در جهت اجرای فعالیت‌های تولیدی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از دیگر وظایف شورهاست.

شوراهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد به روایت آمار

دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه وبویراحمد می گوید: پس از انتخابات بیست و هشتم خرداد ۹۱۰ روستای استان صاحب شوراهای اسلامی می شود.

فتاح محمدی اضافه کرد: شورای پنج نفره در۲۱۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد و شوراهای سه نفره در۷۰۰ روستای دیگر این استان تشکیل می شود.

۱۱۶ دستگاه ماینر غیرمجاز در یاسوج کشف شد
دنبال کنید

وی بیان کرد: به ازای هرکرسی ۲ داوطلب درانتخابات شوراهای روستایی حضور دارند.

وی عنوان کرد:چهار هزار و۵۱۱ نفر برای شرکت در این انتخابات شوراهای روستاهای کهگیلویه وبویراحمد نام نویسی کرده اند که ۱۲۶ نفر در مرحله نخست شهرستانی رد صلاحیت شده اند و هم اکنون مرحله تایید صلاحیت افراد معترض در شهرستان ها در حال انجام است.

محمدی تصریح کرد:۱۱۵ نفر از داوطلبان شوراهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز انصراف داده اند.

وی ابراز داشت: نتایج نهایی تایید صلاحیت شدگان هجدهم تا نوزدهم خرداد اعلام خواهد شد و از بیستم خرداد تبلیغات داوطلبان آغاز می شود.

محمدی تصریح کرد:۱۰درصد از داوطلبان شرکت کننده در انتخابات شوراهای اسلامی روستاهای استان بانوان هستند.

دبیر ستاد انتخابات کهگیلویه و بویراحمد تاکید می کند:این انتخابات در روستاها و مناطق عشایری با حداقل ۲۰ خانوار یا یکصد نفر جمعیت برگزار خواهد شد.

راهکارهای کارآمدتر شدن شوراهای روستایی

با توجه به اینکه انتخابات پارلمان های روستایی دروازه حضور مردم در تصمیم های سیاسی و یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که در صورت بهره برداری اصولی پیامدهای بسیار مهمی در توسعه این مناطق دارد اهالی باید کاندیدهای شوراهای روستایی را با حساسیت بیشتری انتخاب کنند.

شوراهای روستایی تجلی مردم سالاری و انتخاب افراد اصلح، کارشناس و متخصص در مدیریت این مناطق راه را برای سرعت بخشی به توسعه روستاها باز می کند به همین دلیل نیاز است تا جوانان وافراد تحصیل کرده با احساس مسوولیت عموم مردم را به انتخاب افراد لایق بدون توجه به تعصبات قومی ترغیب کنند.

کهگیلویه وبویراحمد دارای یکهزار و ۶۷۶ روستای دارای سکنه است.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۰ درصد این جمعیت در روستاها زندگی می کنند.

منبع

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi