چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳

آیا سکسکه های مداوم می تواند نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد؟

ممکن است سکسکه جزو علایم نادر ابتلا به ویروس کرونا باشد که ممکن است از چند ساعت تا چند روز بیمار را درگیر علایم نماید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 58925
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸

کرونا :

آیا سکسکه های مداوم می تواند نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد؟

در مارس ۲۰۲۰ ، سازمان بهداشت جهانی ، بیماری ناشی از ویروس کرونا را یک بیماری همه گیر اعلام کرد. از آن زمان ، COVID-19 ده ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است ، و این امر منجر به کشف علایم جدیدی در مورد علایم این بیماری شده است .

اخیراً ، مطالعات موردی متعددی نشان داده است که سکسکه مداوم ممکن است یکی از  علایم بالقوه و نادر مربوط به این بیماری است . در این مقاله ، در مورد اینکه آیا سکسکه می تواند  از نشانه های ابتلا به ویروس کرونا  باشد یا خیر بحث خواهیم نمود .

کرونا و سکسکه

سکسکه و ویروس کرونا جدید

طبق تحقیق ، این احتمال وجود دارد که سکسکه نشانه ای نادر از ابتلا به  COVID-19 باشد. در یک مطالعه موردی اخیر در سال ۲۰۲۰ ، مشخص شد که در یک مرد ۶۴ ساله سکسکه مداوم  تنها علامت ابتلا به بیماری COVID-19 بوده است.

در این شرایط ، فرد مورد مطالعه پس از ۷۲ ساعت تجربه سکس مداوم ، به یک کلینیک سرپایی مراجعه کرد. آزمایش خون و تصویربرداری از ریه های او انجام شد و نتایج آزمایش شواهدی از عفونت در ریه ها و گلبول های سفید خون در سطح پایین را نشان دادند و نهایتا  آزمایش تشخیصی  برای COVID-19 تشخیص مثبتی را نشان داد.

همچنین شخص دیگری برای مدت ۴ روز قبل از مراجعه به اورژانس دچار سکسکه شده بود. پس از بستری شدن او ، آزمایشات بیشتر یافته های مشابهی را در ریه ها و همچنین سلول های سفید خون و پلاکت ها نشان داد و مجدداً ، آزمایش COVID-19 تشخیص مثبت را تأیید کرد.

توجه به این نکته مهم است که مطالعات ذکر شده در بالا تنها دو مطالعه موردی منفرد است و این دو  مورد تنها یک عارضه جانبی بالقوه نادر COVID-19 را نشان می دهند. برای تعیین ارتباط بین سکسکه مزمن و ویروس کرونا ، هنوز تحقیقات بیشتری لازم است.

سکسکه چیست؟

سکسکه پدیده ای کاملاً شایع است و هنگامی اتفاق می افتد که دیافراگم  به طور غیر ارادی دچار اسپاسم یا انقباض شود. دیافراگم عضله ای در زیر ریه ها است که قفسه سینه را از شکم جدا می کند. سکسکه می تواند ناشی  از غذا خوردن تا بلعیدن هوا گرفته تا استرس و موارد دیگر باشد.

اگرچه ممکن است سکسکه تا حدودی آزار دهنده باشد ، اما به ندرت نشانه مشکل خطرناکی است. به طور کلی ، سکسکه فقط چند دقیقه طول می کشد – اگرچه در برخی موارد مشخص شده است که ممکن است ساعتها یا روزها ادامه پیدا کند. طبق گزارش سرویس بهداشت ملی ، سکسکه ای که بیش از ۴۸ ساعت طول بکشد باعث نگرانی شده و باید توسط پزشک رفع شود

کرونا و سکسکه

درمان سکسکه:

گزینه های درمانی مختلفی وجود دارد که برای سکسکه مداوم و مزمنی که به صورت خود به خود برطرف نمی شود استفاده می گردد.  برخی از این گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

داروها

داروهای تجویز شده برای سکسکه مزمن، معمولاً شامل داروهای ضد اسپاسم است که از جمع شدن یا گرفتگی بافت عضلات ریه جلوگیری می نماید.

اما ممکن است داروهای دیگری مانند داروهای مورد استفاده در درمان ریفلاکس تجویز شود. باکلوفن ، کلرپرومازین و متوکلوپرامید همه داروهایی هستند که ممکن است برای  درمان سکسکه مزمن تجویز شوند.

تزریق

در حالی که داروهای تجویزی اولین خط درمانی برای سکسکه مداوم هستند ، اما  ممکن است گاهی اوقات برای درمان این مشکل به اندازه کافی قوی نباشند. گزارش موردی سال ۲۰۱۱ نشان داد که در این موارد تزریق بوپیواکائین برای انسداد عصب ایجاد کننده سکسکه ممکن است لازم باشد.

جشن انقلاب در شهرستان باشت برگزار شد
دنبال کنید

عمل جراحی

اگر نه دارو و نه آمپول به بیمار کمک نکند که سکسکه مزمن را متوقف نماید ، ممکن است برای درمان این مشکل جراحی در نظر گرفته شود. گزینه جراحی برای سکسکه مزمن شامل قرار دادن دستگاهی است که از تحریک الکتریکی برای جلوگیری از سکسکه استفاده می کند.

چه موقع در مورد سکسکه خود با پزشک مشورت نمایید ؟

برای اکثر افراد ، سکسکه به خودی خود برطرف می شود – معمولاً فقط در صورت مزمن شدن یا ایجاد نگرانی های دیگر در مورد سلامتی ، سکسکه پدیده ای نگران کننده است. اگر سکسکه بیمار بیش از ۴۸ ساعت طول کشید باید با پزشک مشورت گردد ، زیرا این شرایط ممکن است نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. همچنین اگر سکسکه برای انجام کارهای عادی روزانه مانند خوردن ، تنفس یا هر کار دیگری که معمولاً می توان انجام داد ایجاد مشکل نماید ،لازم است سریعا با پرشک مشورت انجام گیرد .

کرونا و درمان سکسکه

علائم شایع دیگر ویروس کرونا چیست؟

طبق گزارشات معتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، شایع ترین علائم COVID-19 شامل موارد زیر است:

تب

لرز

درد عضله یا کل بدن

سرفه کردن

تنگی نفس

تنفس دشوار

استفراغ

اسهال

از دست دادن توانایی بوییدن

از دست دادن توانایی چشیدن ودرک طعم و مزه

علائم COVID-19 می تواند از ۲ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس SARS-CoV-2 ظاهر شود. بسته به شدت بیماری ، علائم می توانند از بیماری بدون علائم تا بیماری با علایم شدید باشند. در برخی شرایط ، COVID-19 می تواند علائم غیرمعمولی را ایجاد کند که در بالا ذکر نشده است ، مانند سرگیجه یا بثورات پوستی. بنابراین اگر علائم جدیدی را در بدن خود تجربه کرده اید و نگران ابتلا به COVID-19 هستید ، در اسرع وقت برای آزمایش با پزشک خود تماس برقرار نمایید .

شستشو و کرونا

چه زمانی نیاز به انجام آزمایش است ؟

اگرچه لازم نیست همه  افراد از نظر ابتلا به  COVID-19 مورد آزمایش قرار بگیرند ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند در صورت زیر فرد تحت آزمایش قرار بگیرید:

بیمار  در حال حاضر علائم کرونا دارد

بیمار با شخصی که COVID-19 دارد از نزدیک در تماس فیزیکی بوده  است

انواع آزمایشات تشخیصی بیماری کرونا :

برای تشخیص COVID-19 دو نوع آزمایش وجود دارد:

آزمایش ویروسی و آزمایش آنتی بادی.

آزمایش ویروسی برای تشخیص عفونت فعلی استفاده می شود ، در حالی که آزمایش پادتن می تواند برای تشخیص عفونت گذشته استفاده شود. هر دو نوع آزمایش در اکثر بخشهای بهداشت محلی ، استانی ، مطب پزشکان و داروخانه ها در سراسر کشور در دسترس است. در برخی از استان ها نیز در حال حاضر در صورت لزوم آزمایش  در منزل فرد بیمار انجام می شود و نیازی به حضور  در محل آزمایشگاه نیست .

آیا می توانید از ابتلا به کرونا پیشگیری نمود ؟

همه ما در جلوگیری از شیوع ویروس  کرونا نقش مهمی داریم. بهترین روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری ویروس کرونا و شیوع آن ، رعایت بهداشت شخصی و فاصله فیزیکی است. این به معنای پیروی از دستورالعمل های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای جلوگیری از شیوع COVID-19 و مراقبت از سلامتی خود است.

راهنمای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای جلوگیری از پخش کروناویروس جدید:

در زیر ، برخی از دستورالعمل های توصیه شده مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای ا جلوگیری از شیوع COVID-19 بیان شده است :

روایت فرمانده سپاه از فردی که با سلاح‌های آمریکایی دستگیر شد
دنبال کنید

 

دستان خود را مرتبا بشویید.

شستن دست ها بعد از حضور در جمع ، دست زدن به وسایل غیر شخصی و قبل از غذا می تواند به شما در حفظ امنیت کمک کند.

فاصله خود را با دیگران حفظ کنید.

هنگام حضور در جمع یا در اطراف افرادی که در خانه نزدیک شما نیستند ، با حفظ فاصله ۶ فوت (۲ متر) از یکدیگر در صورت امکان از تماس نزدیک خودداری کنید.

از ماسک صورت استفاده کنید.

استفاده از ماسک  در صورت بیماری می تواند از شیوع ویروس جلوگیری کرده و در صورت بیماری اطرافیان خطر ابتلا به ویروس را کاهش دهد.

در صورت سرفه یا عطسه دهان خود را بپوشانید.

موارد احتیاطی که در فصل آنفولانزا اعمال می شود نیز باید برای COVID-19 استفاده شود – دستها را مرتباً بشویید ، دستمال استفاده شده خود را به درستی دور بیندازید و همیشه سرفه ها و عطسه های خود را بپوشانید.

محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید.

تمیز کردن و ضد عفونی مکرر هر دو مکان شخصی و عمومی مانند میز کار ، دستگیره درها ، میزهای پیشخوان و موارد دیگر می تواند  در کاهش قرار گرفتن در معرض ویروس کمک کند.

آیا سکسکه های مداوم می تواند نشانه ای از ابتلا به ویروس کرونا باشد؟ 1

گزینه های درمانی ویروس کرونا کدامند؟

طبق منبع گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، از دسامبر سال ۲۰۲۰ واکسن های مختلفی شروع به اخذ تائیدیه از سازمان بهداشت جهانی نموده اند که در سرتا سر جهان در حال تزریق به افراد هستند. ممکن است ماه ها طول بکشد تا بیشتر افراد به این واکسن ها دسترسی پیدا کنند ، اما گزینه های درمانی نیز در دسترس است.

توصیه درمانی فعلی برای موارد خفیف این بیماری قرنطینبه و بهبود در خانه است. در موارد شدیدتر ، ممکن است نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان باشد که از داروهای زیر ممکن است برای درمان استفاده گردد :

ضد ویروس (مانند remdesivir و favipiravir)

آنتی بادی های مونوکلونال

پلاسما درمانی

تعدیل کننده سیستم ایمنی

سلولهای بنیادی

سایر درمانهای تجربی

با ادامه یافتن وضعیت شیوع این ویروس ، گزینه های درمانی جدیدی نیز برای کمک به مبارزه با این بیماری وجود دارد .بسیاری از علائم  بیماری کرونا معمولاً در میان افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند ، تجربه می شود. با این حال ، تحقیقات نشان داده است که برخی از افراد ممکن است علائم نادر و غیرمعمول دیگری را نیز تجربه کنند.

در دو مطالعه موردی اخیر ، سکسکه مداوم تنها علامت ظاهری ویروس کرونا بود. در حالی که این نشان می دهد که سکسکه ممکن است یکی از علائم بالقوه  ابتلا به این بیماری باشد ، اما تحقیقات بیشتری در مورد این عارضه جانبی نادر لازم است.

مرکز پرستاری مهر آپامه  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید. ۴۱۱۲۴-۰۲۱

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi