جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سرایت باند بازی در آموزش و پرورش / جذب نیرو در بحبوحه انتخابات

محمد قاضی نیا، فعال سیاسی گچساران درمطلبی نوشت:مطالبات معیشتی معلمان از جمله افزایش دستمزد و رفع تبعیض بین معلمان و سایر کارمندان دولت، همواره مطالبه اصلی و محوری فعالیت‌های صنفی معلمان بوده است. در دولت یازدهم گام‌‌هایی در جهت ترمیم دستمزد معلمان برداشته شدکه مهم‌ترین گام دولت روحانی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بود. به غیر

اختصاصی کرونا

کد خبر : 49724
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

کرونا :

سرایت باند بازی در آموزش و پرورش / جذب نیرو در بحبوحه انتخابات

محمد قاضی نیا، فعال سیاسی گچساران درمطلبی نوشت:مطالبات معیشتی معلمان از جمله افزایش دستمزد و رفع تبعیض بین معلمان و سایر کارمندان دولت، همواره مطالبه اصلی و محوری فعالیت‌های صنفی معلمان بوده است.

در دولت یازدهم گام‌‌هایی در جهت ترمیم دستمزد معلمان برداشته شدکه مهم‌ترین گام دولت روحانی اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان بود. به غیر از آن در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ برای حداقل سه سال متوالی افزایش سالانه حقوق معلمان بیشتر از میزان تورم سالانه بوده است.

اقدامات دولت برای ارتقای سطح معییشت معلمان،‌ به نظر می‌رسد که تنها توانسته از بحرانی شدن وضعیت در بدنه معلمان جلوگیری کند اما تاثیری اساسی در احساس نارضایتی و تبعیض به وجود نیامده است. در کنار آن اختلاس و فساد سازمان یافته در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از سایر عواملی است که بر میزان نارضایتی افزوده است.

توسعه مشارکت‌های مردم (تقویت مدارس غیردولتی و جذب کمک مالی در مدارس دولتی):

تبدیل مدارس به مدارس هیئت امنایی، سمپاد و فرهنگیان که روند مدارس را به سمت دریافت شهریه و کمک های مردمی و دست دراز کردن جلوی مردم برای مدارس نموده و گاها برخی مدارس را به بنگاه اقتصادی تبدیل کرده است.

کنار زدن سند افتخارآمیز و پیشرفته تحول بنیادین و علاقه به اجرای برنامه ۲۰۳۰ یونسکو:

 روندی که دولت  بسیار در اجرای آن اصرار داشته کنار گذاشتن سند تحول بنیادین و انتخاب سند ۲۰۳۰ به عنوان جایگزین آن بوده است.

استفاده ابزاری از طرح نظام رتبه بندی نزدیک به انتخابات ها و عدم اجرای درست این طرح:

باتوجه به جمعیت کثیر دبیران و فرهنگیان و تاثیرات آنها بر انتخابات و رای اولی ها نزدیک به انتخابات های کنونی دولت و مجلس جهت ظاهرنمایی و استفاده از این قشر در انتخابات شوی تبلیغاتی اجرای طرح رتبه بندی راه می اندازد که از تیرماه تا کنون این طرح ماه به ماه منتقل شده تا به انتخابات گره بخورد.

تکلیف ۶ کرسی خالی مجلس یازدهم چه می‌شود؟
دنبال کنید

 عدم اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان:

با توجه به این که این طرح مدتی مطرح شد نشان داده شد که یک تبلیغات بیش نبوده و هیچگاه به اجرا و عملیاتی شدن نرسید.

برگزاری دوره های ضمن خدمت اجباری معلمان و پولی شدن آن:

طی سال های اخیر آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان به سمت پولی شدن سوق یافته است که با توجه به درآمدهای کم و ناکافی ذهن و تمایل فرهنگی برای شرکت در این آموزش ها را تحت تاثیر قرار داده است.

 سرایت باند بازی در آموزش و پرورش

انتصابات مدیران در استان ها و مناطق شایسته سالاری درحاشیه رفت و جناح و باندبازی و سیاست رنگ و لعاب بیشتری به خودگرفت متاسفانه طی دو دهه اخیر که سیاست و جناح و باندبازی به سمت و سوی آموزش و پرورش نیز سرایت کرده است عدم شایسته سالاری در انتخاب دبیران برای مدارس و حتی پست های مدیریتی به طور واضح و آشکار مشاهده می شود.

طرح تعالی مدیریت که فقط به دنبال مستندسازی و جمع کردن خروارها عکس و گزارش که پشیزی ارزش کیفی ندارداین طرح که فرصت مدیر و پرسنل را بیشتر روی مستندسازی و تهیه گزارش معطوف می سازد ارزش کیفی برای ارتقاء سطح آموزش و مهارت محسوب نمی شود که آمار خودکشی در بین دانش آموزان و مشکلات و آسیب های اجتماعی بین دانش آموزان  نمادی برای مفیدنبودن ارزش کیفی طرح تعالی می باشد.

جذب نیرو در بحبوحه انتخابات

 به کارگیری نیروهای آموزش ندیده و بدون برگزاری آزمون که در گذشته سرباز معلم بودند نزدیک به انتخابات،با توجه به وجود نخبگان و فارغ التحصیلان باسوادی که در انتظار استخدام در این نهاد آموزشی داشته و دارند به یکباره طرح جذب حق التدریسی نیروهای سرباز معلم مطرح شد که چون برخی از این افراد از درس و آموزش فاصله داشتند و یا آموزش لازم را برای کتب جدید ندیدند و یا نوعی نگاه تبعیض آمیز در دیدگان نخبگان ایجاد می کند جای بسی تامل داشته است!.

تنها ۲۰ درصد ظرفیت ائمه جمعه در امور فرهنگی و تبلیغی استفاده می‌شود
دنبال کنید

 وزرای ضعیف

استفاده از وزرای ضعیف و استیضاح و یا استعفاهای مکرر در طول این سال ها در طی سال های اخیر آموزش و پرورش بعنوان بزرگترین نهاد اداری و آموزشی در شرایط مختلف جولانگاه بیشترین تغییر در وزارت خود داشته که خود یک بی ثباتی در ارائه و اجرای برنامه ها داشته و دارد که همگی از  انتخاب وزرای ضعیفی است که با رویکرد سیاسی نه شایسته سالاری انتخاب شدند.

 عدالت آموزشی

وضعیت مدارس در مناطق محروم  کشور بسیار نامناسب است و هنوز دانش‌آموزان روستاهای بسیاری در گرمای طاقت فرسا درکانتینرها درس می‌خوانند.

هم‌اکنون بیش از ۵۵ هزار کلاس ناامن در کشور وجود دارد که نیازمند تخریب است از سوی دیگر بیش از ۸۰ هزار کلاس درس نیاز به مقاوم‌سازی است که ساماندهی به آنها به اعتبار ۱۵ هزار میلیارد تومانی نیازد دارد.یک هزار کلاس خشت و گلی و هنوز تعداد  کلاس کانکسی در سراسر کشور وجود دارد که اگر اعتبار لازم تامین شود در مدت زمان دو سال مشکل این فضاها حل می‌شود و در مجموع بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها نیاز است.

کارنامه ضعیف دولت و مجلس

دانش‌آموزان مناطق محروم کشور با سختی‌های بسیار و در امکانات نامناسب مشغول به تحصیل هستند و این واقعیت مهمی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

با بررسی کارنامه ضعیف دولت و مجلس در بخش آموزش و پرورش و حمایت از فرهنگیان انتظار است که فرهنگیان در انتخابات پیش رو مطالبات به حق رو در نظر گرفته و کارنامه سال های اخیر دولت و مجلس را در این نهاد مهم در نظر بگیرند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi