پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خانواده / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

احمدی‌نژادی‌ها؛ برادر مقابل برادر / جنتی‌ها؛ اختلاف نظری فراتر از شکاف نسل‌ها / لاریجانی‌ها؛ تعامل و تفاوت / زیباکلام‌ها؛ فلسفه سعید در برابر سیاست صادق …
این نقیصه برای شخصیت‌‌های درجه دو و سه و حتی خواص رده‌های پایین‌تر انقلاب نیز اتفاق افتاده و رو به فزونی نیز هست. مطالبات هم‌چشمی‌گرایانه در زرق و برق و تجملات نیز بعضا از سوی خانواده تجویز می‌شود که نهایتاً اثر خود را بر بریدگی فرد می‌گذارد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 42740
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵

کرونا :

خانواده / چرا این روزها برخی مسئولان ریزش دارند؟!

خانواده از عوامل بسیار مهم در ریزش برخی یاران انقلاب اسلامی است. شخصیت‌‌های ملی که نتوانستند تربیت خانواده را همتراز با توقعات اجتماعی از خود قرار دهند دچار ناسازگاری یا دوگانگی شدند. توقعات مالی و مادی یا فرهنگی و اقتصادی خانواده بسیاری از شخصیت‌‌‌های انقلاب را به محاق و انزوا برد و احساس شرمندگی کردند. فلان آیت‌الله که پسرش به دنبال رانت اقتصادی است یا فلان شخصیت برجسته که فرزندش با یک سلبریتی ازدواج می‌کند یا در فلان پارتی دستگیر می‌شود یا با ناجورترین پوشش و آرایش بیرون می‌آید کار را به جایی می‌رساند که آن شخصیت انقلابی باید دست به انتخاب بزند یا با خانواد همراه باشد و از جرگه انقلابیون جدا شود و یا آن وضع را تحمل کند و مورد تمسخر و نقد و کنایه انقلابیون قرار گیرد.

این نقیصه برای شخصیت‌‌های درجه دو و سه و حتی خواص رده‌های پایین‌تر انقلاب نیز اتفاق افتاده و رو به فزونی نیز هست. مطالبات هم‌چشمی‌گرایانه در زرق و برق و تجملات نیز بعضا از سوی خانواده تجویز می‌شود که نهایتاً اثر خود را بر بریدگی فرد می‌گذارد.

خانواده و فرد

خانواده چیست؟ پاســخ به این پرسش در فرهنگ ها و جوامــع مختلف، متفــاوت است. در برخـی از نقـاط جهـان، خویشـاونـدان و گروهی که هرکس به آنها تعلق دارد، مانند بخشی از خانواده محسوب می شوند. در برخـی از نقـاط جهـان اغلب تنها والدین، خواهر و برادر و فرزندان، خانواده به حساب می آیند. آنچه که فرد معنا می شود نیز در فرهنگ ها و جوامــع مختلف، متفاوت است. دو روش مختلف برای نگاه به فردیت وجود دارد، نگرش فردگرایانه و نگرش جمع گرایانه.

نگرش فردگرایانه

نگرش فردگرایانه حاوی این نکته است که فردیت مهم تر از گروه است. هر فـردی تشـویـق می شـود که ایده ها و عقاید خـودش را داشتـه باشد. فرد، به خود همچون کسی که نسبت به زندگی، خوشبختی و آینده خود مسئول است نگاه می کند. او در مرتبه اول شخص خودش است و در مرتبه بعد، بخشی از گروه های متفاوت.

تهاجم مقدس،تهاجم محترمانه
دنبال کنید

نگرش جمع گرایانه

نگرش جمـع گرایانه به این معنـی است که منافـع گروه مهـم تر از منافـع فرد است. آنچه هرکس به عنوان فرد انجــام می دهد بر تمـام گروه تاثیر می گذارد. در یک جامعـه جمع گرا، اغلب یک اشتراک و روحیــه جمعی قوی وجود دارد. اعضـای این اشـتراک یا گروه، مسئولیت یکدیگر را به عهــده می گیرند. نـگرش جمـع گرایانــه اغلب این معنی را دارد که شخص، افـراد بیشتری را خانواده خود می داند. خویشاوندان و گروه اغلب مانند خانواده به حساب می آیند.

نظام های اجتماعی متفاوت

نظام های اجتماعی متفاوت، به مردم نگرش های مختلفی را می دهد. برخـی از نقـاط جهـان از جهات زیادی یک جامعه فردگر است. آنچه شما انجــام می دهید بیشتر بر خود شما تاثیر می گذارد و نه بر خانواده و خویشاوندان شما.

در برخـی از نقـاط جهـان، حکومت باید مسـؤلیت تضمین امنیت مردم را به عهده بگیرد. نتیجه این امـر، وابسته نبـودن مــردم به محافـظت خویشـاونـدانشــان برای داشتن یک زندگی امن است. در جامعه ای که حـکومت، مسئولیت شهروندان خود را به عهده نمی گیرد، مردم برای امنیت خــود بیشـتر به خویشاوندانشان اعتماد می کنند.

اگر در برخـی از نقـاط جهـان کسی مرتکب جرمی شود، تنها خود آن شخص که جــرم را انجام داده مجازات می شود نه خانواده و بستگان او.

خانواده سیاسی

اختلاف دیدگاه‌های سیاسی در بین سیاستمداران همیشه امری طبیعی و لازم برای هر جامعه و نظام سیاسی بوده است، اما وقتی ردپای اختلاف دیدگاه‌های سیاسی در روابط خانوادگی وارد می‌شود و نمود بیرونی پیدا می‌کند، این «طبیعی بودن» دیگر کمرنگ شده و حتی گاهی حاشیه‌ساز می‌شود.

 حضور خانوادگی در سیاست یکی از مشخصات جامعه سیاسی در ایران در سده‌های گذشته بوده و  یکی دیگر از ویژگی‌های جامعه هم تلاش برای سر درآوردن از روابط خانوادگی سیاستمداران  است؛ حضور اعضای یک خانواده در سیاست موجب می‌شود که افکار عمومی راحت‌تر بتواند از اشتراک نظر و اختلاف‌های اعضای آن خانواده حداقل در مسایل سیاسی اطلاع یابد. در واقع اختلاف نظر خانوادگی سیاستمداران از عرصه خصوصی به عرصه عمومی کشانده می‌شود.

من کی هستم ؟ / کم کم ، ترس همه وجودم را میگیرد
دنبال کنید

نمونه های بارز آن در انقلاب ؛

احمدی‌نژادی‌ها؛ برادر مقابل برادر

جنتی‌ها؛ اختلاف نظری فراتر از شکاف نسل‌ها

لاریجانی‌ها؛ تعامل و تفاوت

زیباکلام‌ها؛ فلسفه سعید در برابر سیاست صادق

و دیگران …

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi