یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر

سرما و یخبندان های شدید در سی سخت و در ایام زمستان باعث شده روزهای سرد زمستان قندیل های یخی در کوشه و کنار این شهر جلوه های زیبایی را برای شهروندان و مسافران به بار آورد. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا؛در دامنه کوه دنا بلندترین کوه از رشته

اختصاصی کرونا

کد خبر : 41651
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲

کرونا :

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر
سرما و یخبندان های شدید در سی سخت و در ایام زمستان باعث شده روزهای سرد زمستان قندیل های یخی در کوشه و کنار این شهر جلوه های زیبایی را برای شهروندان و مسافران به بار آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا؛در دامنه کوه دنا بلندترین کوه از رشته کوه زاگرس منطقه ای گردشگری قرار دارد، منطقه ای که شاید نام آن کمتر بر سر زبان ها آمده باشد اما بی شک طبیعت بکرش، آنجا را به پایتخت طبیعت ایران بدل کرده است.

 

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر 6

 

اینجا می توان دشت، جنگل، کوه های پر برف و چشمه های آب را کنار انبوهی از لاله های واژگون یکجا با هم به تماشا نشست. نام این منطقه بکر سی سخت است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج واقع شده و از اصلی ترین مناطق گردشگری این منطقه به شمار می رود.

 

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر 7

 

آثار سفالی تمدن های قدیمی در حفاری های این شهر به وفور یافت شده است، گورهای انسانی با قدمت ۳۰۰۰سال قبل از میلاد در این شهر کشف گردیده و در تل اسپید آثاری از هزاره اول تا دوره ساسانی و تا دوره صفوی شناسایی شده و این تپه در آثار تاریخ ملی به ثبت رسیده است. همچنین تل قلات که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده دارای آثاری از دوران سلجوقی تا قاجاریه است.

 

اقلیم سی‌سخت تحت تأثیر کوهستان دنا سردسیری است و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان پوشیده از برف ‌است و همین امر موجب پرآبی منطقهٔ سی‌سخت شده است؛ جویبارها و چشمه‌سارهای دائمی از مناطق برفی سرازیر شده و منطقه را سیراب می‌سازد. شهر سی سخت به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه کوه دنا دارای هوای مطبوع و خوشایند، آب سالم، گوارا و فراوان است.

کولاک و یخ زدگی جاده ارتباطی سی سخت به پادنا را بست
دنبال کنید

 

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر 8

 

به غیر از این وجه تسمیه سی سخت دارای طبیعی کوهستانی و شگرف بوده به گونه که بارش های برف در این منطقه در روزگاران نچندان دور به چندین متر نیز می رسیده است.

 

همسایگی این شهر زیبا در پهنای دنا باعث شده که زمستانی سرد همراه با بوران های شدید در این منطقه همیشه وجود داشته و به بهشت کوهنوردان لقب بگیرد.

 

از طرف دیگر سرما و یخبندان های شدید در این شهر در ایام زمستان باعث شده که در روزهای سرد زمستان قندیل های یخی در گوشه و کنار این شهر جلوه های زیبایی را برای شهروندان و مسافران به ارمغان آورد.

 

وقتی شهر برف وآفتاب یخ زد/سوز سرما و نقش بستن قندیل های یخی در کوههای دنا+تصاویر 9

 

هرچند که در سالهای اخیر برف زیادی بر قله های دنا نباریده است، اما همه این کوه باصلابت در جنوب غربی فلات را ایران همه با پوشیدن جامه سفید برف می شناسند و امید است در روزهای باقی مانده از زمستان این کوه های سفید پوش جامه سفید خود را بر تن کنند.

 

انتهای پیام/

منبع : دانا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi