جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کشاندن اختلافات جناحی، سیاسی و بهره برداری های خاص از مسأله اربعین حتماً گناه نابخشودنی است / همه کسانی که در صحنه بودند خالصانه و مشتاقانه به این کار ورود پیدا کردند

دکتر رحمانی فضلی گفت : کشاندن اختلافات جناحی، سیاسی و بهره برداری های خاص از مسأله اربعین حتماً گناه نابخشودنی است و همه کسانی که در صحنه بودند خالصانه و مشتاقانه به این کار ورود پیدا کردند . به گزارش کرونا نیوز پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در یک نشست

اختصاصی کرونا

کد خبر : 29456
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶

دکتر رحمانی فضلی گفت : کشاندن اختلافات جناحی، سیاسی و بهره برداری های خاص از مسأله اربعین حتماً گناه نابخشودنی است و همه کسانی که در صحنه بودند خالصانه و مشتاقانه به این کار ورود پیدا کردند .

به گزارش کرونا نیوز پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در یک نشست خبری که صبح سه شنبه دوم آذرماه در محل وزارت کشور تشکیل شد، به سؤالات صریح و متعدد خبرنگاران رسانه های اصلی کشور در موضوعات مختلف از جمله روند اقدامات دولت و وزارت کشور در حمایت از حضور زائرین در مراسم اربعین حسینی، اقدامات وزارت کشور و استانداری ها در حمایت از برگزاری تجمع ها و سخنرانی ها و روند پیگیری لغو سخنرانی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، پیگیری های مرتبط با مسائل و مشکلات سهامداران پدیده، مسائل انتخابات پیش رو و برخی از دیگر پرسش ها با شفافیت و صراحت پاسخ گفت.
بنا بر این گزارش کرونا نیوز متن کامل پرسش های خبرنگاران درخصوص اربعین و پاسخ های وزیر کشور به این پرسش ها که به منظور بهره برداری رسانه های مختلف، به طور کامل و بدون هرگونه ویرایش و کاملاً مطابق لحن خطابه و بیانات مطرح شده در نشست خبری عیناً پیاده شده است، بدین شرح است:
خسروانی – خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران – ایرنا : وزارت کشور برای سومین سال در بحث اربعین حضور دارد، ارزیابی شما از روند اقدامات در این عرصه چیست؟ آیا عملکرد نسبت به سال گذشته دارای نواقص کمتری بوده است ؟
پاسخ وزیر: بنده به نمایندگی از طرف دستگاه های متعدد به نظرم ۲۴ تا ۲۵ دستگاه اجرایی در حوزه اربعین فعال بودند. منتقل کردن و جابجا کردن بیش از ۲ میلیون نفر در یک بازه زمانی دو هفته ای کار چندان ساده ای نیست . ما افراد را از درب خانه هایشان تحویل می گیریم و به کربلا می بریم و از آنجا تقریباً باید به خانواده هایشان تحویل دهیم، پس مراحل ثبت نام، مراحل سازماندهی، مراحل تردد و حمل نقل، اسکان، تغذیه، آب، دارو، درمان، ارتباطات و امنیت جزء موضوعاتی است که باید در این خصوص پاسخگوی بیش از ۲۰ میلیون نفر باشیم ضمن اینکه هیچ گونه سازماندهی کلانی در کشور برای این کار وجود ندارد، مثلاً در بحث حج، سازمان حج و زیارت تشکیل شده و در سال تعداد ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر را سازماندهی می کند.
بحمدا.. امسال به نسبت سال قبل ، واقعاً از سال قبل جلسات تشکیل و آسیب شناسی های لازم انجام گرفته است و ضمن آسیب شناسی های انجام شده، ۹۰ مورد نقاط قوت، ۱۵۰ مورد نقاط ضعف، ۲۸ مورد فرصت، ۳۱ مورد تهدید احصاء شده است .
در محدوده یک سال، تقریباً جلسات ستاد مرکزی اربعین با مسئولیت جناب آقای ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی برگزار شده است. لازم به ذکر است که تشکیل این ستاد با تأیید و ابلاغ مقام معظم رهبری صورت گرفت، دولت ساز و کار جدیدی را پیشنهاد دادند و ایشان تأیید و ابلاغ کردند و همه دستگاه های حاکمیتی نیز عضو این ستاد هستند، نه فقط دستگاه های فقط دولتی.
این کار در این حجم و اندازه واقعاً یکی از افتخارات و از توفیقات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که بی تردید لطف خداوند متعال، همکاری همه دستگاه های اجرایی و حاکمیتی، مردم خوب عزیز و همچنین دولت محترم عراق بوده است .
 صدور بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار روادید در اربعین سال جاری
امسال توانستیم در مدت زمان واقعاً تعریف شده از قبل، بیش از ۲ میلیون و یکصد هزار روادید صادر کنیم و این کار بسیار بزرگی است و این را وزارت امور خارجه عراق و سفارت عراق با ایجاد شعب در استان های مختلف کشورمان انجام داده است .
در حوزه حمل و نقل، بیش از ۱۰ هزار اتوبوس فقط برای حمل و نقل و بیش از ۲۳۰ هزار پارکینگ فقط برای ماشین هایی که سال قبل یکی از معضلات ما پارکینگ بوده است در نظرگرفته شده است.
در سال گذشته به دلیل بارندگی و حجم انبوه جمعیت، تمام راه های مواصلاتی قفل شده و ما ناگزیر شدیم که در شرایط سختی آذوقه لازم را به زائرین برسانیم .
تاکنون تعداد ۱ میلیون و ۶۲۰ هزار زائر وارد خاک کشور شده اند و بحمد ا.. یک مورد گره ترافیکی مشاهده نشده است و خودروها به صورت روان عبور می کنند و آن به علت انجام زیر ساخت های جاده ای، ساخت پل های جدید و احداث پارکینگ های جدید است .
استقرار ستادها در نواحی موجب شده که ما به راحتی حمل و نقل را انجام داده ایم و الان روزانه تعداد پذیرایی که از زوار عزیز هم در قالب سه وعده غذایی در داخل و خارج کشور انجام شده است. یک هزار و ۵۰۰ مورد را در هر وعده پذیرایی داریم .
از طرف دیگر در حوزه درمان ۱۲۰ تن دارو به داخل کشور عراق فرستاده شده است .
همه استان های ما مسئولیت دارند . مناطق را تقسیم بندی کرده ایم و هر منطقه به یک استان واگذار شده و به برخی دستگاه های مختلف واگذار شد و دستگاه های مختلف مسئولیت پذیرفته اند که محدوده خود را سرویس دهند . هماهنگی دستگاه ها با این شرایط کار آسانی نیست و هیچ اعتبار دولتی، مشخص و یا ردیفی برای این موضوع نداریم و همه اینها با استفاده از اعتبارات دستگاه های اجرایی، بویژه کمک های مردم و خیرین فعال در این کار انجام شده است .
نخستین اولویت ما در بحث اربعین مسأله امنیت بوده است
با هماهنگی دولت عراق که جا دارد تشکر کنیم ، صدور روادید و همه در بحث امنیت موجود در عراق، تاکنون حتی یک مورد مشکل امنیتی نداشته ایم و بلکه در مراسم داخلی اربعین در تمام کشور هم امنیت برقرار شده است و همین دستگاه ها که باید امنیت را از مسیر تا مرز تأمین می کردند، اربعین حسینی را در کربلا کنترل می کنند .
ما در مقایسه با سال قبل، در برخی موارد تا سه برابر خدمات دهی به زائرین را افزایش داده ایم و در کمترین میزان تا بیش از۵۰ درصد خدمات افزایش داشته است .
مردم استان ایلام بویژه مهران، مردم استان خوزستان بویژه شلمچه و چذابه سربلند از این موضوع بیرون آمدند.
در اینجا از مردم استان های خوزستان و ایلام، بویژه با توجه به حجم ترددی که از استان ایلام بوده و تنها یک معبر عبوری داشتیم تشکر می کنم .
با کمک و ایثار و همراهی مردم استان توانستیم بیش از ۵۰ درصد زوار را از این مرز ساماندهی کنیم . البته زیر ساخت های خوبی در این یک سال انجام شده ولی مردم استان ایلام بویژه مهران، مردم خوزستان بویژه شلمچه و چذابه سربلند از این موضوع بیرون آمدند و توانستند با همراهی و پشتیبانی هایشان به ما کمک بسیار موثری را داشته باشند . ۹۰ هزار وسیله نقلیه در داخل شهر ایلام پارک شده و الان که به پیک ورود زائرین رسیده ایم ، شب گذشته ۱۶۰ هزار نفر فقط از ایلام به کشور وارد شده اند و بحمد ا.. هیچ مشکلی نداشته ایم .
 مشکل حضور افراد به صورت غیرمجاز و بدون روادید به مرز
یکی از مشکلاتی که ما در سال جاری با آن مواجه شده ایم، بحث حضور افرادی است که به صورت غیرمجاز و بدون روادید به مرز مراجعه کرده اند .
به هر حال جوشش انجام شد و ما با بیش از یکصد هزار نفر در مرز، آن هم بدون پیش بینی های لازم مواجه شدیم که توانستیم با کمک همه دستگاه ها این را کنترل کنیم .
بدانید زیارت امر مستحبی است، اما بحث رعایت قانون، بویژه قانونی که با کمک استقلال، امنیت و منافع کشور دوست و همسایه ما همراه می شود، رعایت آن برای ما صد چندان است.
ما از سال گذشته اعلام کرده بودیم که هر کسی می خواهند ظرف ۲۴ ساعت روادید می دهیم .
بدون کوچک ترین خسارات، متأسفانه به نیروی انتظامی حمله و برخی جسارتها شد و در برخی موارد واقعاً اقداماتی صورت گرفت که فقط با خویشتن داری، کنترل و مدیریت درست در سر صحنه این موضوع ساماندهی شد . از کرمانشاه و لرستان ، جاده های ورودی منطقه مهران را بستیم که بتوانیم جلوی فشارها را بگیریم، همه این افراد، فاقد ویزا بودند .
با همکاری سپاه، ستاد کل و بسیج و پشتیبانی ستاد به صورت فوق العاده توانستیم پتو و غذا را به منطقه برسانیم . و بحمدالله با اقناع سازی و با اجماع سازی نظرات همه مسئولین و نمایندگان استان، مردم متوجه شدند که باید برگردند که البته تعدادی هم که از مسیرهای نامشخص که تحت کنترل نبودند با مقاومت دولت عراق مواجه شدند و به ایران بازگشتند .
 ما باید به حاکمیت کشور عراق احترام بگذاریم
در بقیه موارد می توان گفت نسبتاً خدمات رسانی به زوار خوب بوده است، بنده چندین بار به مرز مراجعه کرده ام . امسال در شلمچه و چذابه ستاد مستقل زده شده است و جانشین فرماندهی نیروی انتظامی مسئول عملیات اقدام و خروج و عبور در آنجا مستقر شدند و فرمانده مرزبانی واقعاً تلاش های خوبی در این زمینه کرده اند .
ما هر روز با مرزبان های عراقی ملاقات داشتیم و همکاری بسیار خوبی بوده است .
 من ایمان دارم که مردم ما از شعور سیاسی و فهم بسیار بالایی برخوردارند
البته در برخی نشریات و سایت ها برخی از مسائل مطرح شد که واقعاً در حوزه انصاف نبود و و واقعاً انصاف چیز خوبی است و من ایمان دارم که مردم ما از شعور سیاسی و فهم بسیار بالایی برخوردارند، مردم دو میلیون نفر زائر را دیدند و به هر حال این هماهنگی کار سختی است .
ما به عنوان مسئول هماهنگی ستاد هیچ گاه ادعا نکرده ایم که این کار خاص دولت و دستگاه اجرایی است یا خدای ناکرده بحث تقسیم غنایم و بهره وری از این موضوع، این قبیل چیزها حتماً شرک و ریا است. ما توفیق خدمتگزاری پیدا کردیم که بالاترین توفیق است .
 عرصه تعاملات و فعالیت های سیاسی خیلی وسیع است و نباید در حوزه اعتقادی و باورها و مناسک خاص ورود پیدا کرد
کشاندن اختلافات جناحی، سیاسی و بهره برداری های خاص از مسأله اربعین حتماً گناه نابخشودنی است و هیچ کس چنین ادعایی ندارد و همه کسانی که در صحنه بودند خالصانه و مشتاقانه به این کار ورود پیداکردند .
عرصه تعاملات و فعالیت های سیاسی خیلی وسیع است و نباید در حوزه اعتقادی و باورها و مناسک خاص ورود پیدا کرد .
 سیاست اعلامی ما این است که اربعین باید توسط مردم اداره شود و نباید دولتی شود
باید نقاط ضعف و آسیب های سال جاری شناسایی و احصا شود، همه بازرسی ها احصاء و جمع بندی نهایی صورت پذیرد و از تمام افراد فعال در حوزه، گزارش کرونا نیوز گیری شود و نهایتاً با تدوین برنامه های جدید ما بعد از یک ماه برنامه های سال آینده را شروع کنیم و قطعاً باید از سال آینده گذرها و معابر مرزی زیاد شود و مسیر بیشتر اصلاح شود و حتما این مسأله باید توسط مردم ساماندهی شود و از روزی که به ما تحویل دادند سیاست اعلامی ما این بود که اربعین باید توسط مردم اداره شود و نباید دولتی شود .
حتماً بیش از سال قبل تلاش می کنیم که کاروان ها در استان ها شکل بگیرد و مردم متولی باشند و دولت و مسئولین فقط در تأمین امنیت و انجام زیرساخت ها خدمات رسانی را انجام دهند .
کاظمی – خبرگزاری میزان: با توجه به مشکلات امسال در مرزها، آیا این امکان وجود دارد که سال آینده مرزهای قصرشیرین و سومار برای تردد آسانتر بازگشایی شود ؟
پاسخ وزیر: کنترل امنیت در سومار از دو طرف مهیا بود و امسال پیشنهاد کردیم که سومار بازگشایی شود ولی چون دولت عراق قبول نکرد و دلیل آن این بود که امکانات و تجهیزات مناسبی را نداریم، چون در آن مسیر احتمال عملیات های خارج از پیش بینی وجود دارد، برای حفظ جان مردم این کار انجام نشد .
در خسروی بستگی به فضای امنیتی در عراق دارد، ما بیشترین امکانات و بهترین شرایط را در مرز خسروی داریم ، اگر آن طرف با لطف خداوند و با همت مجاهدین عراقی امنیت برقرار شود ما مشتاقانه مرز خسروی و سومار را در مدار رفتن قرار می دهیم .
یکی دیگر از موضوعات، اتمام پل خرمشهر است که بتوانیم از آن طریق عبور راه آهن را داشته باشیم، در سال قبل تأمین منابع نشد و این پل اگر ایجاد شود یقیناً از مشهد به آسانی می توان با قطار عبور کرد و مسیر بصره به کربلا مسیر خلوت تر و بهتری است و با این اقدام بار از طریق مهران و کوت برداشته می شود و انجام کار بستگی به تأمین منابع دارد و وزارت راه آمادگی کامل را دارد .
خلیل خانی – روزنامه قدس : بعد از اربعین در پایان ماه صفر هم ما یک مراسم مذهبی دیگر داریم . تعداد زیادی از مردم به مشهد خواهند رفت و استاندار گفتند که پیش بینی می کنیم که بیش از سه میلیون نفر برای مراسم شهادت حضرت رضا علیه السلام به مشهد خواهند رفت . همچنین پیش بینی شده که ۳۵۰ هزار نفر هم حداقل پیاده روی خواهند کرد به سمت مشهد – سوال من این است که چه تدابیری برای حفظ امنیت این افراد و هم خدماتی که لازم است به این تعداد از افراد داده شود، شما در وزارت کشور تدبیر کردید. حالا آستان قدس البته وارد شده اما در حد توان خودش . به نظر می رسد که آستان قدس نتواند این حجم را پوشش دهد .
پاسخ وزیر: آنچه که به وزارت کشور مربوط است، برقراری امنیت است ما در مورد امنیت انشاء ا.. هیچ مشکلی نخواهیم داشت؛ همه نیروها به وظایف خودشان آشنا هستند و در ایام مربوطه هم شورای تأمین استان دنبال خواهد کرد . در ستاد هم در حوزه امنیتی مسائل دنبال می شود و بخشنامه های لازم را ابلاغ کرده و می کنند و کنترل را دارند .
در مسیر هم ما به استانداران ابلاغ کردیم که در مسیر حرکت پوشش دهند . عمدتاً هم حرکت از نیشابور شروع می شود یا از گلستان حرکت آغاز می شود .
در هر دو مسیر به استانداران ابلاغ کردیم که همه تمهیدات لازم را البته به صورت دولتی دنبال کنند .
آنچه که شئون دولتی است ترافیک جاده ای است، نظم جاده است، امنیت جاده ها است و مسائل مختلف در این زمینه. اما بحث تدارکات و بحث خدمات مربوط به مردم است و هر سال همینطور بوده است . تشرف به مشهد مربوط به امسال و پارسال نیست، امری است مسبوق و ریشه دار در فرهنگ مردم ما . این خدمات بوسیله هیأت ها انجام می شود و امیدواریم خداوند کمک کند این مراسم که همانطور که اشاره کردید با حضور بیش از ۳ میلیون نفر از مردم برگزار می شود، به بهترین وجه اجرا شود .
هیچ مشکلی تاکنون ما در این عرصه نداشته ایم، در مورد خدمات، مشهد یک ظرفیت بسیار بزرگی است که سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر می آیند و می روند و مردم آنجا تقریباً، خانه خودشان است، هر جمعیتی که از ایران در آنجا یک مکان و یک محلی برای اقامت و حضور دارد . البته آنچه که در اختیار دولت است مثل خدمات بهداشتی و درمان، امنیت، ترافیک و امثال این ها، از وظایف ما است و پیگیری خواهد شد .
بختیاری – خبرگزاری ایکنا :مهمترین نقاط ضعف و قوت اربعین را بیان کنید؟ درقبل مدیریت موکب ها با عراقی ها بود ولی الان بخش های مختلف مثل شهرداری ها هستند، به نظر شما موضوع ورود مدیریت ایران به موکب ها به صلاح است یا خیر؟
پاسخ وزیر: مهم ترین موضوع عدم سازماندهی این جمعیت از محل حرکت است که باید در قالب کاروان ها از استان انجام شود و امسال به نسبت سال قبل خوب بود ولی مطلوب نبود .مراجعه افراد فاقد ویزا بزرگترین مشکل بود.درخصوص موکب ها، نمی توان زحمات بیش از دو میلیون نفر را به افرادی که در آمد محدودی دارند سپرد و با این حجم حتماً نمی توانستند کار را انجام دهند و ما هم به صورت متمرکز نمی توانستیم این کار را انجام دهیم، برای همین شهرداری ها، استانداری ها، سپاه، بسیج، آستان قدس، همه نهادهای عمومی غیر دولتی و هم مردم در مناسب هیأت های مذهبی به موضوع ورود یافتند .
اما روح مردمی بودن اداره اربعین را حفظ کردیم و از آن طرف مساعدت و کمک ها و لطف مردم عراق را به جان خریدیم و حتی در برخی مواقع که لازم بوده کمک کردیم .
جمشیدی – خبرگزاری نسیم: خیلی خوب بود که آقای مطهری به جای مشهد در مرز مهران بودند و به مشکل بی سرپناهان در مرز مهران رسیدگی می شد و …
پاسخ وزیر: ما مطلقاً در مرز مهران هیچ مشکل آب و تغذیه نداشتیم. اگر شما می فرمایید، مستند بدهید خوشحال می شویم . اما اینکه یک صد هزار نفر به صورت غیر مجاز و واقعاً به خاطر جوشش درونی بروند معلوم است تجمع می شود . این چه حرفی است که جنابعالی می زنید !

با سنگ و چوب نیروی انتظامی را زده اند اما آنها با خویشتنداری هدایت و مدیریت کرده اند . تا زمانی که آنجا بودند هم تغذیه شدند و هم وسایل گرمایی به آنها داده شده است برای اینکه آنها مردم عزیز ما هستند . بنده هر لحظه اوضاع را کنترل می کردم و هر لحظه تمام توصیه من این بوده است که خدای ناکرده جسارتی به مردم نشود و احترام مردم حفظ شود .

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi