پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزئیات حادثه رمی جمرات در سرزمین منا /بیش از ۱۳۰۰ نفر در حادثه منا

 سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت لحظاتیگفت: آمار نهایی سازمان حج و زیارت از جانباختگان حادثه تلخ منا ۱۲۵ زائر ایرانی است که این آمار امشب زیاد نمی‌شود. رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمار جدید از شمار جانباختگان ایرانی فردا اعلام می‌شود. وی دلیل عدم انتشار نام ۷ زائر جانباخته ایرانی را مجهول‌الهویه بوده

اختصاصی کرونا

کد خبر : 18174
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳

کرونا :

جزئیات حادثه رمی جمرات در سرزمین منا /بیش از ۱۳۰۰ نفر در حادثه منا

 سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت لحظاتیگفت: آمار نهایی سازمان حج و زیارت از جانباختگان حادثه تلخ منا ۱۲۵ زائر ایرانی است که این آمار امشب زیاد نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمار جدید از شمار جانباختگان ایرانی فردا اعلام می‌شود.

وی دلیل عدم انتشار نام ۷ زائر جانباخته ایرانی را مجهول‌الهویه بوده آنان خواند و گفت: اسامی ۱۱۸ زائر ایرانی  منتشر شده است.

اوحدی با اشاره به بودن نام خانم‌های زائر ایرانی در بین کشته‌شدگان، گفت: زائران خانم شیعه ایرانی در شب گذشته در منا رمی جمرات کردند و امروز خوشبختانه در ازدحام جمعیت حضور نداشتند ولی خانم‌های زائر ایرانی اهل‌تسنن وقوف اضطراری را به جا نمی‌آورند و با کاروهان‌های خود برای رمی جمرات می‌روند که همین امر موجب شد تا نام برخی خانم‌های ایرانی در لیست جانباختگان وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: البته هنوز شیعه یا سنی بودن این خانم‌هایی که نامشان ذکر شده هنوز مشخص نیست.

آخرین روزهای مناسک حج تمتع امسال با کشته شدن صدها حاجی دیگر، کفایت دولت عربستان در تامین امنیت حجاج را زیر سوال برد. سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا  بیش از ۱۳۰۰ نفر تن از حجاج کشته شده‌اند.

تا این لحظه تعداد کشته‌های ایرانی این حادثه به ۱۲۵ نفر رسیده است.تعداد کل کشته‌ها تا کنون به ۱۳۰۰ نفر رسیده است. به نظر می‌رسد تعداد کل کشته‌ها به بیش از ۱۵۰۰ نفر خواهد رسید. اجساد قربانیان به ۴ سردخانه بزرگ در مکه و جده و منا انتقال پیدا کرده است.

ساعت ۹ صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند. زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند. از آنجا که تمام حاجیان خانم در شب گذشته به منا آمدند و رمی‌جمرات را انجام دادند بنابراین تمام زائران ایرانی کشته یا مجروح شده در حادثه امروز مرد هستند.

روز چهارشنبه (دیروز) نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که ۲۰۴ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز ۱۱ ماه جاری نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن ۱۱۸ نفر از جمله ۱۱ ایرانی منجر شد.در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه ۱۵۰۰ نفر از حاجیان شد.

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز ۱۱ ماه جاری نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن ۱۱۸ نفر از جمله ۱۱ ایرانی منجر شد. در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه ۱۵۰۰ نفر از حاجیان شد.

 

سه ضلعی شوم خبرنگاری
دنبال کنید

 

 
منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هم وطن جمعه , 3 مهر 1394 - 13:08

خدا این عزیران را بیامرزد

logo-samandehi