شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جوانان بیشترین قربانی حوادث رانندگی

سلامت نیوز:معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ ضمن تشریح شدت و میزان مرگباری یک حادثه رانندگی در سرعت‌های مختلف گفت: جوانان بیشترین قربانی حوادث رانندگی هستند.به گزارش ایسنا، سرهنگ مراد مرادی با بیان اینکه سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و تعداد بسیاری

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17798
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۹:۳۱

سلامت نیوز:معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ ضمن تشریح شدت و میزان مرگباری یک حادثه رانندگی در سرعت‌های مختلف گفت: جوانان بیشترین قربانی حوادث رانندگی هستند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ مراد مرادی با بیان اینکه سالانه در کشور ما افراد زیادی به علت سوانح ترافیکی جان می بازند و تعداد بسیاری نیز دچار ناتوانی و معلولیت‌های جسمی می شوند، افزود: متاسفانه قربانیان این حوادث،‌ بیشتر از گروه سنی جوان و مولد جامعه هستند؛ به طوری که میانگین سنی آنها حدوداً ۳۵ سال است و این خود موجب تحمیل باری مضاعف به اقتصاد و سرمایه اجتماعی می شود. معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ درباره علت وقوع حوادث رانندگی گفت: از بین علل وقوع سوانح ترافیکی شدید، سرعت، مهمترین عامل شناخته شده محسوب می‌شود که با تولید و استفاده رو به رشد خودروهای پر سرعت در کشور، اگر این عامل کنترل نشود ممکن است عواقب ناگوار بیشتری به جامعه تحمیل کند؛ چرا که این عامل هم در بالارفتن خطر بروز تصادفات جاده‌ای و هم روی شدت مصدومیت‌های ناشی از سوانح ترافیکی تاثیرگذار است. مرادی با اشاره به فعالیت های اجتماعی و دولتی شکل گرفته برای کاهش شمار مصدومان حوادث رانندگی، ادامه داد: علی رغم اینکه سازمان‌ها، موسسات و NGOهای متعددی در امر کاهش تعداد و شدت سوانح ترافیکی تلاش می کنند؛ اما متاسفانه همچنان کشور ما از حیث کاهش تعداد و شدت تصادفات از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و حل این معضل نه تنها وظیفه پلیس بلکه سایر سازمان‌های دخیل در موضوع و مراکز تحقیقاتی و مردم است. وی با تاکید بر اینکه با افزایش سرعت وسیله نقلیه، زمان عکس العمل راننده و فاصله مورد نیاز تا توقف وسیله نقلیه افزایش می یابد، گفت: همین امر باعث شده که احتمال وقوع تصادف افزایش یابد. برای نمونه اگر راننده‌ای مسیر تهران تا قم را با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت طی کند در فاصله زمانی ۵۲ دقیقه به مقصد می رسد؛ اما اگرهمین مسیر را با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طی کند در ۶۰ دقیقه به مقصد می رسد. بنابراین ارزش رسیدن به مقصد در زمانی کوتاهتر (آن هم صرفاً ۸ دقیقه) در مقایسه با خطرات احتمالی و عواقب ناگوار پیش روی راننده بسیار ناچیز خواهد بود. به گفته معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمائی و رانندگی تهران بزرگ در سرعت بالا میزان اشتباهات رانندگی بیشتر خواهد شد و مدت زمان تصمیم گیری کاهش می یابد.
وی در توضیح بیشتر خود به مثال‌هایی اشاره کرد: بطور مثال در یک تصادف با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، وزن کودک ۲۰ برابر افزایش می یابد و یک کودک ۵ کیلوگرمی در یک صدم ثانیه، وزنی معادل ۱۰۰ کیلوگرم خواهد یافت بنابراین اقشار آسیب پذیر استفاده کننده از راه‌ها مانند عابرین پیاده، رانندگان موتورسیکلت و دوچرخه سواران هنگام تصادف با وسایط نقلیه موتوری، بیشتر در معرض آسیب های وخیم قرار می گیرند و این بدان علت است که این اقشار کاملا بدون محافظ و یا با سطح محافظت پایین تری قرار دارند. مرادی با بیان اینکه احتمال کشته شدن یک عابر پیاده در برخورد با یک وسیله نقلیه موتوری با افزایش سرعت به طور چشمگیری افزایش می یابد، گفت: تحقیقات گویای این مطلب است که بیشتر کاربران ترافیکی آسیب پذیر در برخورد با یک خودرو که با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حرکت است زنده می مانند، اما در برخورد با خودرویی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت اغلب کشته می شوند. وی افزود: بطور خلاصه می توان گفت راندن وسیله نقلیه با سرعت‌های غیرمجاز میزان و شدت تصادفات، مصدومیت و مرگ و میرهای ترافیکی را افزایش داده و کاهش سرعت، ایمنی عبور و مرور در معابر را تضمین خواهد کرد.

سندرم آشیانه های خالی مهمترین معضل خانواده ها
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi