سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دولت برای ارز نرخی تعیین کند که قابل دفاع باشد

جعفرقادری عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار خانه ملت در خصوص نوسانات نرخ ارز و تک نرخی شدن آن،گفت: حداقل مزیت تک نرخی شدن ارز این است که جلوی رانت ها و سوء استفاده ها را می گیرد.اما نباید فراموش کرد دونرخی بودن بهای ارز هم می

اختصاصی کرونا

کد خبر : 17070
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۴:۱۶


جعفرقادری عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درگفت و گو با خبرنگار خانه ملت در خصوص نوسانات نرخ ارز و تک نرخی شدن آن،گفت: حداقل مزیت تک نرخی شدن ارز این است که جلوی رانت ها و سوء استفاده ها را می گیرد.اما نباید فراموش کرد دونرخی بودن بهای ارز هم می تواند اشکالاتی را در بازار به وجود بیاورد؛چراکه برخی نرخ دولتی را به صورت آزاد می فروشند و نهایت استفاده را می برند.


نماینده مردم شیراز درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: چند نرخی بودن ارز باعث می شود تا کمتر شاهد ثبات در بازار باشیم و در فضای اقتصادی کشور همچنان ابهام وجود داشته باشد و توزیع درآمد به ضرر ویا به نفع برخی دیگر صورت گیرد و معلوم نیست  منابعی که به نرخ ارز وابسته اند در سرگمی به سر می برند.


قادری در پاسخ به این سوال که راهکار مناسب برای نرخ ارز چیست، تصریح کرد: طبیعی است که دولت باید نرخ هدف را به گونه ای در نظر بگیرد واین امر هم در کشور ما قابل دستیابی و منطقی نیست چون که این امر بحث واردات و صادرات را تحت الشعاع خود قرار می دهد،  نمی توانند این را در نظر بگیرند .


وی یادآور شد:دولت باید با موضوعات اقتصادی واقعی برخورد کند و یک نرخی را بدهد که قابل دفاع باشد. نرخ پایین حتی با تزریق ارز شاید قابل دفاع باشد و شاید هم قابل دفاع نباشد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: علاوه بر واردات باید نگران صادرات هم بود اینکه دردیگر کشورها ارز های خارجی را کاهش می دهند به این دلیل است که آن را به عنوان پشتوانه صادراتی که فاینانس دارند و منجر به صدور خدمات مهندسی و کالا می شود می توانند از آن استفاده کنند.

افتتاح خانه هنرمندان در سالن اجتماعات هلال احمر برگزار می‌‎شود
دنبال کنید


این نماینده مجلس نهم در پاسخ به فعالیت‌های صورت گرفته ازسوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در خصوص نوسانات نرخ ارز،تاکید کرد: کمیسیون مربوطه ما توانسته قوانینی برای فضای تولید، کسب و کار، تنظیم کنداصلاح موادی ارایه کرده است که همه این ها در راستای این بوده است که تا دولت بتواند ثبات و آرامش را در بازار ایجاد کند.


قادری همچنین درپاسخ به اینکه آیا دوران پساتحریم و توافقات صورت گرفته می تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد یا خیر،عنوان کرد:بازگشت پول های بلوکه شده در دوران پسا تحریم شاید تاثیر موقتی داشته باشد و نرخ ارز به میزان عرضه و تقاضا بسته است؛اگر بتوانیم صادرات را افزایش دهیم قدرت ارزآوری بیشتر می شود؛ولی اگر در جهت واردات کالاها ساخته شود این امر نیاز به ارز را بیشتر می کند.


به گزارش خانه ملت؛علی طیب‌نیا  وزیراموراقتصاد و دارایی،چندی پیش با تاکید بر اینکه از این پس نوسانات نرخ ارز محدود خواهد بود،افزود: تصورما این است که نوسانات نرخ ارز محدود شود،اما رقمی را نمی توان برای آن درنظر گرفت و دراین باره اگر هرکسی عددی برای کاهش نرخ ارز تعیین کند،دروغ گفته است.

وزیرامور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه تعیین نرخ ارز درکشور شناور مدیریت شده است، تصریح کرد: در این سیستم تعیین نرخ ارز نه برعهده دولت و نه بانک مرکزی است؛ بلکه قیمت در بازار و تحت تاثیر عوامل اقتصادی تعیین می شود./


پایان پیام

 

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi