چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

گشت ارشاد درجه قانونی ندارد

اسفنانی در توضیح مفاد طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب: گشت ارشاد درجه قانونی ندارد سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حالی که معتقد است تمامی طرح‎هایی همچون گشت ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از حریم عفاف و حجاب باید

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16880
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰:۵۱


اسفنانی در توضیح مفاد طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب:


گشت ارشاد درجه قانونی ندارد


سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حالی که معتقد است تمامی طرح‎هایی همچون گشت ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر و صیانت از حریم عفاف و حجاب باید در یک قالب خلاصه شوند، گفت: ترویج حجاب نیاز به فعالیت‌های فرهنگی دارد و فرهنگ حجاب را نمی‌توان با قانونگذاری ایجاد کرد، اما با قانونگذاری می‌توان گسترش فرهنگ را تسهیل کرد.


گشت ارشاد درجه قانونی ندارد 3

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» که در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی و حقوقی مجلس مطرح است، گفت: بررسی این طرح  در مراحل ابتدایی قرار دارد و به تازگی در کمیسیون مشترک آغاز و ایراداتی از سوی اداره تنقیح قوانین به آن وارد شده است بنابراین باید بخش‌هایی از طرح را چکش کاری کرد تا رفع ایراد شود.


نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین و میاندشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کلیات طرح در کمیسیون مصوب شده و امکان رد طرح وجود ندارد، افزود: تنها راه مانده رفع ایراداتی است که از سوی اداره کل اسناد و تنقیح قوانین به آن وارد شده که البته برخی ایرادات وارده قابل قبول هستند و بخش‌هایی از آن‌ها را می‌توان رفع کرد.


 


برخورد با کشف حجاب یا روزه خواری در قالب یک تخلف رانندگی


اسفنانی به یکی از ایرادات مطرح شده اشاره کرد و گفت: در قانون مجازات کشور برای کشف حجاب و یا روزه‌خواری مجازات تعیین شده است، که اگر در این طرح نیز مجازات لحاظ می‌شد، نوعی موازی کاری صورت می‌گرفت و به همین دلیل برای رفع ایراد در این طرح، یک خطا را از سطح جرم به تخلف کاهش داده‌اند.

طرح تحول سلامت انقلاب بزرگی در بهداشت ودرمان به وجود آورد
دنبال کنید


سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: اگر فردی در اتومبیل کشف حجاب یا روزه خواری کند فی نفسه جرم مرتکب شده و قابل پیگیری است و دادستان می‌تواند به فراخور موضوع مانند داشتن شاکی خصوصی به آن رسیدگی کند؛ اما بر اساس این طرح، اگر مامور راهنمایی و رانندگی هم این تخلف را ببیند میتواند در قالب یک تخلف رانندگی، فرد خاطی را جریمه نقدی کند و این امر، فارغ از آن است که بخش مجرمانه آن اجرا شود یا نشود و بنابراین یکی از ایرادات وارده به طرح مذکور بدین شکل برطرف خواهد شد.


اسفنانی اضافه کرد: تخلف‌هایی مانند روزه خواری و کشف حجاب شاکی خصوصی ندارند بنابراین از این پس راهنمایی و رانندگی باید به آن رسیدگی می‌کند اما در مورد مزاحمت برای نوامیس علاوه بر داشتن شاکی خصوصی و پیگیری در دادگاه، نیروی راهنمایی و رانندگی نیز باید فرد خاطی را جریمه کند.


به گفته وی در این طرح، مجازات فرد مرتکب به خطا مطرح نیست بلکه برخی از خطاها در قالب یک تخلف جدید به مجموعه امور خلافی راهنمایی رانندگی اضافه شده است.


اسفنانی در توضیح اینکه ممکن است «طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب» با فعالیت فعلی گشت ارشاد و یا طرح «امر به معروف و نهی از منکر» تداخل پیدا کند و نوعی موازی کاری صورت گیرد، توضیح داد: همه این طرح‎ها باید با هم ادغام شوند، هر چند وظیفه گشت ارشاد در قالب تذکر خلاصه می‌شود و فعالیت آن‌ها درجه قانونی ندارد؛ به این معنا که در قانون مصوب نشده است.

عده ای قصد تخریب شخصیت امام راحل را دارند
دنبال کنید


فرهنگ حجاب را نمی‌توان با قانونگذاری ایجاد کرد اما می‌توان سامان داد


وی با تاکید برآنکه ترویج حجاب نیاز به فعالیت‌ فرهنگی دارد، افزود: فرهنگ حجاب را نمی‌توان با قانونگذاری ایجاد کرد اما با قانونگذاری می‌توان گسترش فرهنگ را تسهیل کرد. این قانون بنا ندارد فرهنگسازی کند چراکه فرهنگسازی مربوط به نهادهای دیگری همچون وزارت ارشاد، صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و… می‌شود؛ این طرح تنها به وضعیت نابهنجار برخی رفتارها در اتومبیل‌های سطح شهر، سروسامان می‌دهد.


سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی با بیان اینکه اگر فرهنگسازی در حوزه حجاب و عفاف به درستی انجام شود دیگر نیازی به این گونه طرح‌ها نیست، درباره حواشی که پیرامون جریمه مادی این طرح ایجاد شده است، گفت: این اظهارنظر که چنین جریمه‌ای برای جبران کمبودهایی مالی لحاظ شده به هیچ عنوان کارشناسانه نیست، جایگاه حجاب هنوز آنقدر تنزل پیدا نکرده که یک مجموعه برای رفع مشکلات مالی خود آن را دستمایه قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، کلیات طرح «صیانت از حریم عفاف و حجاب» در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی و حقوقی مجلس مورد تایید واقع شده و بندها و اجزای آن در حال بررسی و رسیدگی است./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi