شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

زمان آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در هفته دولت امسال خبر داد. به گزارش ایسنا منطقه کرمانشاه، عبدالرضا مصری، امروز (سوم مرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به فراز و نشیب‌های چندین ساله پالایشگاه آناهیتا، اظهار کرد: بالاخره احداث این پالایشگاه نهایی شد و عملیات اجرایی آن از

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16279
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۴:۳۸

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی از آغاز عملیات اجرایی پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در هفته دولت امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه کرمانشاه، عبدالرضا مصری، امروز (سوم مرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به فراز و نشیب‌های چندین ساله پالایشگاه آناهیتا، اظهار کرد: بالاخره احداث این پالایشگاه نهایی شد و عملیات اجرایی آن از هفته دولت آغاز خواهد شد.

وی ظرفیت تولید این پالایشگاه را ۱۵۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: سرمایه گذاری این پروژه نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان است که از اول انقلاب هرچه سرمایه‌گذاری در استان انجام شده در مجموع از این رقم کمتر است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه گفت: این پالایشگاه هشت برابر پالایشگاه کنونی کرمانشاه ظرفیت دارد و برای مدت ۱۰۰ سال برای استان شغل ایجاد می‌کند و سه نسل در آن مشغول به کار خواهند شد.

به گفته مصری اگر این پالایشگاه راه‌اندازی شود ۲۶ کارخانه پایین دستی نیز ایجاد خواهد شد که قیر، چسب، مواد شوینده، ایزوگام و … از جمله تولیدات آنهاست.

وی ظرفیت اشتغال این پالایشگاه را نیز ۲۰۰۰ نفر به طور مستقیم دانست و تصریح کرد: علاوه بر این مشاغل جانبی فراوانی در کنار این پروژه ایجاد خواهد شد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مطالعات پروژه پیش از این توسط دو شرکت انگلیسی انجام شده و هزینه آن نیز ۲۰ میلیون یورو بود، یادآوری کرد: طرح مطالعاتی را تحویل گرفتیم و امروز هم جلسه‌ای برای مناقصه و تعیین پیمانکاران برگزار شد.

مصری افزود: سه پیمانکار در سه بخش تاسیسات ساختمانی، تولید و آماده‌سازی مخازن و بخش پالایش مادر مشغول به کار خواهند شد.

اختصاص ۴۵۰میلیاردتومان تسهیلات به رونق تولید/خروج ۹۰واحد ازرکود
دنبال کنید

وی با بیان اینکه پیش از این چنین صنعت بزرگی برای کرمانشاه نداشتیم، ادامه داد: آنچه تاکنون داشتیم مشاغل خانگی با وام‌های سه میلیونی و پنج میلیونی بود که تحرکی در اقتصاد استان ایجاد نمی‌کرد.

به گفته این نماینده مجلس، با راه‌اندازی آناهیتا چرخه بزرگ اقتصادی در استان به حرکت در می‌آید، تا ۱۰۰ سال دیگر مواد اولیه آن در داخل کشور وجود دارد و به علاوه تولیدات آن در داخل و خارج از کشور بازار دارد.

مصری به روند سخت نهایی شدن آناهیتا نیز اشاره کرد و افزود: زمانی که دوباره به مجلس بازگشتم (دوره اخیر مجلس) فاتحه آناهیتا را خوانده بودند و گفته می‌شد توجیه اقتصادی ندارد، اما با تلاش فراوان، برگزاری چندین جلسه و نوشتن ۷۰۰ نامه دوباره یخ‌های آناهیتا شکسته شد.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در خصوص توجیه اقتصادی این پروژه نیز عنوان کرد: قرار است نفت به قیمت ۱۰ درصد زیر قیمت فوب خلیج فارس وارد پالایشگاه شود و با هزینه وزارت نفت، ۵۰۰ کیلومتر خط لوله از خوزستان تا درب پالایشگاه انجام شود.

مصری گفت: برای همه پروژه‌ها سهم صندوق توسعه ملی ۷۵ درصد و سهم آورده ۲۵ درصد است که ما این عدد را برای پالایشگاه به ۸۵ درصد صندوق توسعه ملی و ۱۵ درصد آورده سهام‌داران تغییر دادیم، به علاوه بازپرداخت تسهیلات هشت سال بعد از راه‌اندازی آغاز می‌شود و تا ۱۰ سال نیز معافیت مالیاتی وجود دارد.

وی در خصوص سهام‌داران نیز افزود: وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش ۳۳.۳ درصد، سازمان بازنشستگی ۳۳.۳ درصد و تامین اجتماعی نیز ۳۳.۳ درصد در این پروژه سهم دارند.

توافق هسته ای تأثیری در سیاست های ضداستکباری ایران ندارد/آمریکا به دنبال بی ثباتی منطقه است
دنبال کنید

نماینده کرمانشاه با بیان اینکه سرمایه گذاری این پروژه دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو و عدد بسیار بزرگی بود، تصریح کرد: هیچ بانکی توان پرداخت چنین تسهیلاتی را نداشت و از همین رو سندیکایی از بانک‌ها تسهیلات را پرداخت خواهند کرد که بانک صادرات ۲۵ درصد، بانک ملی ۲۰ درصد، بانک ملت ۱۸ درصد، بانک صنعت و معدن ۱۷ درصد و بانک تجارت ۲۰ درصد سهم دارند.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi