یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

آژانس قبلا بر پاک بودن پارچین مهر تایید زده است/ مساله پارچین باید از گردونه هرگونه بازدید خارج شود

درست روز بعد از اعلام توافق هسته ای و بیان برنامه جامع مشترک بین ایران و ۱+۵ در وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کوبورگ از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی خبر داد. وی در جمع خبرنگاران در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 16177
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲

درست روز بعد از اعلام توافق هسته ای و بیان برنامه جامع مشترک بین ایران و ۱+۵ در وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در کوبورگ از توافق بر سر یک نقشه راه برای حل ابعاد احتمالی نظامی با علی‌اکبر صالحی خبر داد.

وی در جمع خبرنگاران در مقابل هتل کوبورگ تصریح کرد که این نقشه راه ، روندی را شروع می کند که تا انتهای سال ٢٠١۵ است . جلسه های فنی و تدابیر فنی انجام می‌شود و توافق جداگانه درخصوص پارچین انجام خواهد شد.

مساله بازدید از پارچین در سال های اخیر محور یکی از مناقشات جدی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بعضا ۱+۵ بوده است. با وجود این که آژانس بین المللی انرژی اتمی از این مرکز بازدید انجام داده است اما همواره پارچین محوری برای حاشیه سازی بوده است.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در مورد سوابق بازدیدها از پارچین می‌نویسد: «ناظران آژانس در ژانویه و نوامبر ۲۰۰۵ اجازه ورود به پارچین را پیدا کردند. این مجموعه یک پایگاه نظامی بزرگ و وسیع است که صدها ساختمان و ساختارهای زیرزمینی دارد. در آن زمان، این پایگاه به چهار بخش تقسیم شده بود. ایرانیان به ناظران اجازه دادند با استفاه از اطلاعات ماهواره‌ای دو بخشی را که می‌خواهند، انتخاب کرده و از ساختمان‌ها یا ساختارهای آن بخش بازدید کنند. در سال ۲۰۰۵ ناظران بیش از پنج ساختمان را بررسی کرده و نمونه‌هایی از خاک و محیط اطراف آنجا برداشتند. آنها مورد مشکوکی به دست نیاوردند، اما آن ساختمان‌ها شامل ساختمان‌هایی نبودند که اکنون مورد نظر آژانس است. هاینونن که رئیس هیات ناظران در آن زمان را به عهده داشت، می‌گوید: “ما از قبل ساختمان‌ها را انتخاب نکردیم، بلکه زمانی که به پارچین رسیدیم آنها را انتخاب کردیم بنابراین کل مجموعه در اختیارمان بود. زمانی که به آنجا رسیدیم، به آنها گفتیم کدام ساختمان را می‌خواهیم بازرسی کنیم.”»

جلالی: طرفین مذاکرات هسته‌ای مراقب بدخواهان توافق باشند/آنجل:نقش ایران در مبارزه با داعش مهم است
دنبال کنید

حالا اما با وجود برداشتن قدم نخست در زمینه توافق هسته ای ، مدیر کل آژانس اتمی صحب از بازدید از پارچین و توافقی مجزا در خصوص این مرکز نظامی می کند.

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جمهوریت در این خصوص می گوید: آژانس پیش از این از پارچین بازدید کرده و بر پاک بودن این محل از هرگونه ادعا، مهر تایید زده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب می افزاید: مسئله پارچین هم با توجه به این که پیش از این مورد بازدید قرارگرفته باید از گردونه هر گونه بازدید خارج باشد.

بروجردی با اشاره به سابقه بازدید های لازم از پارچین توسط آژانس تصریح کرد: آژانس به دفعات از پارچین بازدید داشته و اقدام به نمونه برداری کرده و سندی دال بر ادعاهایی که توسط دشمنان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی از جمله منافقین در این خصوص مطرح می شد، وجود نداشت.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلا آژانس از پارچین بازدید کرده و سوالاتی داشته و نمونه برداری انجام داده، لذا هیچ دلیلی برای اینکه اجازه دسترسی مجدد به آن‌ها داده شود، وجود ندارد و آن‌ها نیز پذیرفته‌اند که در پارچین فعالیتی صورت نپذیرفته است./

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi