جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ثبت جهانی شوش؛ فرصتی برای اشتغال‌زایی و نجات مردم از فقر

سید راضی نوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به ثبت منطقه تاریخی شوش در یونسکو اشاره کرد و گفت: این ثبت جهانی علاوه بر یک رویداد تاریخی برای ایران، افتخاری برای شهرستان شوش محسوب می‌شود زیرا شوش از گذشته دارای شناسنامه جهانی بوده است و نخستین منطقه‌ای که در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 15994
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۸:۳۶


سید راضی نوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به ثبت منطقه تاریخی شوش در یونسکو اشاره کرد و گفت: این ثبت جهانی علاوه بر یک رویداد تاریخی برای ایران، افتخاری برای شهرستان شوش محسوب می‌شود زیرا شوش از گذشته دارای شناسنامه جهانی بوده است و نخستین منطقه‌ای که در کل کشور ایران حدود چهار  دهه پیش در سازمان یونسکو ثبت جهانی شد منطقه جغازنبیل واقع در شهرستان شوش بود.


ثبت جهانی در یونسکو فرصتی برای اشتغالزایی و افزایش گردشگریی


نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باعث افتخار است منطقه باستانی شوش هم به مساحت ۴۰۰ هکتار در لیست جهانی یونسکو و آثار باستانی و فرهنگی جهان قرار گرفته است، افزود: این ثبت جهانی را باید یک فرصت دانست چراکه علاوه نشان دادن هویت ایران، فرصتی برای اشتغالزایی و افزایش گردشگریی است.


وی ادامه داد: ‌با وجود آنکه شوش ثبت جهانی شده است اما هنوز زیرساخت‌های اولیه برای بهربرداری اقتصادی و فرهنگی از این فضا ایجاد نشده است، درواقع نمی‌توان از فرصتی که ایجاد شده استفاده حرفه‌ای کرد.


عضو کمیسیون کشاورزی و آب در مجلس با بیان اینکه سالانه نزدیک ۶ تا ۱۰ هزار گردشگر از منطقه تاریخی، باستانی و فرهنگی این شهرستان دیدن می‌کنند، افزود: قدمت تاریخی و باستانی و جذابیت‌های این منطقه به قدری است که می‌توان با ایجاد فضای مناسب گردشگری علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم این شهر، نجات آن‌ها از فقر، پول و درآمد مناسبی را هم به همراه داشته باشد.   

کسی که دارای تریبون و اهل سخن باشد در سخنانش علیه فتنه و فتنه‌گران سخن نگوید،مشکل دارد
دنبال کنید


ثبت جهانی شوش؛ فرصتی برای اشتغال‌زایی و نجات مردم از فقر 3


نگاه به محدودیت‌ها به چشم فرصت


نوری با بیان اینکه ثبت جهانی شوش در لیست آثار باستانی یونسکو محدودیت‌های را به لحاظ ساخت و ساز در اطراف این منطقه به همراه خواهد داشت، گفت: منطقه شوش چند حریم باعنوان حریم یک، دو، سه و… دارد که ساخت و ساز در اطراف این حریم‌ها ممنوع شده است اما باید به این محدودیت‌ها به چشم فرصت نگاه شود.


وی با بیان اینکه در این چند روز که شوش ثبت جهانی شده است نگاه مردم و مسئولان به این منطقه تارخی تغییر کرده است، افزود: اتفاق‌های خوب زمانی خواهد افتاد که زیرساخت‌های لازم ایجاد شوند تا بتوان از این فرصت بین‌المللی، نهایت استفاده را کرد البته این امر نیازمند برنامه‌ریزی مشخص و سرمایه‌گذاری است.


ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت جذب گردشگر


نماینده مردم شوش در مجلس ادامه داد: هفته گذشته جلسه‌ای با معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی برگزار شد و دغدغه‌های مردم شوش انتقال پیدا کرد. قراراست با ادامه این جلسات برای اصلاح و ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت اشتغال‌زایی و جذب توریسم، برنامه‌ریزی انجام شود.


عضو کمیسیون کشاورزی و آب در مجلس افزود: باید سعی شود که فرصت و ظرفیت این مجموعه قدر دانسته شود و مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری نیز فضای لازم را در این مسیر مهیا کنند.


به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر جمهوری اسلامی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

گزارش تصویری(۱۳) دکتر لاریجانی در مراسم افتتاح کتابخانه عمومی مرکز بررسی‌های اسلامی قم/۲
دنبال کنید


سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان که از ۲۸ ژوئن تا ۸ جولای در حال برگزاری است. در این دوره از اجلاس یونسکو،  ایران پرونده «شوش» در خوزستان را توسط معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد که پس از دفاع وی، با اکثریت آرای اعضا، محوطه تاریخی شوش به ثبت جهانی رسید./


پایان پیام

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi