پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

کاهش عرضه پتروشیمی در بورس

مجتمعهای پتروشیمی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه ها، باید تمام محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و عرضه خارج از این چارچوب تخلف است. به گزارش خبرنگار شانا، وظیفه اصلی بورس کالای ایران به وجود آوردن فضا و بستری امن برای معامله های کالایی است و در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 15931
تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۶:۱۶
مجتمعهای پتروشیمی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ستاد هدفمندی یارانه ها، باید تمام محصولات خود را در بورس کالای ایران عرضه کنند و عرضه خارج از این چارچوب تخلف است.

به گزارش خبرنگار شانا، وظیفه اصلی بورس کالای ایران به وجود آوردن فضا و بستری امن برای معامله های کالایی است و در این مسیر رقم خوردن معامله های شفاف و بی واسطه سبب به وجود آمدن بازاری مطمئن شده است اما در چند ماه گذشته برخی از شرکتهای پتروشیمی با عرضه محصولات خود در خارج از بورس کالا فضای بازار را با چالش مواجه کرده اند.

امروز بورس کالا در به تعادل رساندن معامله ها در شرایط اقتصادی کنونی کشور نقشی مهم را ایفا می کند و با توجه به ابزارهای متنوع برای معامله اکنون این بورس محلی مطمئن برای فروشندگان و خریداران است و در این مسیر عرضه های خارج از بورس کالا از سوی برخی از مجتمعهای پتروشیمی سبب شده تا خریداران دست خالی بورس کالا را ترک کنند.

همسو با کاهش عرضه ها از سوی تولید کنندگان محصولات پتروشیمی؛ مدیرعامل بورس کالا به خبرنگار شانا گفت: بورس کالا برای افزایش سطح معامله محصولات پتروشیمی نیازمند حمایت دولت به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حسین پناهیان، اظهار کرد: معامله محصولات پتروشیمی که در چند ماه گذشته با نوسان روبرو بود، کمی بهبود یافته است، اما برای رونق معامله ها به حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیاز داریم.

وی افزود: در چند ماه گذشته، متاسفانه روند عرضه مجتمع های پتروشیمی با چالشهایی روبرو بود و بعضی از عرضه ها به خارج از بورس کالا منتقل شد؛ از متولیان امر می خواهیم نظارتهای لازم را بیش از گذشته برای تنظیم بازار معمول کنند.

تشریح قراردادهای جدید نفتی
دنبال کنید

با توجه به اظهارنظر مدیرعامل بورس کالای ایران ، باید گفت که دولت از فعالیت بورس کالای ایران حمایت می‌کند و براساس برنامه دولت تدبیر و امید مبنی بر خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی، بورس کالای ایران مسئولیت اصلی را در حوزه تنظیم بازار و اصلاح نظام قیمتها بر عهده گرفته است، اما اکنون نیازمند حمایت برای افزایش حجم و ارزش معامله ها است .

بر اساس برنامه اعلامی دولت تدبیر و امید درباره خروج غیرتورمی از رکود، تاکید شده که نقش دستگاههای دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین کننده سقف قیمتها به پایش کننده بازار و اخذ تصمیمها و سیاستهای مناسب برای حفظ بازار در شرایط رقابتی تغییر کند و کشف قیمت شفاف، منطقی و منصفانه از طریق بورس کالای ایران صورت گیرد.

از سوی دیگر چندی پیش همزمان با تصویب کارگروه تنظیم بازار، کارگروهی تخصصی با مسئولیت دبیرخانه ستاد هدفمندی یارانه ها برای بررسی و آسیب شناسی وضع تولید،عرضه و قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار شانا، براساس مصوبه کارگروه تنظیم بازار، اعضای این کارگروه تخصصی عبارتنداز وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالای ایران، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی.

این کارگروه موظف است، با بررسی گزارشهای نهادهای نظارتی در خصوص عرضه خارج از بورس محصولات پتروشیمی، راهکارهای لازم را جهت افزایش شفافیت در بازار محصولات پتروشیمی بخصوص در مورد عواملی همچون میزان تولید، مصرف، عرضه، تقاضا و قیمت، ارائه کند.

برپایه این مصوبه، کارگروه تخصصی پتروشیمی همچنین ملزم شده تا پیشنهاد حذف قیمت پایه محصولات پتروشیمی و نیز اعطای مجوز عرضه خارج از بورس را برای معدودی از محصولات پتروشیمی که بازاری انحصاری دارند، بررسی کند.

آتش سوزی در کمپ کارگران عسلویه+عکس
دنبال کنید

بر اساس این گزارش، عرضه نشدن همه تولید واحدهای پتروشیمی که پیشتر توسط ستاد هدفمندی یارانه ها تصویب شده بود و نیز بررسی قوانین مرتبط با این حوزه، از دیگر وظایف کارگروه پتروشیمی، تعیین شده است.

ارائه راهکار اجرایی برای استفاده از سامانه اطلاعاتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت رصد شفافتر بازار محصولات پتروشیمی و نیز بررسی اصلاحیه مصوبه پیشین ستاد هدفمندی یارانه ها مبنی بر این که در صورتی که پس از ٣ بار عرضه در بورس، محصولی پس از هر بار کاهش قیمت در بورس کالا فروش نرفت، عرضه کننده اجازه صدور آن را از طریق رینگ صادراتی دارد و سازمان تعزیرات حکومتی بر این روند نظارت خواهد داشت.

نویسنده:

برچسب ها : ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi