پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

ایران سومین تولید کننده نفت اوپک

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با اشاره به رشد روزانه ١٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در ماههای مه و ژوئن، این کشور را در جایگاه سومین تولید کننده نفت اوپک قرار داد. به گزارش شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با عنوان “دسترسی پذیری و

اختصاصی کرونا

کد خبر : 15808
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۰:۵۱
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با اشاره به رشد روزانه ١٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در ماههای مه و ژوئن، این کشور را در جایگاه سومین تولید کننده نفت اوپک قرار داد.

به گزارش شانا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه ترین گزارش خود با عنوان “دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولیدی در کشورها به غیر از ایران” اعلام کرد که میانگین تولید روزانه نفت خام و مایعات گازی ایران در ٢ ماه مه و ژوئن به سه میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه رسید که از این مقدار، دو میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه مربوط به تولید نفت خام است.


بر اساس این گزارش، تولید روزانه نفت خام ایران در ماههای مه و ژوئن نسبت به مدت مشابه پارسال با افزایش ١٠٠ هزار بشکه ای روبرو بوده است.


تولید روزانه مایعات نفتی ایران در ماهای مه و ژوئن همچنان پایین تر از میانگین تولید سه میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه ای این کشور در سه سال پیش است، اما این مقدار ٢٠٠ هزار بشکه بیشتر از تولید روزانه سه میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه ای است که ایران در سال ٢٠١٣ تولید می کرد.


این اداره در تازه ترین ارزیابی خود اعلام کرد: میانگین تولید نفت خام و مایعات گازی ایران در بازه زمانی ٢٠١٢ تا ٢٠١۴ در سطح سه میلیون و ۴٠٠ هزار بشکه در روز بوده و این رقم نیز در ماههای مه و ژوئن ٢٠١۴ نیز در همین سطح حفظ شده است.

ضرورت فرهنگ سازی مصرف برق برای خانواده‌ها
دنبال کنید


بنابر تازه ترین برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت خام نسبت به گزارش پییشین موسوم به «دسترسی پذیری و قیمت نفت و فرآورده های نفتی تولیدی در کشورها به غیر از ایران» به دلیل پیشی گرفتن مقدار عرضه از تقاضای جهانی نفت خام، اندکی با افت روبرو بوده است.


این گزارش می افزاید: بر هم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا در پی افزایش تولید نفت خام در آمریکای شمالی پدید آمده است، به طوری که برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا درباره رشد تولید نفت خام آمریکا با روندی افزایشی در ماه ژوئن روزانه ۶٠٠ هزار بشکه اعلام شد، به طوری که در پی این شرایط، ذخیره سازیهای نفت خام آمریکا نیز با افزایش همراه شد.


اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی کرد که ذخیره سازیهای جهانی نفت خام در ماههای ژوئن و مه به طور میانگین روزانه با دو میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رشد همراه بوده است ، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال روزانه یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه بود؛ میانگین رشد آن در سه سال گذشته (٢٠١٢ تا ٢٠١۴) روزانه ٣٠٠ هزار بشکه بوده است.


بنا بر این ارزیابی، ذخیره سازیهای جهانی نفت خام در ماه مه به تنهایی سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت که بیشترین مقدار افزایش ماهانه ذخیره سازیهای جهانی نفت خام از سال ٢٠١٢ را نشان می دهد.


مقدار ذخیره سازیهای نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی (او یی سی دی) در ماههای ژوئن و مه ٢٧۶ میلیون بشک بیشتر از میانگین آن در سه سال گذشته بود.

تعداد پروازهای فرودگاه گچساران به سه پرواز در هفته افزایش یافت
دنبال کنید


قیمتهای جهانی نفت خام در دوره مورد بررسی در همان سطوح آغازین سال جاری میلادی تثبیت شده است اما همچنان پایین تر از مدت مشابه پارسال است؛ میانگین قیمت نفت خام برنت دریای شمال تا پایان معاملات روز ٢٣ ژوئن ( دوم تیرماه) در سطح ۶۴ برای هر بشکه بوده است، که این رقم از ٣٠ آوریل (١٠ اردیبهشت ماه) ٢ دلار کاهش نشان می دهد.


بر اساس این گزارش، مازاد عرضه نفت خام جهان در ماههای مه و ژوئن به میانگین روزانه یک میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز رسید، که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۴٠٠ هزار بشکه کاهش نشان می دهد، این مقدار در مقایسه با ماههای مارس و آوریل بدون تغییر بوده است.


این گزارش حاکی از آن است که میانگین تولید نفت خام عراق در ماههای مه و ژوئن روزانه چهار میلیون بشکه بوده است، در حالی که این مقدار در مدت مشابه پارسال سه میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه بود.


در همین حال، میانگین تولید روزانه نفت خام عربستان در ماههای مه و ژوئن ٩ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بوده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ٩ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi