جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

سرگردانی متقاضیان مسکن مهر

متقاضیان مسکن مهر در حالی هم چنان در مسیر پر و پیچ خم این پروژه ها سرگردان هستند که مسئولان دولت یازدهم زمان بستن پرونده این طرح را به تعویق می اندارند و این امر نشان دهنده مشکلات عدیده ای است که سد راه تکمیل این واحد ها وجود دارد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 13748
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۸:۳۳
متقاضیان مسکن مهر در حالی هم چنان در مسیر پر و پیچ خم این پروژه ها سرگردان هستند که مسئولان دولت یازدهم زمان بستن پرونده این طرح را به تعویق می اندارند و این امر نشان دهنده مشکلات عدیده ای است که سد راه تکمیل این واحد ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طرح مسکن مهر به منظور خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و کم درآمدجامعه از سال ۱۳۸۶ در قالب بند «د» تبصره ۶ قانون بودجه در دولت نهم آغاز شد که براساس آن قرار بود دولت سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی در سطح کشور بسازد.

از آنجایی که ارزش زمین بخش اعظم هزینه تمام شده خانه را به خود اختصاص می‌دهد، طرح مسکن مهر هم بر مبنای اجاره بلند‌مدت زمین برای احداث و ساخت خانه در نظر گرفته شد.

اما با آغاز اجرای این طرح موانع و مشکلاتی از قبیل توقف پرداخت وام توسط بانک‌های دولتی به وجود آمد که باعث شد در مقاطع زمانی مختلف ساخت خانه‌ها با سرعت بسیار کمتری پیش رود و یا متوقف شود.

همچنین اجرای این پروژه باعث شد مشکلات زیادی در عرصه‌های مختلف از قبیل برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری، اقتصاد ملی و مدیریت شهری به وجود بیاید که به عقیده مخالفان اجرای این طرح صدمات جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

تا جایی که در شهریورماه ۱۳۸۶ گزارشی توسط وزارت مسکن از وضعیت آشفته بازار مسکن منتشر شد که براساس آن اوج افزایش قیمت در بازار مسکن در زمستان ۱۳۸۷ به وجود آمده که قیمت‌ها حدود ۴۷ درصد نسبت به زمستان قبل بالا رفت و متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در شهر تهران که در زمستان سال ۱۳۸۶ حدود ۶۵۰ هزار تومان بود که این رقم در زمستان بعد به یک میلیون و دویست هزار تومان افزایش یافت که به عقیده کارشناسان این میزان تورم در بازار مسکن به دلیل تزریق نقدینگی و سیاست‌های انقباظی غلط دولتی بود.

مثلث تحجرگرایی، استکبار و صهیونیزم در برابر حرکت‌های اصیل بیداری اسلامی صف‌آرایی کرده است
دنبال کنید

شاید بتوان گفت طرح مسکن مهر بزرگ‌ترین طرح زیربنایی بود که مدنظر دولت نهم و دهم قرار داشت و قرار بود تا پایان دولت دهم به اتمام برسد ولی از آنجایی که دولت قبل نتوانست به وعده‌هایش عمل کند ادامه بار سنگین تکمیل این پروژه بر دوش دولت یازدهم گذاشته شد.

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم مسوولین وزارت راه و شهرسازی وعده دادند که این پروژه طبق وعده دولت گذشته تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود.

آخرین وضعیت پروژه‌های مسکن مهر

تا امروز از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی که به مرحله‌ی تنظیم قرارداد رسیده‌اند یک میلیون و ۷۴۵ هزار واحد افتتاح شده‌اند که به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر ۵۵۷ هزار واحد دیگر نیز برای افتتاح در دست پیگیری قرار دارند.

به گفته احمد اصغری مهرآبادی در حال حاضر ۶۴ هزار واحد مسکن مهر آماده تحویل به متقاضیان هستند.

طبق وعده گذشته مسوولین وزارت راه و شهرسازی قرار بود پرونده مسکن مهر تا پایان سال ۱۳۹۴ بسته شود، اما طبق آخرین اظهارات قائم مقام وزیر راه و شهرسازی قرار است تا پایان خرداد‌ماه ۶۴ هزار واحد دیگر به بهره‌برداری برسد و تا پایان سال جاری دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دیگر تکمیل و در حدود ۱۰ درصد از پروژه‌ها به سال ۱۳۹۵ موکول شود.در واقع این روند بیانگر این است که تکمیل و تحویل این پروژه همچنان با مشکلات جدی روبه‌رو است.

حال باید دید بسیاری از مردم که با هزاران امید سرمایه های اندک خود را جمع کرده‌اند و امید به خانه‌دار شدن دارند، طبق وعده مسوولین دولت یازدهم به سرپناهشان می‌رسند و پس از پیمودن راهی طولانی و گذشتن از موانع و مشکلات فراوان می توانند به دور از دغدغه اجاره پایان ماه، شب راصبح کنند یا بزرگترین پروژه مسکنی سال‌های اخیرف سرنوشت دیگری را پیش روی متقاضیانش قرار خواهد داد.

نجات مدیر مسئول معلول توسط یگان حفاظت فرمانداری گچساران
دنبال کنید

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi