پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اسیر تفرقه افکنی‌ها رقیب جریان اصلاحات نمی شویم

دکتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان در سفری دو روزه در آخرین روزهای سال ۹۳ به زادگاه خود،استان بزد ضمن افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در این استان،در مراسم های مختلف از جمله نشست شورای مشورتی اصلاح طلبان یزد و ملاقات با همسر آیت الله سید روح الله

اختصاصی کرونا

کد خبر : 12472
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۱

دکتر محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس بنیاد امید ایرانیان در سفری دو روزه در آخرین روزهای سال ۹۳ به زادگاه خود،استان بزد ضمن افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در این استان،در مراسم های مختلف از جمله نشست شورای مشورتی اصلاح طلبان یزد و ملاقات با همسر آیت الله سید روح الله خاتمی شرکت کرد.

 اسیر تفرقه افکنی‌ها رقیب جریان اصلاحات نمی شویم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه چهارشنبه ۲۰اسفند ماه در جمع فعالین اصلاح طلب این استان با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله شهید صدوقی، مرحوم آیت الله روح الله خاتمی و مرحوم حاج شیخ محمد علی صدوقی با اشاره به شرایط خطیر کشور، حمایت از دولت را یک امر عقلانی دانست و گفت: اگر هم انتقادی به عملکرد دولت وارد است باید آن را به صورت دوستانه و منصفانه مطرح کرد.

وی افزود: اگر شرایط امروز کشور را با قبل از خرداد ۹۲ مقایسه کنیم متوجه می شویم انتخابات و عملکرد دولت تا چه اندازه فضای کشور را تغییر داده است.
دکتر عارف در ادامه سخنان خود با تشریح ابعاد اهمیت انتخابات مجلس آینده تاکید کرد: انتخابات ۹۲ فاز اول بازگشت کشور به عقلانیت و تدبیر بود و این راه را در اسفند ۹۴ ادامه خواهیم داد.
وی در این رابطه افزود: رقیب در انتخابات ۹۲ حتی احتمال پیروزی جبهه اصلاحات را هم نمی داد و به ظن خود می خواست آخرین میخ را به تابوت اصلاحات بزند ولی با اتحاد  و همگرایی آنچه که حتی در خوشبینانه ترین حالات هم متصور نبود، برای ما رقم خورد و باید این شرایط را قدردان باشیم.
دکتر عارف با تاکید بر ادامه روش انتخابات ۹۲ در سال آینده گفت: باید گذشت و اجماع را در ۳۰۰ حوزه انتخابیه مجلس گستراند، چراکه حضورمتکثر کاندید های اصلاح طلب در یک حوزه طبیعتا به شکست می انجامد.
وی با ابراز تاسف از اینکه رقیب با چوب ضدولایت فقیه یا فتنه در صدد خارج کردن اصلاح طلبان از عرصه سیاسی کشور بودو هستند ، گفت: باید مباحث درون جریانی را مدیریت کنیم، به اتحاد برسیم تا منافع آن به کشور و مردم برسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گفتگوهای ایران و ۵+۱، دعای خیر مردم را در طول یک سال و نیم گذشته پشتوانه تیم مذاکره کننده دانست و گفت: نامه اخیر سناتورهای نشان از قدرت جمهوری اسلامی دارد.امروز ایران در خاورمیانه ثبات دارد و مسائل کشور عراق و پیشروی داعش را کنترل کرده است.
وی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید درجایگاه خودش قرار بگیرد و واقعا در راس امور باشد و افراد متخصص  در آن حضور داشته باشد.
عارف بر ضرورت حضور موثر زنان و جوانان در مجلس آینده تاکید کرد و گفت: گفتمان اصلاحات گفتمان خرد جمعی است و به فرد اصالت داده نمی شود گفتمان اصلاحات، گفتمان انقلاب است و بر این باور یم که انقلاب می ماند، از این رو گفتمان اصلاحات هم خواهد ماند.
وی با تاکید بر ارائه الگوی اجماع کامل بجای اجماع حداکثری گفت: اجماع حداکثری موجب انشقاق می شود ولی اجماع کامل از ارائه لیست های مختلف جلوگیری می کند.

وی افزود: حتی یک جریان ضعیف داخل خانواده اصلاحات نیز نباید در جریان انتخابات ۹۴ احساس جدایی کند.
معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به نقش نسل اولی های انقلاب در الگودهی به نسل سومی ها گفت: باید بیش از گذشته نسل سوم را با ارزش های انقلاب آشنا کرد چراکه در این خصوص نگرانی وجود دارد.
محمد رضا عارف در عین حال بر واگذاری امور به جوانان و تغییر نسل مدیران تاکید کرد و گفت: در دهه گذشته به جوانان میدان داده نشد.نمی خواهیم جوانان پوسترچسبان سیاسیون باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  با بیان اینکه به یزدی بودن خود افتخار می کند، گفت: یزد باید ویژگی های خود را از قبیل گذشت، ایثار و قناعت حفظ کند و این ویژگی ها هم به کل کشور تسری یابد.

برخورد دوگانه با قوانین، یک فاجعه است

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  در نشستی خبری باحضور خبرنگاران محلی و ملی در محل بنیاد امید ایرانیان یزد در واکنش به سوال خبرنگاری که از او در ارتباط با ممنوعیت درج تصاویر سید محمد خاتمی در رسانه ها بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی پرسید، گفت: ممنوعیت درج تصویر آقای خاتمی مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست.
در این هنگام خبرنگار به عارف گفت: آقای اژه ای در خصوص این ممنوعیت تاکیداتی داشته که عارف پاسخ داد: آقای اژه ای نگفته اند این ممنوعیت مصوبه شورای امنیت ملی است بلکه گفتند دستور العمل قضایی است.
وی افزود: اگر در مورد درج تصویر آقای خاتمی در رسانه ای سوال شد ولی در مورد حمله به خودروی آقای مطهری سوال نشد، این فاجعه است. این دغدغه ماست که همه طیف ها به قانون عمل کنند و برخورد دوگانه نسبت به قانون نداشته باشیم.
عارف تاکید کرد: اگر همه طیف ها به قانون ملزم باشند در این صورت است که کشور نجات پیدا می کند.
دکتر عارف تاکید کرد: حمله به خودروی آقای مطهری خلاف موازین قانونی، اخلاقی و ارزشی است.
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین درخصوص عملکرد این بنیاد گفت: بنیاد یک تشکل غیردولتی غیر سیاسی است و از حضور اصولگرایان نیز در بنیاد استقبال می کنیم و تاکید داریم حضور جوانان در آن پررنگ باشد.
دکتر عارف گفت: قوی ترین کمیته بنیاد، کمیته اقتصادی آن است و باحضور جمعی از اساتید رشته اقتصاد و دانشجویان دکتری این رشته برگزار می شود. و در آخرین جلسه، قیمت نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نمایش "دو تار" به نمایش درآمد
دنبال کنید

ملاقات با همسر آیت الله روح‌الله خاتمی

دکتر محمدرضا عارف همچنین در جریان سفر به یزد با خضور در بیت آیت الله روح الله خاتمی(ره) در اردکان با خانم سکینه ضیایی مادر حجت الاسلام والمسلمین خاتمی دیدار و گفت وگو کرد و جویای حال وی شد.
به گزارش امید،عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار که  سید علی خاتمی فرزند آیت الله روح الله خاتمی(ره) هم حضور داشت، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره امام جمعه فقید  اردکان و یزد برای خانم ضیایی آرزوی سلامتی کرد.
وی همچنین با تسلیت مجدد درگذشت سیده فاطمه خاتمی از خاندان خاتمی به عنوان سرامدان اخلاق  و منشاء خیر و برکت در استان یزد و کشور یاد کرد و همسر آیت الله سید روح الله خاتمی را از سرمایه های معنوی انقلاب و مردم دانست.
عارف همچنین با حضور در مزار آیت الله روح الله خاتمی و سیده فاطمه خاتمی نسبت به آنها ادای احترام کرد .

الگوسازی را جایگزین الگوسوزی کنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم نگاه فرهنگی خودمان که اتکا به الگوها بوده را با جدیت دنبال کنیم از این رو به جای الگوسازی، الگوسوزی کرده ایم.

دکترمحمدرضا عارف  در آیین نکوداشت خود در دانشگاه یزد افزود: در شرایط امروز چند نکته اساسی باید مدنظر باشد که اولین آن لزوم توجه ویژه به بحث الگوسازی است.
وی اظهار داشت: از این رو باید در دهه چهارم انقلاب بویژه در محیط های دانشگاهی به دنبال الگوسازی برای دانشجویان باشیم چون خود من هم با گذشت سالها از دوران دانشجویی همچنان خود را دانشجو می دانم.
وی با اشاره به اهمیت حضور مستمر اساتید در دانشگاهها افزود: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی، به همه گفته بودم سه شنبه ها به دانشگاه می روم و تمام کارهایم را در این زمان تعطیل کرده بودم چون معتقدم حرمت کلاس و دانشگاه را نمی توان با هیچ چیز دیگری عوض کرد.
استاد برجسته دانشگاه صنعتی شریف و استاد وابسته دانشگاه یزد ادامه داد: معتقدم تا زمانی که دانشجوی دکترا معلوماتش از استادش بیشتر نباشد و در واقع عالمتر از استاد نباشد نباید اجازه دفاع از تز داشته باشد چون این امر به پیشرفت جامعه کمک می کند.
عارف با اشاره به اینکه جهت گیری اصلی اقتصاد امروز ما باید دانش بنیان باشد گفت: اگر علم تبدیل به رفاه یا تبدیل به ثروت شد دانشمند به وظیفه خود عمل کرده و ایران به جایگاه تاثیرگذارش در دنیا دست خواهد یافت.
وی افزود: نکته دیگر مزیت استان یزد در توسعه فناوری و نیروی انسانی است و باید تلاش کنیم سهم بالایی را در تحقق برنامه ششم توسعه و تولید ناخالص ملی داشته باشیم و در این مسیر دانشگاه باید یک برنامه راهبردی ارائه کند.

جزئیات توافق ایران با آژانس از زبان صالحی
دنبال کنید

وی گفت: امروز روز خاصی برای من است چون معتقدم این برنامه تجلیل از بنده نیست بلکه تجلیل از علم عالم است که جزء ذاتی فرهنگ ایران است.
وی افزود: احساس می کنم این مراسم که قدردانی از اندیشه است می تواند در شرایطی که جوانان امروز به دنبال یافتن الگو برای پیمودن راه هستند موثر باشد ضمن آنکه دانشجویان بدانند جامعه قدردان زحمات آنهاست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: روشن است که امروز اگر بخواهیم در دنیا جایگاه واقعی خود را در توسعه علم و فناوری پیدا کنیم و پاسخگوی نیازهای مردم باشیم و در تحقق آرمانهای انقلاب و امام موفق شویم راهی جز توجه به علم و پیشرفت نداریم.

استاد وابسته دانشگاه یزد تاکید کرد: اگر امروز این استان در شاخص های علمی وضعیت خوبی دارد به پاس خدماتی است که بزرگانی همچون معلمان و مربیان امثال بنده در چند دهه اخیر در استان ارائه کرده اند.
وی افزود: نخبگان استان یزد باید به دنبال راه اندازی منطقه آزاد علم و فناوری باشند چرا که این استان پتانسیل لازم را دارد.
عارف با اشاره به نقش دانشگاهها بویژه دانشمندان جوان در توسعه کشور در دستیابی به این اهداف بزرگ و تحقق اهداف درازمدت برنامه و رسیدن ایران به شاخص های جهانی خواستار حمایت دستگاههای تصمیم ساز از این اقشار شد.
** حاشیه ها:
– بوسه دکتر عارف بر دستان هرندی از معلمان دوران تحصیل خود از نکات بسیار جالب این مراسم بود.
– استقبال پرشور اساتید و دانشجویان از این مراسم به گونه ای بود که در اطراف سالن برپایی مراسم ایستاده بودند و سالن مجاور نیز مملو از جمعیت شده بود.
– در پایان این مراسم حکم استاد وابسته دانشگاه یزد به دکتر عارف از سوی رییس این دانشگاه اهدا شد.
– دکتر شمس اردکانی، پیام فیلسوف معاصر دکتر داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم ایران را در تجلیل از شخصیت دکتر عارف قرائت کرد که در آن تجلیل از این استاد عزیز را بزرگداشت دانش و فرهنگ و تدبیر عنوان کرده است.

نخبگان نقش اساسی در اعتلای کشور دارند 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در شامگاه روز دوم سفر خود به یزد در آیین رسمی افتتاح بنیاد امید ایرانیان در سالن شهید پاکنژاد شرکت کرد و گفت: نخبگان نقش اساسی در اعتلای کشور دارند و باید از ظرفیت آنها برای رسیدن به اهداف میهن اسلامی استفاده کرد.
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی زمینه حضور فعال اقشار مختلف مردم و بخصوص نخبگان فراهم است .
وی ادامه داد: نخبگان و چهره های برتر قطعا نقشی مهم و اثر بخشی در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای پیشرفت همه جانبه کشور دارند و باید برای رسیدن به این امر مهم بیش از گذشته تلاش کرد .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: بهره گیری از دانش و تجربه نخبگان و خبرگان ایرانی در عرصه های مختلف مورد نیاز کشور و ایجاد زمینه های لازم برای مشارکت آنها یک کار مهم و وظیفه ای بزرگ محسوب می شود .
عارف در ادامه از همکاری و نقش آفرینی نخبگان استان یزد در بخش های مختلف تشکر کرد و بر ادامه کار و تلاش و همراهی در انجام برنامه های فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.
رییس بنیاد امید ایرانیان در ادامه در خصوص فعالیت این بنیاد اظهار داشت: بنیاد امید ایرانیان ارزش هایی چون پایبندی به قانون اساسی ، رعایت اصول کلی میانه روی و اخلاق ، جوانگرایی و شایسته سالاری در کشف و جذب استعدادها و اعتلای ایران اسلامی را به عنوان ارزش غایی دنبال می کند .
عارف از مهمترین وظایف اصلی بنیاد امید ایرانیان را ایجاد تفاهم و تعامل بین خبرگان و نخبگان ایرانی فراتر از مرزبندی های سیاسی و جغرافیایی ذکر کرد و خواستار استفاده از توانمندی های همگان برای رسیدن به اهداف شد .

نویسنده:

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi