پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

استقبال از سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌های گازی

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی گفت: با قیمت ۱۳ سنتی که دولت برای خوراک پتروشیمی اعمال می‌کند طرح‌های اوره آمونیاک و متانول بازدهی بسیار خوبی دارند و با همین قیمت‌ها استقبال بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشابه وجود دارد. مرضیه شاهدایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه با همین قیمت

اختصاصی کرونا

کد خبر : 11826
تاریخ انتشار : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۱
مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی گفت: با قیمت ۱۳ سنتی که دولت برای خوراک پتروشیمی اعمال می‌کند طرح‌های اوره آمونیاک و متانول بازدهی بسیار خوبی دارند و با همین قیمت‌ها استقبال بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشابه وجود دارد.

مرضیه شاهدایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه با همین قیمت ۱۳ سنتی که دولت برای خوراک پتروشیمی اعمال می‌کند طرح‌های اوره آمونیاک و متانول بازدهی بسیار خوبی دارند، اضافه کرد: این طرح‌ها بین ۲۵ تا ۲۶ درصد بازگشت سرمایه ارزی دارند و با همین قیمت‌ها استقبال بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های مشابه وجود دارد.

وی تصریح کرد: قیمت ۱۳ سنت برای خوراک و ۱۳۲ تومان برای سوخت ثابت نیست و قرار است برای سال‌های آینده دوباره درباره آن تصمیم‌گیری شود اما با همین ۱۳ سنت واحدهایی که گاز مصرف می‌کند بازگشت سرمایه خوبی دارند.

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: در مورد اوره-آمونیاک شرکت ملی پتروشیمی دیگر استقبال نمی‌کند و طرحی واگذار نمی‌کند چون هم بازار منطقه‌ای و هم داخلی اشباع شده است اما متانولی‌ها هنوز هم مورد استقبال هستند چون هم بازار برای متانول وجود دارد و هم زنجیره ارزش آن از طریق GTP و تبدیل به پروپیلن قابل ادامه است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی از احتمال اشباع بازار متانول در آینده گفت: بررسی‌های انجام شده چندان نگران‌کننده نیستند، چین از محل زغال سنگ متانول تولید می‌کند و ظرفیت افزایش تولید آن محدود است و در خاورمیانه هم برنامه‌ریزی جدیدی برای واحدهای متانول نکرده‌اند و به همین دلیل بازار آینده آن هنوز وجود دارد.

زنگ بازگشایی دبستان غیر انتفاعی شهدای صنعت نفت گچساران به صدا در آمد
دنبال کنید

شاهدایی با بیان اینکه پذیرش درخواست سرمایه‌گذاری برای تولید پروپیلن از گاز منوط به آمایش سرزمینی است، افزود: بعد از اعلام مکان‌‌های قابل سرمایه‌گذاری از سوی شرکت ملی پتروشیمی امکان سرمایه‌گذاری برای طرح‌های GTP وجود خواهد داشت.

به گزارش فارس، پیش از این سهامداران پتروشیمی‌های گازی در حال فعالیت ادعا کرده‌اند که با افزایش بهای خوراک پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های گازی به ۱۳ سنت سرمایه‌گذاری در این واحدها صرفه اقتصادی نخواهد داشت. با این وجود بررسی نهادهای پژوهشی نشان داد تاثیر این تغییر قیمت در سودآوری این واحدها بسیار محدود است.

بر اساس این گزارش، در سال ۹۰ حدود ۴ میلیارد و ۹۳۲ میلیون متر مکعب به ۶ پتروشیمی گازی خوراک و یک میلیارد و ۷۰۴ میلیون متر مکعب هم به آنها سوخت تحویل داده شده است که با احتساب قیمت امروز یعنی خوراک ۱۳ سنت و سوخت ۱۳۲ تومان کل مبلغ دریافتی بابت سوخت و خوراک ۷۲۶ میلیون و ۵۴ هزار دلار خواهد بود. بر این اساس، کل افزایش رقم پرداختی پتروشیمی‌ها در قیمت‌های جدید خوراک ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

با این وجود اگر همین میزان گاز به ترکیه صادر شود ۳ میلیارد و ۱۸۵ میلیون دلار برای کشور درآمد دارد. پتروشیمی این میزان گاز را به حدود ۳ میلیارد دلار محصول تبدیل می‌کنند. یعنی ارزش محصول آنها از ارزش گاز معادل صادراتی آن کمتر است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi