شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نخستین همایش بزرگداشت بداق سلطان مکری در مهاباد برگزار می شود

ارشد هناره روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز از بوکان افزود: این همایش به منظور بررسی آثار فرهنگی و هنری و اوضاع سیاسی اجتماعی دوران بداق سلطان مکری در مهاباد و آشنایی نسل های جوان با آن دوران برگزار می شود. وی اضافه کرد: این همایش امسال برای نخستین بار در

اختصاصی کرونا

کد خبر : 10496
تاریخ انتشار : شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

کرونا :

نخستین همایش بزرگداشت بداق سلطان مکری در مهاباد برگزار می شود

ارشد هناره روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار کرونا نیوز از بوکان افزود: این همایش به منظور بررسی آثار فرهنگی و هنری و اوضاع سیاسی اجتماعی دوران بداق سلطان مکری در مهاباد و آشنایی نسل های جوان با آن دوران برگزار می شود.

نخستین همایش بزرگداشت بداق سلطان مکری در مهاباد برگزار می شود 3

وی اضافه کرد: این همایش امسال برای نخستین بار در هفت محور مختلف و با حضور اساتید، کارشناسان و علاقه مندان به بررسی مسایل و موضوع های تاریخی و ادبی در این شهرستان برگزار می شود.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: بررسی اوضاع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی دوران بداق سلطان، جامعه شناختی تاریخی، معماری و شهرسازی دوران بداق سلطان، مشاهیر و مفاخر آن دوران و بررسی آثار تاریخی شامل نسخ خطی، شجره نامه ها، قباله نامه ها و وقف نامه ها از محورهای این همایش است.

هناره افزود: بناها و جاذبه های دوران بداق سلطان، بررسی حقوق شهروندی و جایگاه قضات و نقش بداق سلطان در توسعه فرهنگ وقف و گسترش موقوفات از دیگر محورهای این همایش است.

وی اضافه کرد: علاقه مندان برای شرکت در این همایش می توانند آثار خود را تا پنجم اسفندماه به دبیرخانه این همایش که در روابط عمومی شهرداری مهاباد قرار دارد ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه این همایش ۲۱ اسفند ماه در مجتمع وحدت شهرداری مهاباد برگزار می شود افزود: علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن ۴۲۲۳۲۱۷۰ تماس گرفته و یا به سایت www.mahabadcity.ir مراجعه کنند.

مرحوم بداق سلطان در زمان شاه سلیمان صفوی، حکمران مهاباد بود و دوران حکومت وی یکی از شکوفاترین دوران تاریخ این شهر به شمار می رود که آثار تاریخی فراوانی از جمله مسجد جامع و پل سرخ مهاباد در دوران وی ساخته شده است.

محله سادات گچساران از نگاه یک شهروند + فیلم
دنبال کنید

بداق سلطان در بین مردم این منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار بود و در سال ۱۱۱۲ هجری قمری در یکی از جنگ‏های شاه عبّاس صفوی در نزدیکی ایروان کشته می شود و در آن دوران مقبره ای به همان نام در مهاباد بر سر مزارش ساخته شده است.

شهرستان مهاباد با ۲۱۵ هزار نفر جمعیت در جنوب اذربایجان غربی واقع شده است.

نویسنده:

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi