سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صرفه جویی مهمترین اولویت و وظیفه انقلابی در سال ۹۸ است

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درخصوص صرفه جویی و سیره مناسب برای مقابله با تحریم تأکید کرد. متن این یادداشت به شرح ذیل است:   بسم الله الرحمن الرحیم   – صرفه جویی مهمترین اولویت و وظیفه انقلابی در سال ۹۸ است. اصولا

اختصاصی کرونا

کد خبر : 47605
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علاءالدین بروجردی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی درخصوص صرفه جویی و سیره مناسب برای مقابله با تحریم تأکید کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

– صرفه جویی مهمترین اولویت و وظیفه انقلابی در سال ۹۸ است. اصولا ما ملتی اسراف کار هستیم. علی‌رغم دستورات متعدد قرآنی و روایی و مشی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب به خصوص در ادارات دولتی به دلیل عدم دلسوزی افراد و عدم احساس مسئولیت ما متاسفانه مواجهه با یک اسراف کاری گسترده بی حساب چه در زندگی شخصی و چه در زیست ملی هستیم. بنده معتقدم که باید امسال را سال صرفه جویی ملی بدانیم و برای مبارزه با تحریم های آمریکا این یکی از مهم ترین هاست.

– در زمینه یکی از پرمصرف ترین کالاهای کشور یعنی نان این جمله بارها شنیده شده است – که اگر واقعیت همین باشد بسیار تاسف بار است – که ۴۰ درصد از نان تولیدی ما دورریز می‌شود و شبکه‌های مافیایی بزرگی برای جمع آوری نان خشک و عرضه آنها به عنوان خوراک دام که یک درآمد هنگفت میلیاردی دارد تشکیل شده است. این ظلم در حق ملت ما و تخلفی آشکار از دستورات الهی است: " ان الله لایحب المسرفین" و "ان المسرفین کانوا اخوان الشیاطین".

– بیایید از این مثال ساده شروع کنیم: در مصرف انرژی, سالانه در هر متر مربع در بخش خانگی ایران در کل دنیا اول است. بعد از ما با یک فاصله حدود ۵۰ درصدی فنلاند قرار می گیرد و سپس به ترتیب انگلیس, جمهوری چک, لهستان, کانادا, سوئد, اتریش، فرانسه, آلمان, ایتالیا, کره, آمریکا, دانمارک, سوئیس, ایرلند, هلند, یونان, ژاپن, اسپانیا, استرالیا و پرتغال؛ که پرتغال چیزی در حدود بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کمتر از ما مصرف انرژی دارد. در بخش خانگی ما اصولا به دلایل فرهنگی در این زمینه کاستی های فراوانی داریم; مثلا: در خیلی از ماه های سال در ادارات ما که سیستم گرمایش در حد اکثر خود فعال است ما شاهد باز کردن پنجره ها هستیم حتی زحمت کردن کم کردن درجه را هم به خود نمی دهیم و این واقعا تاسف بار است. این یعنی ما در اسراف یارانه انرژی در ایران در دنیا رتبه اول هستیم؛یعنی ۴۵ میلیارد دلار هزینه برای یارانه انرژی می دهیم. این در شرایط فعلی به صادرات نفت ما که در شرایط ویژه و تحریمی است یعنی همه آنچه را که با زحمت می‌کشیم و نفت تولید می کنیم عملاً به یارانه انرژی تخصیص می دهیم; یعنی, چوب اسراف کاری و عدم فرهنگ‌سازی را میخوریم. رسانه ملی در این زمینه یک وظیفه بسیار مهم و مسئولیت سنگینی را به عهده دارد که متاسفانه صدا و سیما به جای اینکه خود پیشتاز باشد و برنامه ساز متأسفانه نماد عدم توجه به این اصل مهم است. وقتی که از وزارت نیرو سوال می‌کنیم می‌گویند: چون میلیاردها پول در شرایط سخت مالی صدا و سیما از ما مطالبه می‌کند؛ به طرف یک فرهنگ سازی گسترده و با استفاده از رسانه ملی نمی رویم.

وزارت خارجه ادعای نیویورک تایمز درباره تماس عراقچی با مشاوران بایدن را تکذیب کرد
دنبال کنید

– من چند مثال رو در مقایسه با ۱۰ کشور دنیا در زمینه پرداخت یارانه می زنم. همان گونه که عرض کردم ما ۴۵ میلیارد دلار میزان پرداخت یارانه انرژی داریم. کشور چین با این وسعت و عظمت ۳۸ میلیارد, عربستان ۳۷ میلیارد, روسیه ۲۱ میلیارد، اندونزی ۱۷ میلیارد; (علیرغم اینکه پرجمعیت ترین کشور اسلامی است و در حدود سه برابر ما جمعیت دارد) ونزوئلا ۱۶ میلیارد, هند ۱۵ میلیارد, الجزایر ۱۱ میلیارد, مکزیک هم در همین حدود ۱۱ میلیارد است. بنابراین; این نشان‌دهنده یک تفاوت فاحش است. ما ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خودمان را صرف یارانه انرژی می کنیم  و آنها یک درصد.

– واقعیت این است که ما نیازمند یک تحول اساسی در فرهنگ‌سازی و الزام قانونی در این جهت هستیم. ما شدت رشد مصرف انرژی را تا سال ۲۰۱۷ که در ایران  بررسی می‌کنیم چیزی در حدود ۵۰ درصد رشد دارد. در واقع شدت مصرف انرژی داریم و این یک فاجعه است. ما باید واقعاً در این زمینه تجدید نظر جدی بکنیم. در دید و بازدیدها هیچ لزومی ندارد که ما در یک چشم و هم چشمی و با کم توجهی به وضعیت اقشار ضعیف جامعه در سفره های عید آنقدر تنوع های غیر منطقی داشته باشیم. اگر سفره را پر می کنیم برای عید می‌تواند مثلا اگر یک نوع غذا به لحاظ احترام به مهمان کم است حداکثر دو نوع غذا نه پنج نوع غذا و یا میوه و یا آجیلی که امروز قیمت سرسام آورش است لزومی ندارد تهیه کنیم. بنابراین ما اگر بخواهیم مبارزه جدی با تحریم آمریکا بکنیم مهم ترین سیاست گذاری و روش همین سیاست تاسی به دستورات الهی در قرآن و دستورات ائمه اطهار و سیره آن ها و همینطور سبک زندگی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب است است.

برنامه هفته اول و دوم لیگ برتر فوتبال نوجوانان اعلام شد
دنبال کنید

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

پایان پیام

 

یکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۹

صرفه جویی مهمترین اولویت و وظیفه انقلابی در سال ۹۸ است عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفه جویی مهمترین اولویت و وظیفه انقلابی در سال ۹۸ است، گفت: امسال را باید سال صرفه جویی ملی بدانیم و برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا این یکی از مهم‌ترین اولویت‌هاست. http://cdn.icana.ir/d/019/201804104486547886.jpg صرفه,جویی,مهمترین,اولویت,و,وظیفه,انقلابی,در,سال,۹۸,است Icana

خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi