پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دولت و FATF ؛ مرحبا به این درایت!

  ✍️ سیاست موفق را با کُنِش گری و فعال بودن می شناسند. در عین حال، واکنش درست و متقابل هم بخشی از سیاست ورزی است. اما بدترین نوع سیاست ورزی، انفعال و واکنش نا متوازن است. 🔹اواخر هفته گذشته و لا به لای جنجال کرونایی، دو اتفاق نا متعادل در حوزه سیاست خارجی توسط

اختصاصی کرونا

کد خبر : 50342
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۶

کرونا :

دولت و FATF ؛ مرحبا به این درایت!

 

✍️ سیاست موفق را با کُنِش گری و فعال بودن می شناسند. در عین حال، واکنش درست و متقابل هم بخشی از سیاست ورزی است. اما بدترین نوع سیاست ورزی، انفعال و واکنش نا متوازن است.
🔹اواخر هفته گذشته و لا به لای جنجال کرونایی، دو اتفاق نا متعادل در حوزه سیاست خارجی توسط دولت رقم خورد.
♦️اولی درباره FATF بود. دولت به بهانه قرار گرفتن در لیست سیاه این کارگروه، توپ را در زمین منتقدان انداخت و از آنها خواست پاسخگوی تبعات ماجرا باشند. ماجرای دوم به تشکیل نشست کمیسیون مشترک برجام در وین بر می گشت.
🔹آقای عراقچی پس از نشست کمیسیون گفت “برجام هنوز زنده است” و “اینستکس تقریبا آماده شده است”. اما بیانیه کمیسیون نسبت به کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی کرده بود، بی آن که نسبت به نقض کامل تعهدات توسط آمریکا و اروپا اعتراض جدی انجام دهد.
♦️نزدیک بیست ماه است نشست های بی خاصیت کمیسیون هر چند وقت یک بار برگزار می شود؛ بی آن که به حق بر زمین مانده ایران (لغو تحریم های مالی و بانکی و نفتی) کمترین ترتیب اثری بدهد. دو سال است ما برجام را یکطرفه اجرا می کنیم.
🔹اروپا در این دوسال، عملیات تاخیری و وقت کشی را هم آهنگ با آمریکا به اجرا گذاشت و امکان اعتراض بهنگام و موثر را از ما گرفت. همزمان آمریکا و عربستان کوشیدند بازار نفت ما را بربایند. فروش نفت ما در این دوره به چند صد هزار بشکه (یک پنجم میزان فروش در قبل از برجام) رسید.
♦️دولت و وزارت خارجه چه کردند؟ برای چند ماه، وعده پوچ کانال موسوم به SPV را خریدند و با آن، افکار عمومی را مشغول کردند. و سپس خریدار وعده بی مایه تر دیگری به نام INSTEX شدند؛ مبادله غذا و دارو در ازای نفت فروخته شده ایران به غیر اروپایی ها! پس از آن هم سرگرم نمایش مذاکره با فرانسه و ژاپن شدند!
🔹در عمل چه اتفاقی افتاد؟ عراق در شرایط تحریم، از تحریم های غذا و دارو معاف بود. اما از صدقه سر شقّ القمر برجام و اینستکس کذایی، اروپایی ها حتی غذا و دارو هم نمی فروشند و سفیر سوئیس چند کارتن دارو را با وقاحت به نمایش می گذارد!
♦️بله برجام به عنوان سند گروگان گرفته شدن دولت روحانی، همچنان زنده و مایه عبرت دیگران است؛ دریغ از سر سوزنی خاصیت برای کشور ما. اما درست در همین فضا، دولت به جای اعتراض عملی و بازدارنده به طرف اروپایی برجام، سر تفنگ تبلیغات را به سوی داخل کج می کند!
🔹به شکل عجیبی اصرار دارند سیاه بازی های دو ساله غرب و هیجان های سفر پاریس و نیویورک و توکیو را از اذهان پاک کنند و همه تقصیرها را گردن شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت بیندازند که به خاطر تجربه پر خسارت برجام، دست رد به سینه گردانندگان FATF (بانیان کلاهبردار برجام) زدند.
♦️دولت به جای این که سیاست کنش گری پیش دستانه یا دست کم واکنش متقابل پیشه کند، در برابر گستاخی غرب، منفعل و ساکت مطلق است؛ اما ضمنا ترجیح می دهد در مقابل صاحب نظران منتقد، به زعم خود دست پیش بگیرد و طلبکاری پیشه کند. دریغ از کمترین اعتراض به طرف کلاهبردار و بدهکار!
🔹بعد از شش سال فرصت سوزی و بر جای گذاشتن رکورد های بی سابقه رکود و تورم و شکاف طبقاتی و نقدینگی، می گویند “می خواستیم کار کنیم اما نگذاشتند”. مرحبا به این شرافت و شجاعت و درایت و نبوغ!
♦️یاد حکایت مولوی در مثنوی و در باب استجا افتادم که قابل بازگویی در این مجال نیست. اصل داستان را خود در مثنوی بخوانید:
🔸”آن یکی در وقت استنجا بگفت- که مرا با بوی جنّت دار جفت
گفت شخصی خوب وِرد آورده‌ای- لیک سوراخ دعا گم کرده‌ای …
ای تواضع برده پیش ابلهان- وی تکبر برده تو پیش شَهان
آن تکبر بر خَسان خوبست و چُست- هین مرو معکوس، عکسش بند تست …”.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi