یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

صفر تا صد ماجرای مشکل حقوق آبداران خوزستانی

به گزارش کرونا از اهواز، امروزه در نظام کسب‌وکار هیچ قشری مظلوم تر از کارگران نیست چرا که در تمامی مشاغل به نوعی تناسب‌سازی درآمدها با تورم صورت می‌گیرد اما کارگران نه تنها افزایش بسیار اندکی در دستمزدهایشان دارند، همین حقوق حداقلی را نیز به موقع دریافت نمی‌کنند و این مسئله گذران زندگی را برایشان

اختصاصی کرونا

کد خبر : 99955
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۷

کرونا :

صفر تا صد ماجرای مشکل حقوق آبداران خوزستانی

به گزارش کرونا از اهواز، امروزه در نظام کسب‌وکار هیچ قشری مظلوم تر از کارگران نیست چرا که در تمامی مشاغل به نوعی تناسب‌سازی درآمدها با تورم صورت می‌گیرد اما کارگران نه تنها افزایش بسیار اندکی در دستمزدهایشان دارند، همین حقوق حداقلی را نیز به موقع دریافت نمی‌کنند و این مسئله گذران زندگی را برایشان سخت و طاقت‌فرسا کرده است.  

پرسنل آبداران آبفا خوزستان نیز از اقشار کارگری هستند که حقوق و مزایای آنها توسط شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با توجه به بودجه عمرانی دریافتی از استانداری پرداخت می‌شود. قرارداد در این قشر به صورت پیمانکاری بر طبق قانون اداره کار است که  تاکنون بخشنامه طرح طبقه‌بندی مشاغل در حق آنان آبداران اعمال نشده است.

یکی از آبداران خوزستانی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعداد ما در استان قریب به ۹۶۰ نفر است و وظیفه نگهبانی از تاسیسات آبرسانی روستاها را بر عهده داریم. در عین حال تعدادی از ما به دستور مدیریت شهرستان‌ها در بخش تعمیرات و بهره برداری و فاضلاب، امور مشترکین و امور اداری مشغول به کار هستیم.

برای دریافت حقوق بارها پیگیری می‌کنیم

وی با گلایه از عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل برای آبداران گفت: هر چقدر این موضوع را پیگیری می‌کنیم به نتیجه نمی‌رسیم و مسؤولان عنوان می‌کنند که چون تعداد افراد در هر شهرستان زیر ۵۰ نفر است این طرح شامل حال آبداران نمیشود، در صورتی که هر دو یا سه شهرستان مسؤولیت آبداران با یک پیمانکار است و یک کارگاه تقریبا ۱۰۰ نفری محسوب می‌شوند از این رو باید این بخشنامه را اجرایی کنند.

۱۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری درخواست ویژه از رئیس جمهور در سفر کهگیلویه وبویراحمد
دنبال کنید

یکی دیگر از آبداران نیز با انتقاد از عدم پرداخت اضافه‌کار و تعطیل‌کار  به خبرنگار فارس گفت: از بهمن ماه ۱۴۰۱ آبفا استان فقط حقوق پایه ما آبداران رو پرداخت می‌کند و پرداخت اضافه کار و تعطیل‌کار آبداران را به آبفا شهرستان‌ها واگذار کرده است که متاسفانه آبفا شهرستان ها هم این پرداخت‌ها را انجام نمی‌دهد.

وی ادامه داد: ستاد آبفا استان ماهانه حداقل ۵۰۰ میلیون از درآمد شهرستان‌ها را  برمی‌دارد از این رو شهرستان‌ها توانایی پرداخت اضافه کار و تعطیل کار آبداران را ندارند. در حال حاضر ما آبداران شهرستان رامهرمز ۳ ماه اضافه کار و تعطیل‌کار طلبکار هستیم که تا کنون پرداخت نشده است.

این آبدار خوزستانی گفت: برای دریافت حقوق پایه هم باید چندین بار پیگیری کنیم تا بعد یک از یک هفته پرداخت شود. تکلیف ما در این شرایط سخت اقتصادی چیست و چگونه از عهده‌ی مخارج زندگی برآییم؟ آیا  مدیران  می‌توانند با این درآمدهای حداقلی گذران زندگی کنند؟

آبفا کشور مجوز اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل را نمی‌دهد

محمد‌رضا کرمی‌نژاد مدیر عامل آبفای خوزستان در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل ویژه نیروهای قراردادی مکاتبات زیادی را با تهران انجام داده‌ایم که تا کنون مجوزی به ما داده نشده است.

وی با بیان اینکه وزارت آب و فاضلاب کشور باید دستورالعملی را در این خصوص تدوین و ابلاغ کند، افزود: جلساتی نیز با هدف اجرایی شدن این طرح برگزار شده است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

 کرمی‌نژاد با اشاره به اینکه فرآیند پرداخت حقوق آبداران به روز است، گفت: حقوق آنان تا تیرماه از طریق استان به صورت متمرکز  پرداخت شده است و از بابت حقوق طلبی ندارند.

آماری از خطوط فرسوده آب روستاهای گچساران/رفع مشکل قطعی آب ۳۰ روستا
دنبال کنید

وی ادامه داد: پرداخت اضافه‌کار و تعطیل‌کار آنان نیز به شهرستان‌های محل خدمت واگذار شده است تا بر اساس میزان کاری که انجام می‌دهند، پرداخت صورت بگیرد که بر اساس اطلاعاتی که ما داریم از این نظر نیز مشکلی وجود ندارد.

کرمی‌نژاد با بیان اینکه ما علاقمند به رفع مشکلات آبداران هستیم، یادآور شد: آنها شماره تلفن بنده را دارند و هر زمان مشکلی پیش بیاید و تاریخ حقوق تغییر کند با من تماس می‌گیرند، البته برای تغییر مدل قرارداد نیز یکسری مطالبات دارند که باید از تهران پیگیری شود.

به گزارش کرونا ، آبداران به عنوان کارگزار اجرایی در تعمیر و نگهداری، کلرزنی و بهره‌برداری از شبکه و تاسیسات آب آشامیدنی مشغول به کار هستند که مشکلات معیشتی و بیمه‌ای زیادی دارند.

پایان پیام/  

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi