یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرودگاه یاسوج همچنان روی هوا و دستور رئیس‌جمهور روی کاغذ

به گزارش کرونا از یاسوج؛ این روزها از زبان مسئولان کشوری و استانی خبرهای زیادی در مورد اختصاص اعتبارات و بودجه‌ها برای کارهای عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شنویم که البته بسیاری از این خبرها و کارها رنگ واقعیت به خود گرفته است. بزرگترین پل معلق ایران در جاده یاسوج به سی‌سخت به مناقصه

اختصاصی کرونا

کد خبر : 99759
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲

کرونا :

فرودگاه یاسوج همچنان روی هوا و دستور رئیس‌جمهور روی کاغذ

به گزارش کرونا از یاسوج؛ این روزها از زبان مسئولان کشوری و استانی خبرهای زیادی در مورد اختصاص اعتبارات و بودجه‌ها برای کارهای عمرانی در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌شنویم که البته بسیاری از این خبرها و کارها رنگ واقعیت به خود گرفته است.

بزرگترین پل معلق ایران در جاده یاسوج به سی‌سخت به مناقصه می‌رود یا اینکه چیزی نمانده پیچ‌های تند و مارپیچ گردنه قلیانی در همین محور توسط دو تونل از بن‌بست خارج شود و یا اینکه می‌شنویم اعتبارات آنچنانی برای جاده‌های زمینی استان از مرکز در نظر گرفته شده  و همه این‌ها نشانه‌های خوبی از تغییر و تحول در استان است.

اما محض اطلاع رئیس جمهور محترم، هیئت دولت و مسئول ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد یعنی آقای استاندار اینکه تا هنگامی یک شهر و یک مرکز استان فرودگاه درست حسابی با پروازهای متعدد به مقاصد مختلف نداشته باشد آن شهر و دیار هرگز روی توسعه را به خود نخواهد دید.

رئیس جمهور محترم و استاندار دولت انقلابی بدانند که هیچگاه سرمایه‌گذار با خودروی شخصی با عبور از جاده‌های کوهستانی و با خریدن خطر و ریسک یه یک نقطه و منطقه نمی‌رود و سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

فرودگاه یاسوج همچنان روی هوا و دستور رئیس‌جمهور روی کاغذ 3

مسئولان استانی توضیح دهند که اگر سرمایه‌گذاری بخواهد از یک نقطه دیگر به یاسوج سفر کند چگونه و با چه امکانی به اینجا بیاید و اصولاً آیا استان کهگیلویه و بویراحمد با یک پرواز آن هم تنها از تهران به یاسوج و بالعکس می‌تواند مقصدی برای سرمایه‌گذاری و یا گردشگری باشد.

متاسفانه در طول همه سال‌ها مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد به جزئی‌ترین، مهم‌ترین و بدیهی‌ترین نیازهای استان بی‌توجه بوده و به جای رفع مشکلات زیربنایی به دنبال سنگ بزرگ هستند.

مصداق و مثل اینکه آزادراهی ساخته شود اما بر روی دره منتهی به آن پلی تعبیه نشده باشد چگونه می‌توان از این آزادراه برای عبور و مرور استفاده کرد.

در سفر رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت جسته و گریخته این موضوع پیگیری شد رسانه‌ها نیز در نشست پایانی و جمع‌بندی رئیس جمهور به این مشکل و معضل بزرگ در استان اشاره کردند اما اکنون مسئولان استانی باید پاسخ دهند که چه پیگیری از طریق وزارت راه و شهرسازی کردند چه کسی مسئول مستقیم پیگیری رفع مشکل فرودگاه یاسوج است.

تا آنجا که می‌دانیم مسئولان فرودگاه هیچگونه وظیفه‌ای در این زمینه نداشته آنها تنها باید در حوزه ایجاد زیرساخت‌های فرودگاه به وظیفه خود عمل کنند و اشتباه است که فکر کنیم مسئولان فرودگاه باید به فکر این نقیصه بزرگ باشند.

اما هر چه هست تا هنگامی که فرودگاه یاسوج در این وضعیت قرار دارد نباید زیاد به فکر توسعه گردشگری همچنین رفت و آمد سرمایه‌گذاران به استان باشیم.

چند سال پیش بود که یک حادثه دلخراش رخ داد و هواپیمای تهران یاسوج بر روی ارتفاعات دنا سقوط کرد شاید امروز همه فکر می‌کنند دلیل وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج سقوط ۲۹ بهمن سال ۱۳۹۶ است اما خوب که به قضایا نگاه کنیم در خواهیم یافت که شاید تنها درصد بسیار کمی از رکود فرودگاه یاسوج و تعداد پروازهای آن به سقوط سال ۹۶ برمی‌گردد و بیش از ۹۰ درصد مشکلات در بی‌تدبیری نهفته است.

شمار داوطلبان انتخابات خبرگان به ۸۸ تن رسید
دنبال کنید

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد در همه این سال‌ها به زعم خودشان پیگیر مشکلات فرودگاه یاسوج و تعداد پروازها بودند اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد که پیگیری‌های آنها موردی بوده و سفت و سخت پیگیر وضعیت کنونی فرودگاه یاسوج نیستند.

اصل قضیه دستور رئیس جمهور و فرودگاهی که همچنان در رکود است

در نشست پایانی رئیس جمهور در مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد توسط خبرنگاران اینگونه عنوان شد که یاسوج تنها مرکز استان به شمار می‌رود که در هفته تنها یک یا دو پرواز دارد.

در آن نشست به صورت بی‌واسطه و مستقیم به رئیس جمهور گفته شد که بعد از رفتن شما از استان باید باز هم شاهد رکود در فرودگاه یاسوج باشیم.

رئیس جمهور در همان جلسه به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که پیگیر موضوع باشند تا اینکه پروازهای یاسوج ارتقا پیدا کند.

آن گونه که شنیده‌ایم در تاریخ ١۴٠٢/۵/٨ به دستور ریاست جمهورى مبنى بر برنامه ریزى افزایش پروازهاى فرودگاه یاسوج از طرف رئیس دفتر ایشان به وزیر راه و شهرسازى مکتوب ابلاغ شده است.

مدیر فرودگاه یاسوج نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که مگر فرودگاه یاسوج چه مشکلی برای افزایش تعداد پروازها دارد چنین می‌گوید که هیچ مشکلی نداریم و فرودگاه آماده پروازهای داخلی و خارجی از هر نظر است و هیچ کمبودی در فرودگاه یاسوج وجود ندارد.

اما در این بین مسئولان استانی و نمایندگان وظیفه دارند که دستور رئیس‌جمهور را به صورت صد درصدی پی‌گیری کنند چرا که ابلاغیه رئیس جمهوری به وزارت راه و شهرسازی با نشستن و دست وری دست گذاشتن محقق نمی‌شود.

صرفا جهت اطلاع

جهت اطلاع اینکه وزارت راه در خصوص موضوع فرودگاه ها و هواپیماها دو معاونت دارد. یکی معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و دیگری معاون وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه‌های کشور که مجموعه فرودگاه‌ها و از جمله فرودگاه یاسوج زیر نظر مدیرعامل فرودگاه‌های کشور هستند و هیچ ربطی به معاونت نخست یاد شده ندارند.

اما در این میان وظیفه معاونت فرودگاه های کشور چیست؟ آن ها وظیفه ایجاد زیرساخت های لازم را در فرودگاه ها دارند و هیچگونه وظیفه برقراری پرواز با معاونت وزیر راه و مدیرعامل فرودگاه های کشور و زیر مجموعه که یکی از آنها فرودگاه یاسوج است؛ نمی‌باشد.

در مقابل مسئولیت پروازها و رفت و آمد هواپیماها بر عهده معاونت وزیر راه و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری است و مجموعه فرودگاه یاسوج زیر نظر آن معاونت نیست و به تبع مدیر فرودگاه یاسوج هیچگونه دخل و تصرفی در پروازها و کم شدن و زیاد شدن پروازها ندارد.

تا آن جا که از استان‌های دیگر جویا شدیم این مسئولان استانی هستند که می بایست از طریق معاونت وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موضوع را پیگیری کنند.

به گزارش فارس؛ در ادامه از انصاری‌فرد مدیرعامل فرودگاه یاسوج پرسیدیم پس چرا شما قبلا پیگیر پروازها در استان بودید وقتی وظیفه به شما مربوط نمی شود چرا در این کار دخالت می‌کردید که انصاری فرد در جواب می‌گوید برخی از کارها را فارغ از وظیفه قانونی انجام می‌دهیم تا آنجا که زورمان می‌رسد برای استان چانه زنی می‌کنیم همچنان که در استان فارس و برای فرودگاه لار این کار را خارج از وظیفه انجام می‌دادیم اما چانه زنی های ما هم تا جایی کارآیی دارد و از آن پس می‌بایست مسئولان ارشد استانی پیگیر موضوع افزایش پرواز هواپیماها باشند.

توزیع ۱۰۰۰ بسته معیشتی شب یلدا بین نیازمندان توسط سپاه گچساران
دنبال کنید

او می‌گوید: اما اگر کوچکترین مشکلی در زیرساخت‌های فرودگاه یاسوج وجود داشته باشد پاسخگوی اول آن ما هستیم و سعی هم بر این بوده که بتوانیم فرودگاهی مطمئن و برای پرواز هواپیماها در فرودگاه یاسوج داشته باشیم.

انصاری‌فرد در همین خصوص گفت: کارهای زیادی از گذشته تاکنون در فرودگاه یاسوج صورت گرفته از جمله باند فرودگاه به طول ۳۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر که آمادگی پروازهای با بدنه متوسط و پهن مثل ایرباس را دارد.

او افزود: نصب کامل سیستم روشنایی باند و سیستم پاپی و سیمبل اپروچ جهت انجام پروازهای شبانه با سه و نیم میلیارد تومان را داریم و سیستم گیرنده و فرستنده بسیار مطلوب و قوی سیستم ناوبری دی‌.وی‌.او‌.آر و DME را بر اساس استانداردهای بین المللی جهت نشست و برخاست هواپیماها و اختصاص فیبر نوری اختصاصی برای فرودگاه یاسوج از جمله زیرساخت‌هایی بوده که برای این فرودگاه آماده شده است.

وی گفت: در ارزیابی فرودگاه‌های کشور در شاخص‌های عمومی و اختصاصی فرودگاه یاسوج رتبه ۴ را در بین همه فرودگاه‌های کشور اخذ کرده و بالاترین رشد امتیاز عملکرد نسبت به سال قبل را داشتیم.

این مسئول در خصوص اینکه چرا پروازهای شرکت پارس ایر در اینجا کم شده گفت: آنها طی نامه‌ای اعلام کردند که نرخ مصوب پرواز تهران یاسوج و بالعکس که ۸۴۰ هزار تومان است به صرفه شرکت نیست و در حال زیان دادن هستند و به همین خاطر پروازها کم شده است.

وی گفت: ما نیز به اندازه توان خود چانه زنی داشته‌ایم هر چند که هیچ وظیفه‌ای در این زمینه نداریم.

به گزارش فارس هر چند در حضور رئیس‌جمهور از وضعیت فرودگاه یاسوج گلایه شد و رئیس‌جمهور هم دستور اکید برای رفع این مشکل داد اما شنیده‌ایم که پروازهای فرودگاه ایلام افزایش پیدا کرده است یعنی اینکه حرف‌ها را ما زده‌ایم و درخواست را ما نزد رئیس‌جمهور داشته‌ایم اما همه چیز حرف نیست بلکه پی‌گیری اصولی مسئولان ایلام جواب داده که باید به آن‌ها دست مریزاد گفت.

اما نکته اصلی این که استان‌ها با شتاب هر چه تمام به دنبال توسعه فرودگاه‌های خود هستند یزد ایر راه اندازی شده  و علاوه بر وارش در مازندران و آتا در تبریز اکنون آنا هم در تبریز در حال راه‌‌‌اندازی است و ما همچنان یک پرواز آن هم از تهران به یاسوج و بالعکس داریم.

 انتهای پیام/

 


منبع: فارس

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi