یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزارت راه‌ و شهرسازی طرح‌های نیمه تمام قم را راهبری کند

رئیس مجمع نمایندگان استان قم در مجلس با اشاره به وجود طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام در قم، گفت: مسئولیت این طرح‌ها با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی با راهبری، حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

اختصاصی کرونا

کد خبر : 98431
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

کرونا :

وزارت راه‌ و شهرسازی طرح‌های نیمه تمام قم را راهبری کند

به گزارش خبرنگار کرونا به نقل از خانه ملت، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری رئیس مجمع نمایندگان استان قم در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری استان، با اشاره به تاکید رئیس جمهوری بر حل مشکل طرح‌های منوریل و فرودگاه قم، افزود: این ۲ طرح برای نظام به یک تابلوی ناکارآمدی تبدیل شده‌است.

 نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شب گذشته از سوی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری موافقت اصولی و مجوز احداث فرودگاه امضا شد، گفت: کار به جریان افتاده، ولی محقق کردن یک طرح زمان‌بر است. قم گره مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، بخشی از طرح‌های نیمه‌کاره برای قمی‌ها و مردمی که از این استان آمدوشد می‌کنند، مشکل‌ساز است.

وی با اشاره به کمربند شمالی قم یا بزرگراه شهید سلیمانی به طول ۳۲ کیلومتر، بیان کرد: زیرسازی آسفالت این طرح با بتون است و در کشور دو یا سه مورد بیشتر مانند این طرح نداریم. مردم غرب و جنوب و مرکز کشور از قم عبور می‌کنند، بعضا در بزرگراه امام علی‌(ع) تصادف‌های متعددی رخ می‌دهد، گاهی میدان ۷۲ تَن قفل می‌شود که مشکل‌هایی را برای مسافران و مجاوران ایجاد می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: بانک‌های ملی و مسکن قرار بوده، تسهیلات این طرح را تامین کنند، هنوز مطلقا ورود نکرده‌اند و این آسیب متوجه شهر قم و پیمانکار است.این طرح سه سهم دارد، که بخشی از آن مربوط به مشارکت بانکی، بخشی در ارتباط با دولت و بخشی دیگر نیز با پیمانکار است. آورده دولت خیلی ناچیز بوده، و پیمانکار سهم بیشتری دارد.

 نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه همه مسئولان دولت برای احداث مسکن در کشور بسیچ شده‌اند و کارهای خیلی بزرگی نیز صورت گرفته است، گفت: چیزی که می‌توانست در افزایش رضایتمندی مردم و سرمایه عمومی و اجتماعی مهم ترین تاثیر را داشته باشد، متاسفانه الان به دلایلی در حال تبدیل شدن به نقطه ضعف و مطالبه و ناراضی‌سازی علیه نظام است، ولی آن مطلوبی که باید اتفاق می‌افتاد، اتفاق نیفتاده است.نقیصه به وزیر فعلی راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود، از گذشته این مسائل بوده و زیرساخت‌های لازم پیش‌بینی نشده است.

تکمیل سد هواسان در سرپل ذهاب در لایحه بودجه سال آینده دیده می‌شود/ راه آهن کرمانشاه به خسرویه تامین اعتبار شد
دنبال کنید

حجت الاسلام و المسلمین ذوالنوری برآوردی که برای هزینه واحدهای طرح نهضت ملی مسکن شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با رشد فزاینده تورم، توان و بضاعت مردم در حال کاهش است، مصالح گران‌تر می‌شود، در نتیجه باید سهم‌آورده بیشتری نیز داشته باشند. در بین مسیر اجرای طرح، مردم نمی‌توانند این آورده را داشته باشند، اگر سهم خود را نیاورند باید از تسهیلات بانکی استفاده شود. بانک‌ها واقعا از دادن تسهیلات مسکن استنکاف و خودداری می‌کنند، به‌ویژه بانک‌های خصوصی به این موضوع ورودی ندارند، دولت باید بانک‌ها را سرخط کند.

رییس مجمع نمایندگان استان قم در مجلس، افزود: بانک مسکن در این زمینه واقعا بار را بر دوش کشیده، ولی سایر بانک‌ها، تسهیلات تکلیفی را پرداخت نمی‌کنند.بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن کوتاهی می‌کنند، دولت باید اقدام عاجل داشته باشد. تاخیر در پرداخت وام‌ها، قدرت مانور و کارایی وام که پنج‌میلیارد ریال است را از بین می‌برد و با افزایش قیمت‌ها چاره‌ساز نیست و عملا معجزه‌ای نمی‌شود. مردم و پیمانکاران توانایی ادامه دادن طرح را نخواهند داشت، شهرک‌ها و محدوده‌هایی که در این خصوص پیش‌بینی شده به ویرانه‌های نیمه‌کاره با مطالبه‌های جدی تبدیل خواهد شد.

نماینده مردم قم در مجلس همچنین در بخشی سخنان با اشاره به نامناسب بودن نمای شهر قم، خاطرنشان کرد: شکل و ظاهر شهر قم به شهرهای دورافتاده مرزی شبیه است، آن جور که باید و شاید به قم به عنوان پایتخت انقلاب‌اسلامی و حرم اهل بیت‌(ع) توجه نشده است. اکنون بخش عمده‌ای از طرح‌های نیمه‌ کاره را در قم شاهد هستیم که البته مسئولیت با شورای شهر و شهرداری است و وزارت راه و شهرسازی مسئولیتی ندارد، ولی راهبری و حمایت و هدایت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد./

قطارهای ترنست یزد _ تهران به مسیر خود باز می گردد
دنبال کنید

پایان پیام

منبع: خانه ملت

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

همسو با خبر روز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

logo-samandehi